Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-14, 02:38
  #1
Medlem
Då var det alltså dags för universitetsstudier. Har nu sökt ett antal program och har juridik som första val - dock vet jag att jag inte kommer in med mina betyg i nuläget så om det blir juridikstudier måste jag plugga komvux ett år. Men i alla fall; När jag var 14 år åkte jag dit för snatteri (offer för grupptrycket som bortförklaring) och när jag var 16 år blev det en härlig rattfylla på moped med 0,26 promille i kroppen. Alltså 0,06 över den lagliga gränsen...

Min fråga är: Är det någon idé att satsa på juridik eller är det helt kört på grund av mina tabbar tidigare i livet. Finns de ens kvar i brottsregistret nu?
Citera
2008-04-14, 02:52
  #2
Medlem
wises avatar
Du är inte dömd för snatteri pga. du ej var straffmyndig när brottet inträffade. Ang. rattfylleriet så ligger det kvar i 5år, ett tips är att skriva åldern nästa gång.

Seriöst, visst kan brott medföra problem och självklart ställs det krav på laglydighet för att bli advokat eller åklagare men tänk efter en gång till, såna där brott kan man tom begå och fortfarande behålla sin anställning.

Om jag ska vara ärlig så trodde jag först att du hade rånat, våldtagit eller mördat någon innan jag klickade på länken.
Citera
2008-04-14, 03:08
  #3
Medlem
Rattfyllan var fyra år sedan... Okej det är ganska lugnt alltså. Tänkte att det kanske var extra hårt eftersom det som sagt gäller juridik.
Citera
2008-04-14, 07:47
  #4
Medlem
Tja, en dömd mördare lyckades ju komma in på läkarlinjen så det borde nog inte vara några problem för dig att få plugga juridik.
Citera
2008-04-14, 23:52
  #5
Medlem
Frågan är väl mer om det är någon som kommer anställa en nyexaminerad jurist med prick i brottsregistret, än om han får börja studera juridik... (vilket inte borde vara några problem). Det är ju dock inte så stor idé att läsa till något i 4,5 år som man sedan inte får jobb som pga att arbetsgivare ser extra noga på den fronten då juridik handlar om lag osv... Det har jag inget vettigt svar på men det bör vara det TS är ute efter iaf?
Citera
2008-04-15, 00:25
  #6
Medlem
Jocke_cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drast
Tja, en dömd mördare lyckades ju komma in på läkarlinjen så det borde nog inte vara några problem för dig att få plugga juridik.

Ser du helt seriöst inte skillnaden mellan att läsa juridik och läkare med prick i registret?
Citera
2008-04-15, 01:04
  #7
Medlem
Arains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_c
Ser du helt seriöst inte skillnaden mellan att läsa juridik och läkare med prick i registret?

Läkare räddar liv, och mördare tar liv ^^ Om han kom in så borde ju inte en prick hindre TS från att plugga juridik :P

Fast mördaren blev ju kickad till slut
Citera
2009-04-04, 15:25
  #8
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_c
Ser du helt seriöst inte skillnaden mellan att läsa juridik och läkare med prick i registret?

Det är ju bra om man är tidigare dömd för något(borde egentligen vara en merit ), då har man ju lite mer medkänsla för den som ska dömmas
Citera
2009-04-04, 15:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av steffgun
Då var det alltså dags för universitetsstudier. Har nu sökt ett antal program och har juridik som första val - dock vet jag att jag inte kommer in med mina betyg i nuläget så om det blir juridikstudier måste jag plugga komvux ett år. Men i alla fall; När jag var 14 år åkte jag dit för snatteri (offer för grupptrycket som bortförklaring) och när jag var 16 år blev det en härlig rattfylla på moped med 0,26 promille i kroppen. Alltså 0,06 över den lagliga gränsen...

Min fråga är: Är det någon idé att satsa på juridik eller är det helt kört på grund av mina tabbar tidigare i livet. Finns de ens kvar i brottsregistret nu?

Ja det är idé att läsa och nej, det är inga problem med din rattfylla. Det är borta för länge sedan när det är aktuellt för dig att visa utdrag ut belastningsregistret.
Citera
2009-04-04, 17:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abbath
Frågan är väl mer om det är någon som kommer anställa en nyexaminerad jurist med prick i brottsregistret, än om han får börja studera juridik... (vilket inte borde vara några problem). Det är ju dock inte så stor idé att läsa till något i 4,5 år som man sedan inte får jobb som pga att arbetsgivare ser extra noga på den fronten då juridik handlar om lag osv... Det har jag inget vettigt svar på men det bör vara det TS är ute efter iaf?

Även om nu TS hade varit dömd för tyngre brott än rattfylla och snatteri, så tror jag knappast att det hade hämmat hans kommande karriär som jurist. Har mycket svårt att se att hans potentiella arbetsgivare kommer kräva ett utdrag ur belastningsregistret. Hade det handlat om barnomsorg så hade det kanske varit aktuellt pga pedofilrisken. Hur många här har egentligen varit tvungna att visa upp era brottsregister när ni sökt jobb...? Ytterst ovanligt skulle jag tro.
Citera
2009-04-04, 18:38
  #11
Medlem
namgrebs avatar
Själv tror jag inte att du kommer få några större problem på grund av dina så kallade brott.
Personligen upplever jag inte heller något "speciellt" rättsmedvetande hos mina kära kurskamrater, eller lärare heller för den delen. Att studera lagen är inte samma sak som att följa den
Citera
2009-04-04, 19:20
  #12
Medlem
bernankes avatar
Eh, varför skulle det ha någon betydelse? Jag har aldrig hört om något universitet elelr högskola som ens ska ha begärt att få in ett utdrag ur belastningsregistret. Dessutom ryker dina noteringar efter fem år, så varför oroa sig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback