Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-07, 11:27
  #1141
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Tack för svar. Vad jag kan få fram är inte side rockers så ”kontroversiella” som 3 patch på ryggen vad gäller själva innehållet i texten.
Då har du förstått det helt korrekt.
Citera
2018-10-07, 12:06
  #1142
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Då har du förstått det helt korrekt.

Tack för hjälpen. 👍🏻
Citera
2018-10-07, 12:07
  #1143
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunt-fornuft
Tack för hjälpen. 👍🏻
Varsågod.
Citera
2018-10-07, 12:19
  #1144
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWasBornSixtySix
Det finns mängder av både märkesklubbar, RC, MMC och MC som är oberoende, dvs de är med varken i SBM eller IMA. Klokt dock att inte ha namn och/eller logga som liknar någon av befintliga klubbarnas ryggar. Och så är det enklast med att ha svart-vitt så man slipper tjafsa om färger.

Själv har jag glidit mera mera ifrån klubbar och stormtrivs med den för mig passande ”sigma” stilen.

Äh, inte MMC förstås. Ska vara MCC.
Citera
2018-10-07, 12:50
  #1145
Medlem
IWasBornSixtySixs avatar
Tänker på rubrikens sista stycke: ”Stå utanför” och mina egna reflektioner kring det.

Jag har varit tidigare fast besluten att antingen gå med på en befintlig SBM ansluten klubb eller möjligtvis vara med att starta ett nytt som sedan ska ansöka sig till SBM. Jag har många fina vänner och bekanta där och det har varit mycket lockande att få bli en av dom.

Och så blev det, nästan. Jag var med i en klubb som var front-patch till SBM men tyvärr blev det ingenting av det. Vad som hände hör inte hit utan förbli inom de inblandade. Det var inga hard feelings och än idag umgås jag gärna med mina vänner och bekanta i olika klubbar, deltar i fester och runs.

Men under resans gång har jag kommit underfund med det faktum att jag passar inte in i en klubb. Jag fixar inte att befinna mig i beslut som röstas fram demokratisk om de beslut strider mot mina mål och principer. Jag klarar inte av att befinna mig i en gruppanda. För mycket ”sigma” i mitt blod.

Så mitt råd till alla som lockas av klubbar är följande: Var fullständigt ärlig mot dig själv och gör en självanalys. Objektivt som fan ska det vara. Om du söker gemenskap, härligt folk, förpliktelser och har inga problem med att befinna dig i ett bestämt regelverk så är klubbar ett livsstill för livet, förutsatt att ditt mc-intresse är genuint. Du behöver inte vara orolig för reglerna. De finns där för en praktisk anledning och innehåller inga orimligheter. Precis som en stadga för en idrottsförening. Media och skvallerkärringar gör allting så dramatiskt.

Om du kommer fram till att du är som jag, en principfast indivudualist och en egensinnig tjurskalle ska du inte ansöka dig till en mc klubb. RC möjligtvis skulle funka. Kanske till och med MCC, men MC borde du lägga bakom dig. Det är inte heller rättvis mot dina tilltänkta bröder att gå in halvhjärtat.

Jag ser ibland här på Flashback unga grabbar som är sugna på klubblivet. Det är förståerligt när man inte har sett hela bilden och knappt förstå hur man själv fungerar men kanske kan det här inlägget ge lite stöd i de funderingarna.

Väl mött.
Citera
2018-10-07, 14:17
  #1146
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Själv är jag enbart mot RC eller Owners Group hållet, klubb har jag inte engagemanget att passa in i. Alltid ett inviduellt val men det bör tänkas igenom innan man väljer riktning.
Citera
2021-05-07, 17:33
  #1147
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B1K3R
SBM är ingen tvingande överstyrelse som dikterar vilkor för medlemsklubbarna. Det är sant att det finns överenskommna regler som medlemsklubbarna måste rätta sig efter om de vill vara med, precis som varje förening har regler medlemmarna måste rätta sig efter. Varje medlemsklubb i SBM är dock sin egen och fri att ha sina egna regler så länge de inte strider mot SBMs. De två specifika fall du tar upp har fler bottnar än de mest uppenbara och saker kanske inte alltid är så som de framställs i media eller i kommentarsfält i forum. Tyvärr kan jag inte diskutera dem särskilt ingående utan att outa mig själv eller bryta mot interna regler i min klubb. Vad jag kan säga är att i det ena fallet handlade det om en konflikt mellan två klubbar och hade ingenting med SBM att göra.

Jag förstår att det här inlägget kommer att ifrågasättas men tyvärr är jag förhindrad att kommentera det vidare.

Det jag har svårt att förstå är hatet mot SBM. Ni som är emot SBM behöver ju inte vara med (om ni nu är klubbanslutna eller ens bikers). Bikerkulturen är en subkultur och har alltid haft egna regler och uppförandekoder. Ibland skiljer de sig från övriga samhällets. Kan man inte acceptera det eller förstå dess regler ska man kanske undvika bikermiljön. Även jag har varit aktiv sedan innan de internationella klubbarna fanns i Sverige men jag har en helt annan syn på saker och ting än du.
Någon som ser en motsättning i den fetade meningen i ovanstående inlägg ??. Man får vara sin egen och ha precis de regler som man SJÄLV vill..., bara det inte strider mot "paraplyorganisationens" regler. Med andra ord kan man INTE ha sina egna regler.

Ytterligare ett påpekande som är på sin plats är nästa fetade mening i inlägget ovanför. Bikerkulturen skiljer sig "ibland" från övriga samhällets ??. Jag tycker det är en väldigt stor skillnad. När någon mördar en person i den "vanliga" världen så anses hens gärning så allvarlig att hen döms till ett långt fängelsestraff. Men när någon i t.e.x Hells Angels mördar någon i klubbens intresse får han tvärtom en upphöjd status (Filthy Few) då han gjort något som i klubbens ögon är positivt. Ett exempel kan vara att avrätta medlemmar ur ett "konkurrerande" mc-gäng som skedde med flera personer ur Outlaws i södra Sverige för en del år sedan då HA helt försökte stoppa deras "etablering" i Sverige.

Slutligen kommer jag ihåg attacken mot Svineri MC. HA i Skåne skickade väl ett par billass med underhuggare, många från Red Devils, till "svinens" klubbhus där det pågick en fest där det ingick hela familjer. Alltså en del yngre barn närvarande. Men detta faktum tycktes inte bekomma dem när de likt bärsärkar stormade stället och slog så många de kunde halvt fördärvade. Att "hot går hem" märktes tydligt när presidenten för Svineri bara en eller ett par dagar senare från sjuksängen, han hade också fått "på skallen", i tydliga ordalag meddelade att klubben (Svineri MC) inte fanns mer. Den hade upphört. Minns vidare att det faktiskt blev en del rättegångar till följd av attacken. Men det blev ju inga vidare domar, om ens någon, då de anklagade givetvis inte visste något. Föga förvånande syntes folk i Red Devils västar på tv:s bilder från rättegångsbyggnaden.
Citera
2021-05-08, 18:58
  #1148
Medlem
Ett alternativ är IMA eller RGF ...
Citera
2021-05-10, 08:01
  #1149
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biker-6
Ett alternativ är IMA eller RGF ...

Det finns inget eller där. IMA = RGF
Citera
2021-05-10, 11:36
  #1150
Medlem
Fel !
RGF -Röd gula klubbar .
IMA - Svart grå klubbar
Citera
2021-05-10, 13:03
  #1151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biker-6
Fel !
RGF -Röd gula klubbar .
IMA - Svart grå klubbar

Du menar

RGF -Röd gula klubbar .
IMA - Svart grå klubba Med sympatier till BMC och RGF

Är nog mer korekt
Citera
2021-05-10, 14:03
  #1152
Medlem
Nu , blev det rätt ! Japp ....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback