2008-04-14, 17:11
Bannlyst
Så mycket olika åsikter om Sverigemodellen, kan/vill man i praktiken stå utanför i dagens läge?

Eller: Sverigemodellen har nämligen inte ett dugg att göra med "outlawklubbar" i sig eller
"Alla MC-klubbar som kör modellen med märken på ryggen är stödtrupper till Hells Angels"

Eller: När man drar på sig en jacka eller väst med ett ryggmärke så gör man det antingen med de kriminellas godkännande, eller utan - något som per automatik resulterar i "bad standing"...

Eller: Bara å köra igång en ny klubb, av respekt mot andra klubbar kollar man runt på Google så man inte tar ett redan inkört namn.
Citera
2008-04-14, 18:29
Medlem
langaocbs avatar
Kan någon förklara vad sverige-modellen i praktiken betyder? Har frågat en gång förut och fick då till svar (typ) "minst fem medlemmar per klubb" och något om hur länge innan man körde med västar. Uppenbarligen ligger det annat i s-m.
Citera
2008-04-14, 21:45
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bludder
Så mycket olika åsikter om Sverigemodellen, kan/vill man i praktiken stå utanför i dagens läge?

Eller: Sverigemodellen har nämligen inte ett dugg att göra med "outlawklubbar" i sig eller
"Alla MC-klubbar som kör modellen med märken på ryggen är stödtrupper till Hells Angels"

Eller: När man drar på sig en jacka eller väst med ett ryggmärke så gör man det antingen med de kriminellas godkännande, eller utan - något som per automatik resulterar i "bad standing"...

Eller: Bara å köra igång en ny klubb, av respekt mot andra klubbar kollar man runt på Google så man inte tar ett redan inkört namn.
Klart man kan. Men ju mer "badass" man vill vara, desto svårare blir det att stå utanför utan att liera sig med andra badass som står utanför. Du vet vilka jag menar.

Du missar massor av nyanser mellan svart och vitt när du beskriver det så här, och de nyanserna får man lära sig där ute. Och de är i ständig förändring.
Citera
2008-04-14, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wurzten
Klart man kan. Men ju mer "badass" man vill vara, desto svårare blir det att stå utanför utan att liera sig med andra badass som står utanför. Du vet vilka jag menar.

Du missar massor av nyanser mellan svart och vitt när du beskriver det så här, och de nyanserna får man lära sig där ute. Och de är i ständig förändring.

Klart jag missar en massa nyanser, dels är jag bara en IDIOT på nätet som inte levt Bikerliv fullt ut utan bara snöat in på rövarband och Bikerkultur. Sen gör jag inte (i daxläget ) anspråk på att doktorera i ämnet Sverigemodellen.

Jag startade en ny tråd då det är ett ämne som berör, många när en dröm att en gång få vara med och starta en egen klubb med ett gäng kamrater, många har åsikter om Sverigemodellen, bara lagom provocerande inledning av mig i tråden så alla kan fylla i om man vill eller skita i det.

Förra Starta Klubb tråden stängdes då den inte ansågs kriminell nog:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=657707

Har med andra ord inget med Organiserad Brottslighet att höra.

OB -> Papperskorg

/Mod

Nog fan är det kittlande nära Kriminella nätverk och brottslighet > Organiserad brottslighet > att starta en klubb, det kan ju inte finnas MC klubbar / MC gäng om det inte startas nya. Även om man inte planerar att sälja droger utanför lågstadiet måste man stå upp för klubben vad det än kostar.

Den förra tråden hade liv, närv och blev ett tag en smula stökig på ett bra vis, det var sköna inlägg av stötar med tunga röster. Som en tråd en gång som pratade om gamla tiders bikerliv ni vet.

(Du missar massor av nyanser mellan svart och vitt när du beskriver det så här, och de nyanserna får man lära sig där ute. Och de är i ständig förändring.)

Och det är ju det som gör det så spännande, alla dessa nyanser, och denna ständiga förändring.

Bludder/ fan nu skrev jag en halv A4:a igen / sorry

*
Senast redigerad av Bludder 2008-04-14 kl. 23:34.
Citera
2008-04-15, 09:05
Medlem
Ptomas avatar
Nu är det väl knappast så att nya hd lovers kommer att starta nya klubbar. Det är väl snarare så att det är samma jävla hoppjerkor som startar "nytt" med nygammalt sällskap?

