2022-08-22, 00:47
Medlem
JerryCottons avatar
Hahaha... Jäklar vilket gäng autister MC snubbar verkar vara. Du får inte ha det eller det på på en väst! Moppepojkarna verkar vara ett ytterst lättkränkt gäng. Jämför med andra intressen där problemet inte existerar, t.ex. fotboll. Löjligt att man inte skulle få kalla sitt lag för FBK-nånting eller ha tryck på vissa ställen på matchtröjan. Sandlådenivå!
Citera
2025-04-29, 23:38
Har här i Gbg-trakten sett en för mig tidigare okänd klubb susa runt med tre rockers på ryggen, klubbnamn, ort och den "heliga" M.C. (tänker inte nämna namn) i svartvita färger. Via en bekant fått höra att det är en snubbe jag tidigare gick på gymnasiet med som är en av medlemmarna, och om jag förstod rätt så "bara de startade en klubb". De har något raddigt klubbhus ut mot Kungsbacka eller något, och bara kör sin grej.

Detta hade väl för några år sedan blivit problematiskt i stil med samma skit som hände Svineri MC? Nufötiden ser man ju fan aldrig HA. Alltså det är som att de blivit enhörningar och är livrädda för att visa sig offentligt. Jag rör mig mkt kring Avenyn och i hela Gbg centrum men har nog inte sett HA på iaf två år. Är hela den bögiga "Sverigemodellen" död, och är det således fritt fram för kreti och pleti att göra som de vill? Låter som uppbäddat för en massa mobboffer som tittat på Sons of ANarchy och sådär att starta "klubbar" till höger och vänster?

Bryr mig förvisso NOLL, då Sverigemodellen var löjlig även när den begav sig. Jag undrar mest om den faktiskt nu är ett minne blott, eller vad som händer? MC-världen och klubbar är inget jag har samröre med förutom att genom åren då och då ibland sålt/köpt tjack ifrån. Hahahah
Citera
2025-04-30, 10:21
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngAtletiskStorKuk
....

Bryr mig förvisso NOLL, ....

Varför frågar du då?
Citera
2025-04-30, 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av Softail
Varför frågar du då?

Blir nyfiken om killen jag en gång kände och brukade röka brass med övervägt det eller numera skiter i det.

Kan tillägga att jag även idag såg två av dem på någon sorts glidarmotorcykel (men inte Harley-Davidson). Hann inte se vad det stod på deras banderoller eller rockers eller vad fan det nu heter, men de hade någon hund som logga tillsammans med någon vapenliknande (svärd? Hillebard? Morgonstjärna? Såg dem bara i all hast vid ett rödljus vid Masthugget). Tror hunden ifråga var en rottweiler eller någon annan WT-kamphund.

Är du en sån där jävla viktigpetter som gnäller så fort någon försöker lära sig något nytt, eller vad är grejen?!
Citera
2025-05-02, 11:56
Medlem
Softails avatar
Citat:
Är du en sån där jävla viktigpetter som gnäller så fort någon försöker lära sig något nytt, eller vad är grejen?!

Javisst
Nej då, men för att bry sig NOLL så var det tydligen mycket du brydde dig om.

Har det startat en klubb i Göteborgsområdet utan att förankra det med SBM eller IMA så kommer de säkert få påstötningar. Antagligen inte misshandlas men förtäckta hot. Och då kommer de antagligen välja IMA, då det inte finns några större krav och de kan fortsätta köra med sina västar från dag ett.

Det som hände Svineri MC var väl ett annat läge. De var med i SBM men började umgås med en annan internationell klubb som var på väg att etablera sig i Sverige.

Sverigemodellen lever fortfarande och samlar väl 250-300 klubbar. En del klubbar har väl lagt ner då nyrekryteringen av medlemmar går trögt. Dagens ungdomar är inte intresserade av mc och har inte råd att köpa sig en Harley. Så så sett är kanske hela bikerkulturen på väg att självdö.
Citera
2025-05-02, 12:14
Citat:
Javisst
Nej då, men för att bry sig NOLL så var det tydligen mycket du brydde dig om.

Har det startat en klubb i Göteborgsområdet utan att förankra det med SBM eller IMA så kommer de säkert få påstötningar. Antagligen inte misshandlas men förtäckta hot. Och då kommer de antagligen välja IMA, då det inte finns några större krav och de kan fortsätta köra med sina västar från dag ett.

Det som hände Svineri MC var väl ett annat läge. De var med i SBM men började umgås med en annan internationell klubb som var på väg att etablera sig i Sverige.

Sverigemodellen lever fortfarande och samlar väl 250-300 klubbar. En del klubbar har väl lagt ner då nyrekryteringen av medlemmar går trögt. Dagens ungdomar är inte intresserade av mc och har inte råd att köpa sig en Harley. Så så sett är kanske hela bikerkulturen på väg att självdö.

Är IMA samma upplägg fast genom Bandidos då? Och att jag skrev "NOLL" var en överdrift, jag får backa där. Sorry. Lite intressant är det, även om jag själv har svårt för regler för att någonsin passa in i en sådan klubb, och vill jag leka buse så vill jag inte att omvärlden ska kunna se på hela min ryggtavla varifrån jag kommer och vilken grupp jag tillhör. Men jag kan ändå i någon mån förstå charmen med det.

Men den här Sverigemodellen, jag blir lite lätt förvirrad bara. Jag är göteborgare sedan 4-5 år tillbaka och har de senaste två åren inte en enda gång sett till HA. Jag har sett Bandidos några gånger, men då typ längsmed Avenyn och bara gåendes, inte ens på motorcyklar.

