2008-04-29, 20:55
Medlem
Kolla så din cpu-fläkt överhuvudutaget snurrar Om den gör det, stäng av datorn, bryt all ström via on/off knappen bak på burken(vid nätagget). Skruva loss cpu-fläkten och dammsug den både fram och bak, dammsug även själva blocket som fläkten sitter fastskruvad i(Jag kommer inte ihåg namnet på skiten haha). Sen sätter du tillbaks allt igen
Citera
2008-04-30, 00:33
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
jaha, så en bordsfläkt blåser inte kall luft?

det var nog bland det sämsta och mest idiotiska jag nånsin läst.

öh nej en bordsfläkt blåser inte kallluft..den blåser rumstempererad luft..men de bord räcka iaf.
Citera
2008-04-30, 08:15
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
öh nej en bordsfläkt blåser inte kallluft..den blåser rumstempererad luft..men de bord räcka iaf.

så om du håller handen framför fläkten känner du bara att det blåser, att det är rumstemperatur?.

nej, det blåser kallt. tyst nu.
Citera
2008-04-30, 08:21
Bannlyst
Jag öppnade en Fujitsu Siemens SCALEO en gång och jag har aldrig någonsin sett så mycket damm i en dator.
Måste vara något speciellt med dom burkarna då som verkligen suger i sig mer damm än en dammsugare.

Öppna och kolla om processor fläkten snurrar och rengör den från damm.
Citera
2008-04-30, 08:48
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manik
Jag har hört att detta stjälper mer än att hjälpa då man helt enkelt fläktar tillbaks allt varmluft från befintlig fläkt in i processorn igen? Jag vetifan dock.

Helt orelaterat till trådstarten så kan jag ju iaf säga att när jag varma sommardagar testade att ställa en bordsfläkt så att den blåste in i datorn så sänkte det tempen med nånstans 5-10 grader.

OnT så lär det vara damm som är problemet ja.
Tog förra helgen tjejens högtryck, alltså liten mobil sak på hjul, och blåste rent datorn och det är fan otroligt vad mycket det samlar på sig.
Blåste inifrån ut genom nätagget och det var som en orkan av damm som släppte...

Nu är säkert detta ÄN farligare än att dammsuga, men eftersom jag har dammsugit varenda dator jag nånsin ägt utan att lyckas skada något så kommer jag fortsätta med det.
Citera
2008-04-30, 12:49
Medlem
Kontrollera det som är mest basic först. Inluft och utluft att dom inte är blockerade av möbler/damm.
Är inte så fallet öppna burken rensa bort damm från fläkt/arna, eventuellt om det inte hjälper remontera cpu fläkten med ny fräsh cpu pasta.

Hjälper det fortfarande inte, så måste du ordna bättre/starkare fläkt. Eller rentav tänka igenom hur fläktarna är monterade. En för inluft och en för utluft för chassits ventilation brukar fungera bra.

Sen kan du även kika lite i bios om du har något värde för när din cpu skall börja throttla. Dvs börja sänka prestandan så den kyler sig själv.
Citera
2008-04-30, 15:08
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Helt orelaterat till trådstarten så kan jag ju iaf säga att när jag varma sommardagar testade att ställa en bordsfläkt så att den blåste in i datorn så sänkte det tempen med nånstans 5-10 grader.

OnT så lär det vara damm som är problemet ja.
Tog förra helgen tjejens högtryck, alltså liten mobil sak på hjul, och blåste rent datorn och det är fan otroligt vad mycket det samlar på sig.
Blåste inifrån ut genom nätagget och det var som en orkan av damm som släppte...

Nu är säkert detta ÄN farligare än att dammsuga, men eftersom jag har dammsugit varenda dator jag nånsin ägt utan att lyckas skada något så kommer jag fortsätta med det.

Nä jag tror att tryckluft är mycket bättre än dammsugare, men man får ju blåsa lite försiktigt och inte pilla in den i nånting samma med dammsugare. Problemet med dammsugare är väl statisk elektrisitet och att den är oftast av metall och kan då lätt skada något på tex moderkortet om man inte är försiktig. Högtryck på burk är ju bästa men kostar lite.
Citera
2008-05-01, 18:17
Medlem
KeanoManus avatar
Jag lånar den här tråden lite.
Jag har samma problem som TS d.v.s att datorn stänger av sig i tid och otid.
När jag köpte datorn för 1½ år sedan så hade jag det problemet redan från start och varje del i datorn har varit inskickad till Komplett (som jag köpte datorn hos) minst en gång, vissa fler än en t.ex moderkortet, och efter ett halvår så upptäckte dom att nätaggregatet nog var för svagt för den datorn. Jag fick ett nytt och sen dess har det fungerat utan större problem, dock så har moderkortet tagit endel stryk och är väldigt instabilt så jag vågar inte öppna upp datorn och hålla på då det med mycket stor sannolikhet skulle förstöra hela burken. Lyckades inte få igång den själv sista gången utan tvingades lämna in den till en reparatör här i byn som efter mycket arbete lyckades få igång den.