HD/MC är ett utdöende släkte och kommer till slut bytas ut mot bilburen Merca eller BMW åkande ungdom . Kanke moderna raggarklubbar där medlemmar har tunga kedjor runt halsen är på intåg. Nya folksjukdomen kommer nog vara gamnacke...

Se bara på HD träffarna där snittåldern snarare ökar än sjunker. De genuina älskarna av kulturen utan att för den skull vara 1 % har ju bäst före datumet passerat för sekler sedan. Bandidos och i viss mån HA är väl tydliga exempel på det när man i ren desperation börjar rekrytera kriminella i syfte att tvinga på dem hoj istället för tvärtom. Därav kommer även det så kallade broderskapet mattas ut när det nu mer sällan finns en stark grund att knytas runt, när alla golar ner alla, när folk byter klubbar som kalsonger och inte ens släktskap verkar heligt längre..Cash and ego is king..

När det dessutom finns ett fackförbund som enligt många här inne skrämmer till rättning inom ledet och där de som vill stå utanför modeller startar klubbar i det tysta vittnar väl om att hela kulturen är på väg åt helvete.

Nä du Bludder, någon renässans inom MC-klubbar lär det aldrig bli tal om såvida det inte är 40 plussare som efter barnen flyttat ut vill ha lite japansk eller i mindre mån amerikansk vild frihet. Men de lär knappast vara aspiranter på att göra något brottsligt förutom att kanske slå på en hövding då och då

Själv är jag alldeles för ego och ensamvarg för att vilja tillhöra någon större gemenskap än min egen familj, där upplever och fostrar jag sann lojalitet och styrka i mångfald och starka murar.

Allt snack om nyanser i denna tråd är nys!
Senast redigerad av Ptoma 2008-04-15 kl. 09:07.
Citera
2008-04-15, 09:28
Medlem
JJDecays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptoma
Nu är det väl knappast så att nya hd lovers kommer att starta nya klubbar. Det är väl snarare så att det är samma jävla hoppjerkor som startar "nytt" med nygammalt sällskap?

HD/MC är ett utdöende släkte och kommer till slut bytas ut mot bilburen Merca eller BMW åkande ungdom . Kanke moderna raggarklubbar där medlemmar har tunga kedjor runt halsen är på intåg. Nya folksjukdomen kommer nog vara gamnacke...

Se bara på HD träffarna där snittåldern snarare ökar än sjunker. De genuina älskarna av kulturen utan att för den skull vara 1 % har ju bäst före datumet passerat för sekler sedan. Bandidos och i viss mån HA är väl tydliga exempel på det när man i ren desperation börjar rekrytera kriminella i syfte att tvinga på dem hoj istället för tvärtom. Därav kommer även det så kallade broderskapet mattas ut när det nu mer sällan finns en stark grund att knytas runt, när alla golar ner alla, när folk byter klubbar som kalsonger och inte ens släktskap verkar heligt längre..Cash and ego is king..

När det dessutom finns ett fackförbund som enligt många här inne skrämmer till rättning inom ledet och där de som vill stå utanför modeller startar klubbar i det tysta vittnar väl om att hela kulturen är på väg åt helvete.

Nä du Bludder, någon renässans inom MC-klubbar lär det aldrig bli tal om såvida det inte är 40 plussare som efter barnen flyttat ut vill ha lite japansk eller i mindre mån amerikansk vild frihet. Men de lär knappast vara aspiranter på att göra något brottsligt förutom att kanske slå på en hövding då och då

Själv är jag alldeles för ego och ensamvarg för att vilja tillhöra någon större gemenskap än min egen familj, där upplever och fostrar jag sann lojalitet och styrka i mångfald och starka murar.

En av anledningarna till att det inte heller föryngras speciellt i åldern i MC miljön beror säkerligen till stor del på just Sverige Modellen och massa sk. hårda klubbar.

Klart som fan folk drar sig för att starta en klubb om det är massa jävla regler och reglementen att följa. Sällan därför en klubb startas!

