Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Nu är det väl knappast så att nya hd lovers kommer att starta nya klubbar. Det är väl snarare så att det är samma jävla hoppjerkor som startar "nytt" med nygammalt sällskap?
HD/MC är ett utdöende släkte och kommer till slut bytas ut mot bilburen Merca eller BMW åkande ungdom

. Kanke moderna raggarklubbar där medlemmar har tunga kedjor runt halsen är på intåg. Nya folksjukdomen kommer nog vara gamnacke...
Se bara på HD träffarna där snittåldern snarare ökar än sjunker. De genuina älskarna av kulturen utan att för den skull vara 1 % har ju bäst före datumet passerat för sekler sedan. Bandidos och i viss mån HA är väl tydliga exempel på det när man i ren desperation börjar rekrytera kriminella i syfte att tvinga på dem hoj istället för tvärtom. Därav kommer även det så kallade broderskapet mattas ut när det nu mer sällan finns en stark grund att knytas runt, när alla golar ner alla, när folk byter klubbar som kalsonger och inte ens släktskap verkar heligt längre..Cash and ego is king..
När det dessutom finns ett fackförbund som enligt många här inne skrämmer till rättning inom ledet och där de som vill stå utanför modeller startar klubbar i det tysta vittnar väl om att hela kulturen är på väg åt helvete.
Nä du Bludder, någon renässans inom MC-klubbar lär det aldrig bli tal om såvida det inte är 40 plussare som efter barnen flyttat ut vill ha lite japansk eller i mindre mån amerikansk vild frihet. Men de lär knappast vara aspiranter på att göra något brottsligt förutom att kanske slå på en hövding då och då
Själv är jag alldeles för ego och ensamvarg för att vilja tillhöra någon större gemenskap än min egen familj, där upplever och fostrar jag sann lojalitet och styrka i mångfald och starka murar.
Allt snack om nyanser i denna tråd är nys!
En av anledningarna till att det inte heller föryngras speciellt i åldern i MC miljön beror säkerligen till stor del på just Sverige Modellen och massa sk. hårda klubbar.
Klart som fan folk drar sig för att starta en klubb om det är massa jävla regler och reglementen att följa. Sällan därför en klubb startas!
Om du väljer att stå utanför riskerar du att få besök på din klubb av tuffa snubbar (då oftast kommande i bil

) som sk aha åsikter om vad och hur er klubb ska vara , agera, supporta etc.
Å andra sidan kan du uppleva samma sak vare sig du är med i modellen eller ej, se Imperial MC som var med, hade color party och fick lägga ner av nån suspekt anledning.
Det är självsanering! Hoppas innerligen dagen kommer då dom håller sig till mercor och bmw istället och kulturen åter igen kan handla om vad den en gång startade som motorcyklar, party och ha kul tillsammans med likasinnande. För ingen ska komma och säga att vare sig HA eller Outlaws eller någon annan mc klubb i staterna på 40 talet grundades för att vara kriminella och tjäna stålar. Det grundades för att dom älskade motorcyklar, ville partaja, ha kul och leva lite rövare.
Att det sedan med åren blivit annorlunda är en sak.
Modellen enligt mig, fyller ingen annan funktion än som en träff kalender för fester, så inte allt för många fester ska sammanfalla i regionerna. Dock skiter ju även det sig, so whats the point. Att tala om för vem som ska ha ett märke eller liknande och att det inte ser ut som nån annans, klarar man utan modeller.
Sen blir det ju tyvärr så att en hel uppsjö nysvenskar ska spela allan i supporter grupperm utan nån som helst isikt i bikermiljön. Utan att veta dess rötter. Wow man kanske skulle bli antropolog
Men faktum är: är man genuint intresserad av mc miljön, är lyhörd, respekterar de som varit med en längre tid så lär man sig kulturen, lär sig vad den bygger på. Ömsesidig respekt, respekt för folks kunnande, (klyscha med..) är jag schysst mot en person är han schysst mot mig!
Gemenskapen som finns (speciellt mellan äldre klubbar nu mer) är ju den att du kan komma vilken tid på dygnet som helst, vilken dag som helst, det finns husrum och hjälp och mat och dryck om du så behöver. Det behöver inte vara ett "chapter" eller så. Det är är kamratskap mellan klubbar. Vänner över hela landet (och även utanför).
I dagens Sverige är det tyvärr betydligt mindre så, beroende på bl.a modellen och vilken annan klubb du besökt, för dom supportar dittan eller dattan. Det mesta kretsar kring vilken klubb du stödjer, vilka färger du valt etc. Helt fel enligt mig då det tar bort det roliga, det genuina.
Nu ska man väl få skit för man gnällt igen då, men thats it!
Ps: själv bryr jag mig fan i om modellen finns eller inte, tycker bara det är åt helvete att den ska behöva finnas.
Enkelhet är ordet. Så få regler och reglementen som möjligt, varför då instifta ett "fackförbund" för ännu mer regler??
Och ps 2: Jag har inget emot klubbar i modellen, det är deras val och inte mitt.
En omgjord klyscha:
Skillnaden på klubbar utanför modellen och klubbar i modellen är dom utan för modellen skiter i om du är med i modellen eller inte.