HA känns som ett spöke som alla är rädda för men ingen sett. Det pratas ju ofta om att Bandidos är en blatteklubb som kör mer BMW än MC, och att HA är mer svenska kriminella som "jobbar i det fördolda", men håller det verkligen om man samtidigt måste upprätthålla en bild av "the big bad wolf" så att andra klubbar rättar sig i deras led?

Hur ser fördelningen av klubbar som ter sig till HA vs BAndidos ut?

Okej nu blev jag lite nyfiken i alla fall!!

TIllägg: Finns det inte möjlighet för bikerkulturen att få ett uppsving om det där efterblivna kravet på dyra och dåliga amerikanska HD-motorcyklar slopas? Varför kan inte rekrytera någon som kör typ Kawasaki Vulcan 800 cc? Jag menar i vanliga Svenssons ögon (och mina, då hoj är utanför min expertis) är en glidare en glidare. Är det inte bättre än att självdö för att man håller på förlegade principer?

Bikerkulturen startade som ett uppror, och verkar (om du har rätt, men som jag förstått det lyssnar många här på dig o du är insatt) nu då självdö för att den är konformistisk och förlegad? Både paradoxalt och komiskt.

Tack för svar iaf. Lite kul att lära sig något nytt
Senast redigerad av UngAtletiskStorKuk 2025-05-02 kl. 12:17.
Citera
2025-05-02, 12:36
Medlem
Softails avatar
Citat:
Är IMA samma upplägg fast genom Bandidos då? Och att jag skrev "NOLL" var en överdrift, jag får backa där. Sorry. Lite intressant är det, även om jag själv har svårt för regler för att någonsin passa in i en sådan klubb, och vill jag leka buse så vill jag inte att omvärlden ska kunna se på hela min ryggtavla varifrån jag kommer och vilken grupp jag tillhör. Men jag kan ändå i någon mån förstå charmen med det.

Men den här Sverigemodellen, jag blir lite lätt förvirrad bara. Jag är göteborgare sedan 4-5 år tillbaka och har de senaste två åren inte en enda gång sett till HA. Jag har sett Bandidos några gånger, men då typ längsmed Avenyn och bara gåendes, inte ens på motorcyklar.

HA känns som ett spöke som alla är rädda för men ingen sett. Det pratas ju ofta om att Bandidos är en blatteklubb som kör mer BMW än MC, och att HA är mer svenska kriminella som "jobbar i det fördolda", men håller det verkligen om man samtidigt måste upprätthålla en bild av "the big bad wolf" så att andra klubbar rättar sig i deras led?

Hur ser fördelningen av klubbar som ter sig till HA vs BAndidos ut?

Okej nu blev jag lite nyfiken i alla fall!!

Ja IMA är Bandidos motsvarighet till SBM, trots att de kallar sig "Independent". Kraven inom IMA är inte i närheten av de för SBM, där klubben först bara får ha märken fram på västen under ett år (kanske till och med två år i Göteborg).

På Avenyn syns väl inte många ryggmärken över huvud taget. Då man numera inte kommer in på något ställe med västen på sig. Oberoende av vilken klubb det handlar om. HA har väl andra, som RWC (Red & White Crew) som gör skitgörat, och behöver inte visa sig själva. Nu för tiden har de väl fullt upp med alla memorialrun, nationella- och internationella fester så de har inte tid att springa runt på stan.

"Det pratas ju ofta om att Bandidos är en blatteklubb som kör mer BMW än MC, och att HA är mer svenska kriminella som "jobbar i det fördolda"" - Och ja, det är nog rätt uppfattat.

HA är större numerärt och samlar flera klubbar under sig är BMC.

Här har du lite läsning när du nu blev nyfiken:
Nulägesrapport: Enprocentsmiljön 2025 kvartal 1
https://actapublica.se/nyheter-och-insikter/
Citera
2025-05-02, 12:51
Citat:
Ja IMA är Bandidos motsvarighet till SBM, trots att de kallar sig "Independent". Kraven inom IMA är inte i närheten av de för SBM, där klubben först bara får ha märken fram på västen under ett år (kanske till och med två år i Göteborg).

På Avenyn syns väl inte många ryggmärken över huvud taget. Då man numera inte kommer in på något ställe med västen på sig. Oberoende av vilken klubb det handlar om. HA har väl andra, som RWC (Red & White Crew) som gör skitgörat, och behöver inte visa sig själva. Nu för tiden har de väl fullt upp med alla memorialrun, nationella- och internationella fester så de har inte tid att springa runt på stan.

"Det pratas ju ofta om att Bandidos är en blatteklubb som kör mer BMW än MC, och att HA är mer svenska kriminella som "jobbar i det fördolda"" - Och ja, det är nog rätt uppfattat.

HA är större numerärt och samlar flera klubbar under sig är BMC.

Här har du lite läsning när du nu blev nyfiken:
Nulägesrapport: Enprocentsmiljön 2025 kvartal 1
https://actapublica.se/nyheter-och-insikter/

Tack, ska kolla på länken. Vill du även svara på mitt tillägg i inlägget som du var lite snabb med att citera så är jag nyfiken på din syn på saken gällande en då kanske utdöende bikerkultur och meningslösa (ur en lekmans perspektiv) krav på dyra maskiner som hindrar nyrekrytering. I mina ögon låter det som raka motsatsen till vad bikerkulturen i början grundades på, att vara rebeller och göra uppror snarare än att vara paragrafryttare och konformister som blånekar allt som inte stavas Hålly-Davidsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in