Om du väljer att stå utanför riskerar du att få besök på din klubb av tuffa snubbar (då oftast kommande i bil ) som sk aha åsikter om vad och hur er klubb ska vara , agera, supporta etc.
Å andra sidan kan du uppleva samma sak vare sig du är med i modellen eller ej, se Imperial MC som var med, hade color party och fick lägga ner av nån suspekt anledning.

Det är självsanering! Hoppas innerligen dagen kommer då dom håller sig till mercor och bmw istället och kulturen åter igen kan handla om vad den en gång startade som motorcyklar, party och ha kul tillsammans med likasinnande. För ingen ska komma och säga att vare sig HA eller Outlaws eller någon annan mc klubb i staterna på 40 talet grundades för att vara kriminella och tjäna stålar. Det grundades för att dom älskade motorcyklar, ville partaja, ha kul och leva lite rövare.
Att det sedan med åren blivit annorlunda är en sak.

Modellen enligt mig, fyller ingen annan funktion än som en träff kalender för fester, så inte allt för många fester ska sammanfalla i regionerna. Dock skiter ju även det sig, so whats the point. Att tala om för vem som ska ha ett märke eller liknande och att det inte ser ut som nån annans, klarar man utan modeller.

Sen blir det ju tyvärr så att en hel uppsjö nysvenskar ska spela allan i supporter grupperm utan nån som helst isikt i bikermiljön. Utan att veta dess rötter. Wow man kanske skulle bli antropolog

Men faktum är: är man genuint intresserad av mc miljön, är lyhörd, respekterar de som varit med en längre tid så lär man sig kulturen, lär sig vad den bygger på. Ömsesidig respekt, respekt för folks kunnande, (klyscha med..) är jag schysst mot en person är han schysst mot mig!

Gemenskapen som finns (speciellt mellan äldre klubbar nu mer) är ju den att du kan komma vilken tid på dygnet som helst, vilken dag som helst, det finns husrum och hjälp och mat och dryck om du så behöver. Det behöver inte vara ett "chapter" eller så. Det är är kamratskap mellan klubbar. Vänner över hela landet (och även utanför).

I dagens Sverige är det tyvärr betydligt mindre så, beroende på bl.a modellen och vilken annan klubb du besökt, för dom supportar dittan eller dattan. Det mesta kretsar kring vilken klubb du stödjer, vilka färger du valt etc. Helt fel enligt mig då det tar bort det roliga, det genuina.

Nu ska man väl få skit för man gnällt igen då, men thats it!

Ps: själv bryr jag mig fan i om modellen finns eller inte, tycker bara det är åt helvete att den ska behöva finnas.
Enkelhet är ordet. Så få regler och reglementen som möjligt, varför då instifta ett "fackförbund" för ännu mer regler??

Och ps 2: Jag har inget emot klubbar i modellen, det är deras val och inte mitt.

En omgjord klyscha:
Skillnaden på klubbar utanför modellen och klubbar i modellen är dom utan för modellen skiter i om du är med i modellen eller inte.
Senast redigerad av JJDecay 2008-04-15 kl. 09:32.
Citera
2008-04-15, 22:13
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Nu fostod du nog inte vad jag menade. Nyanserna finns i hur "seriösa" olika klubbar är både inom och utanför modellen. Och att det faktiskt finns även hederliga knegare i 1%-klubbar och sedan en skala upp till yrkeskriminella osv. Och att det finns nyanser mellan Bludders olika påståenden.

Och även om det finns en del hoppjerkor så dyker det faktiskt upp nya klubbar med yngre emellanåt. Men de är sällan ynglingar runt de 20 som förr.
Citera
2008-04-15, 22:41
Medlem
Ladidas avatar
Nog kan jag känna att det är ett form av horeri att gå med i SBM, man ska åka runt och slicka röv i ett år med frontpatchen och bete sig.

Vart tog friheten vägen?

Visst kan det vara bra ifall inte två klubbar heter samma sak men egentligen, vad är oddsen?
Nej personligen tycker jag inte om SBM, men jag sprätter ingen skit på de klubbar som faktiskt gått på den linjen, därimot har jag svårt att hitta anledningar för mig själv att tycka det är en bra ide att "hora" runt i ett år för att visa mig på något vis värdig.

Fan det är väl att åka hoj och brödraskapet som spelar roll, att fjanta runt med trycken känns mer som en bisak i det hela.
Men jag kanske har fel?
Citera
2008-04-15, 22:45
Medlem
Wurztens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Nog kan jag känna att det är ett form av horeri att gå med i SBM, man ska åka runt och slicka röv i ett år med frontpatchen och bete sig.

Vart tog friheten vägen?

Visst kan det vara bra ifall inte två klubbar heter samma sak men egentligen, vad är oddsen?
Nej personligen tycker jag inte om SBM, men jag sprätter ingen skit på de klubbar som faktiskt gått på den linjen, därimot har jag svårt att hitta anledningar för mig själv att tycka det är en bra ide att "hora" runt i ett år för att visa mig på något vis värdig.

Fan det är väl att åka hoj och brödraskapet som spelar roll, att fjanta runt med trycken känns mer som en bisak i det hela.
Men jag kanske har fel?
I min värld har du rätt. Och det man har på ryggen är bara en symbol egentligen, inte målet som det är för vissa.
Citera
2008-04-16, 08:07
Medlem
JJDecays avatar
Citat:
I min värld har du rätt. Och det man har på ryggen är bara en symbol egentligen, inte målet som det är för vissa.

Mycket vettigt skrivet!!!
Citera
2008-04-16, 08:28
Medlem
Ptomas avatar
Citat:
Nu fostod du nog inte vad jag menade. Nyanserna finns i hur "seriösa" olika klubbar är både inom och utanför modellen. Och att det faktiskt finns även hederliga knegare i 1%-klubbar och sedan en skala upp till yrkeskriminella osv. Och att det finns nyanser mellan Bludders olika påståenden.

Och även om det finns en del hoppjerkor så dyker det faktiskt upp nya klubbar med yngre emellanåt. Men de är sällan ynglingar runt de 20 som förr.

Joda, det har du bankat in i mitt huvud sen tidigare men nyanserna som jag ser det är inte i ständig förändring därav menade jag att det var nys. Vad jag har läst och till liten del upplevt med denna värld är inget annat än statiskt.

Visst dyker det säkert upp en del nya och yngre förmågor, det har du bättre koll på än mig, men likförbenat så är din "livsstil" en utdöende art. Face it, du, JJ och NosaCastro med flera är dinosaurier... Inget elakt menat med det.

Däremot är Bludders åsikter i ständig förändring och ibland väldigt nyanserat
Citera
2008-04-16, 11:50
Medlem
JJDecays avatar
Citat:
Joda, det har du bankat in i mitt huvud sen tidigare men nyanserna som jag ser det är inte i ständig förändring därav menade jag att det var nys. Vad jag har läst och till liten del upplevt med denna värld är inget annat än statiskt.

Visst dyker det säkert upp en del nya och yngre förmågor, det har du bättre koll på än mig, men likförbenat så är din "livsstil" en utdöende art. Face it, du, JJ och NosaCastro med flera är dinosaurier... Inget elakt menat med det.

Däremot är Bludders åsikter i ständig förändring och ibland väldigt nyanserat

No offence taken
Tyvärr kanske du har rätt, bikers are a dying breed...men vi vägrar att dö!

Anledningen till vår överlevnad är ju enkel, vi gör det för vi gillar motorcyklar, brödraskapet och att ha kul. Vi skulle säkerligen kunna göra samma sak fast vi inte bar väst. Som wurtzen skrev tidigare: västen är en symbol, inte målet!

Men min dröm (i hava a dream) är att istället för att vi ska du ut, så försvinner istället den nya sortens väst knuttar..Som försöker vara med i biker kulturen för västen, guldkjedjorna, attitydensskull.

Dom försvinner förhoppningsvis genom att dom riktigt tunga grabbarna, dels tappar överseendet med dessa anabolstinna ungtuppar som bara ställer till med skit och drar heat till dom "tunga" grabbarna.
Dels att dom tunga grabbarna kanske väljer en annan "miljö" då biker stilen dragit alldeles för mycket skit till sig och dom får inte vara ifred. och således försvinner då alla andra wannabes med till en nya cool miljön (vad den nu må vara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in