• 1
  • 2
2008-04-13, 22:27
Medlem
momo4s avatar
Har problem med min datorn då den stänger av sig själv utan förvarning!

Har låtit datorn vila för att återställa CPU temperaturen men detta hjälper inte då den fortfarande hamnar på 85 grader celsius.

Datorn är en Fujitsu Siemens SCALEO C! Tacksam för svar.
Citera
2008-04-13, 22:51
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo4

Har låtit datorn vila för att återställa CPU temperaturen men detta hjälper inte då den fortfarande hamnar på 85 grader celsius.

Nätagget? Eller bättre kylning.
Citera
2008-04-13, 22:53
Medlem
Yxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Nätagget? Eller bättre kylning.

Japp. öppna upp och rensa på damm till att börja med. sug lite i nätagget med en damsugare / tryckluftsspray.

vad har du för processor/hur gammal är datorn?
Citera
2008-04-13, 22:54
Medlem
Förbannads avatar
Citat:

Om du har en bordsfläkt så föreslår jag att du öppnar upp chassit och placerar en fläktet så att den sprutar in i burken. Titta vilken temperatur du kommer ner till. Men som ovanstående talare sade så beror det nog på nätaggregatet. Har du ett extra liggandes så testa gärna med det först, innan du investerar i ett nytt.
Citera
2008-04-13, 22:55
Medlem
MrMercurys avatar
Kolla så att fläkten sitter fast ordentligt på processorn och att det inte finns smuts/damm som hindrar den.
Citera
2008-04-14, 09:20
Medlem
Jag har haft en likadan dator som du och dem är ren skit. Redan från fabriken så är det för dålig kylning i dem vilket gör att den stänger av sig själv och tillslut inte startar alls. Min dator var på reparation 4 gånger under dem 3 månaderna jag hade den. Så tillslut gick jag och krävde pengarna tillbaka..
Citera
2008-04-28, 22:28
Medlem
momo4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxz
Japp. öppna upp och rensa på damm till att börja med. sug lite i nätagget med en damsugare / tryckluftsspray.

Processorn är en Intel Pentium 4 och datorn har jag använt i ett halvår men haft den i 3år. Riktig kass dator...
Citera
2008-04-28, 23:13
Medlem
massamulls avatar
kolla så inte kondensatorerna läcker på moderkortet
Citera
2008-04-29, 01:07
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yxz

Använd aldrig någonsin en dammsugare i datorn du utsätter den för ESD (statisk elektrictet) använd hellre tryckluftssprayen för att skona din dator
Citera
2008-04-29, 01:27
Medlem
Maniks avatar
Citat:
Processorn är en Intel Pentium 4 och datorn har jag använt i ett halvår men haft den i 3år. Riktig kass dator...

Jag hade samma problem med min P4. Temperaturen steg och datorn stängdes av. Jag löste det genom att byta processorfläkt samt kylpasta.

Det kan även bero på nätagget.
Citera
2008-04-29, 01:29
Medlem
Maniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Förbannad
Om du har en bordsfläkt så föreslår jag att du öppnar upp chassit och placerar en fläktet så att den sprutar in i burken. Titta vilken temperatur du kommer ner till. Men som ovanstående talare sade så beror det nog på nätaggregatet. Har du ett extra liggandes så testa gärna med det först, innan du investerar i ett nytt.

Jag har hört att detta stjälper mer än att hjälpa då man helt enkelt fläktar tillbaks allt varmluft från befintlig fläkt in i processorn igen? Jag vetifan dock.
Citera
2008-04-29, 13:03
Citat:
Ursprungligen postat av Manik
Jag har hört att detta stjälper mer än att hjälpa då man helt enkelt fläktar tillbaks allt varmluft från befintlig fläkt in i processorn igen? Jag vetifan dock.

jaha, så en bordsfläkt blåser inte kall luft?

det var nog bland det sämsta och mest idiotiska jag nånsin läst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in