Citat:
Ursprungligen postat av
Softail
Javisst
Nej då, men för att bry sig NOLL så var det tydligen mycket du brydde dig om.
Har det startat en klubb i Göteborgsområdet utan att förankra det med SBM eller IMA så kommer de säkert få påstötningar. Antagligen inte misshandlas men förtäckta hot. Och då kommer de antagligen välja IMA, då det inte finns några större krav och de kan fortsätta köra med sina västar från dag ett.
Det som hände Svineri MC var väl ett annat läge. De var med i SBM men började umgås med en annan internationell klubb som var på väg att etablera sig i Sverige.
Sverigemodellen lever fortfarande och samlar väl 250-300 klubbar. En del klubbar har väl lagt ner då nyrekryteringen av medlemmar går trögt. Dagens ungdomar är inte intresserade av mc och har inte råd att köpa sig en Harley. Så så sett är kanske hela bikerkulturen på väg att självdö.
Är IMA samma upplägg fast genom Bandidos då? Och att jag skrev "NOLL" var en överdrift, jag får backa där. Sorry. Lite intressant är det, även om jag själv har svårt för regler för att någonsin passa in i en sådan klubb, och vill jag leka buse så vill jag inte att omvärlden ska kunna se på hela min ryggtavla varifrån jag kommer och vilken grupp jag tillhör. Men jag kan ändå i någon mån förstå charmen med det.
Men den här Sverigemodellen, jag blir lite lätt förvirrad bara. Jag är göteborgare sedan 4-5 år tillbaka och har de senaste två åren
inte en enda gång sett till HA. Jag har sett Bandidos några gånger, men då typ längsmed Avenyn och bara gåendes, inte ens på motorcyklar.
HA känns som ett spöke som alla är rädda för men ingen sett. Det pratas ju ofta om att Bandidos är en blatteklubb som kör mer BMW än MC, och att HA är mer svenska kriminella som "jobbar i det fördolda", men håller det verkligen om man samtidigt måste upprätthålla en bild av "the big bad wolf" så att andra klubbar rättar sig i deras led?
Hur ser fördelningen av klubbar som ter sig till HA vs BAndidos ut?
Okej nu blev jag lite nyfiken i alla fall!!
TIllägg: Finns det inte möjlighet för bikerkulturen att få ett uppsving om det där efterblivna kravet på dyra och dåliga amerikanska HD-motorcyklar slopas? Varför kan inte rekrytera någon som kör typ Kawasaki Vulcan 800 cc? Jag menar i vanliga Svenssons ögon (och mina, då hoj är utanför min expertis) är en glidare en glidare. Är det inte bättre än att självdö för att man håller på förlegade principer?
Bikerkulturen startade som ett uppror, och verkar (om du har rätt, men som jag förstått det lyssnar många här på dig o du är insatt) nu då självdö för att den är konformistisk och förlegad? Både paradoxalt och komiskt.
Tack för svar iaf. Lite kul att lära sig något nytt