Åter till topic, datorn har börjat stänga av sig igen och efter att ha läst i tråden så funderar jag på om det kan vara damm nu. Går det att rensa bort det utan att öppna upp datorn?
Jag kollade bakom den vid fläktens in/utsug och det var näst intill igentäppt utav damm så jag blåste bort allt detta med munnen. Kan det räcka eller måste man in i den för att lösa problemet?
Datorn har även börjat vara väldigt seg på senaste tiden, spel som flöt utan problem förut laggar nu rejält trots att det är det enda resurskrävande som är igång och så vidare.
Citera
2008-05-01, 18:21
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Jag lånar den här tråden lite.
Jag har samma problem som TS d.v.s att datorn stänger av sig i tid och otid.
När jag köpte datorn för 1½ år sedan så hade jag det problemet redan från start och varje del i datorn har varit inskickad till Komplett (som jag köpte datorn hos) minst en gång, vissa fler än en t.ex moderkortet, och efter ett halvår så upptäckte dom att nätaggregatet nog var för svagt för den datorn. Jag fick ett nytt och sen dess har det fungerat utan större problem, dock så har moderkortet tagit endel stryk och är väldigt instabilt så jag vågar inte öppna upp datorn och hålla på då det med mycket stor sannolikhet skulle förstöra hela burken. Lyckades inte få igång den själv sista gången utan tvingades lämna in den till en reparatör här i byn som efter mycket arbete lyckades få igång den.

Åter till topic, datorn har börjat stänga av sig igen och efter att ha läst i tråden så funderar jag på om det kan vara damm nu. Går det att rensa bort det utan att öppna upp datorn?
Jag kollade bakom den vid fläktens in/utsug och det var näst intill igentäppt utav damm så jag blåste bort allt detta med munnen. Kan det räcka eller måste man in i den för att lösa problemet?
Datorn har även börjat vara väldigt seg på senaste tiden, spel som flöt utan problem förut laggar nu rejält trots att det är det enda resurskrävande som är igång och så vidare.

Är du skraj så går det ju att ta en dammsugare och sätta den mot nätaggregatets utblås på baksidan samt fläktutblåset från chassit (alla om du har fler än ett) det löser ju lite men ska du åt processorns kylfläns så måste du ju in i datorn tex. Installera Lavalys EVEREST och kolla temperatur på CPU (båda vid idle och load) om den har en tempmätare så ser du ju snabbt om den inte mår bra.
För att förebygga problemet; ställ inte datorn på golvet. Vadsomhelst men inte direkt på golvet, hellre på en liten bänk eller uppepå skrivbordet.
Citera
2008-05-01, 19:59
Medlem
KeanoManus avatar
Räcker det att dammsuga på utsidan eller måste man gå in i burken för att vara helt säker på om det är damm som orsakar problemet?

Kan värmen utomhus orsaka problemen också?
Citera
2008-05-01, 20:24
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Räcker det att dammsuga på utsidan eller måste man gå in i burken för att vara helt säker på om det är damm som orsakar problemet?

Kan värmen utomhus orsaka problemen också?

Som sagt du kommer inte åt lika bra utifrån, du får ju ut damm men nätagget kan behöva en omgång från insidan också, och diverse damm som ligger i burken och i kylflänsen för processorn kan du ju aldrig komma ut utifrån.
Igen, som sagt, testa temperaturerna så vet du ju om något går för varmt. Verktyg -> Stresstest i Everest, fråga nu inget mer innan du testat det är det värsta jag vet om folk frågar något sen är för lata för att testa tipsen.
Självklart påverkar värmen i rummet (som i sin tur oftats påverkas av värmen utomhus) temperaturen på den luft som förs in i datorn och i sin tur träffar komponentera eller förs in vidare i separata interna kylare eller bara hettar upp metallen/plasten på chassit och gör luften inuti den varmare, ganska basic fysik. Datorer ska dock lätt klara normala rumstemperaturer från 20-30 grader borde inte vara större problem bara du inte har några intag/uttag blockerade.
Citera
2008-05-01, 21:14
Medlem
KeanoManus avatar
CPU gick från 82 till 97 grader, är det för mycket eller är det som det ska? Som du märker så är jag ingen expert på datorer, men antar att en femtongradig höjning inte är så farlig?

Jag ber om ursäkt att jag missade fixa det här innan förra svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in