2025-10-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Skulle bara hoppa över den skånska, eller ta vanlig senap. Hade hellre sötat med lite sirap i så fall.
Nu var det längesen jag gjorde bookmaker, men jag har för mig att jag strök det stekta brödet med dijon bara. Var ganska poppis att ha bearnaisesås på bookmaker förr.
Ja det behövs ingen skånsk senap kom jag fram till. Vanlig med dijon var alldeles utmärkt. Blev jättegott.
Citera
2025-10-18, 02:36
Medlem
Hej, jag råkade bjuda in en person på middag imorgon. Kan man äta sniglar om man är allergisk mot skaldjur?
Citera
2025-10-18, 02:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hej, jag råkade bjuda in en person på middag imorgon. Kan man äta sniglar om man är allergisk mot skaldjur?

Sniglar är blötdjur (mollusker) vilket är ett "skaldjur", och innehåller samma protein/allergen (tropomyosin) som "vanliga" skaldjur, så nej, du bör inte bjuda på sniglar.

Till skaldjur så räknas kräftdjur (tex räkor, kräftor, krabba mfl) och blötdjur (tex musslor. ostron, sniglar, bläckfisk).
Senast redigerad av Sereena 2025-10-18 kl. 02:55.
Citera
2025-10-26, 15:50
Medlem
uNderdog_101s avatar
Har gjort formfranska enligt detta recept ett par gånger,och det har väl gått okej, men problemet jag har är att andra jäsningen inte blir så bra. Första jäsningen i bunken efter bakmaskinen blir stor och fin, men när jag delar upp degen i formarna så förlorar den mycket volym den andra jäsningen blir inte lika bra, den återfår aldrig samma volym.

Kan jag dela upp degen i formarna direkt efter bakmaskinen och låt dem jäsa där tills de blir stora nog?
Citera
2025-10-26, 21:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
Har gjort formfranska enligt detta recept ett par gånger,och det har väl gått okej, men problemet jag har är att andra jäsningen inte blir så bra. Första jäsningen i bunken efter bakmaskinen blir stor och fin, men när jag delar upp degen i formarna så förlorar den mycket volym den andra jäsningen blir inte lika bra, den återfår aldrig samma volym.

Kan jag dela upp degen i formarna direkt efter bakmaskinen och låt dem jäsa där tills de blir stora nog?
Kanske ha koll på degen och ta den när den dubblat sig, eller lite tidigare.
Själv gör jag ungefär samma, mindre socker dock och tycker den växer på bra.
Citera
2025-10-26, 21:53
Medlem
Hur steker man tonfisk bäst? Högsta värme? Smör eller olja? Några andra knep för en bra yta med fin kärna?
Citera
2025-10-28, 09:50
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Hur steker man tonfisk bäst? Högsta värme? Smör eller olja? Några andra knep för en bra yta med fin kärna?

Ja, jag steker tonfiskfilé på hög värme i gjutjärn eller kolstål med neutral olja. Ca 45 sekunder per sida. Se till att filén är så torr som möjligt innan den läggs i pannan. Salt och svartpeppar.

Absolut kan du köra en klick smör i pannan på slutet. Jag brukar pensla den färdigstekta filen med olivolja, finhackad vitlök och persilja. Servera med kokt potatis och mangold, tomatsallad och gott bröd att doppa i vätskorna…
Citera
2025-10-30, 22:31
Medlem
johanponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kanske ha koll på degen och ta den när den dubblat sig, eller lite tidigare.
Själv gör jag ungefär samma, mindre socker dock och tycker den växer på bra.
Målet med ett bröd är inte egentligen volym. Om du har en massa stora bubblor ger det visserligen volym, men ett balanserat bröd har många lika stora (små) bubblor. Vilket ger ett bröd som är homogent.
Citera
2025-10-30, 23:07
Medlem
zombie-nations avatar
Finns det någon sajt där man kan beställa hem billig mat men också choklad? Typ färdig sunkmat (nudlar), snacks och godis,
Citera
Igår, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns det någon sajt där man kan beställa hem billig mat men också choklad? Typ färdig sunkmat (nudlar), snacks och godis,

Matsmart kanske. Men den slutade vara billig för massa år sedan.
Citera
Igår, 09:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanponken
Målet med ett bröd är inte egentligen volym. Om du har en massa stora bubblor ger det visserligen volym, men ett balanserat bröd har många lika stora (små) bubblor. Vilket ger ett bröd som är homogent.
Detta bröd jag gör är rätt kompakt.
Men jag hade den funderingen också på det jag svarade på om det var ett sådant bröd h*n gjorde.

Receptmässigt liknande dock, men allt på känn och mäter inte upp något alls mer än vätskan som brukar köra 6dl och pga det då passar bra i formarna eller att man får tillräckligt med småfranskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in