Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-09, 18:04
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Strimla vitkål med en osthyvel.
Bland i en bunke med olivolja, vit balsamvinäger, salt och svartpeppar.
Klart!
(Mängden salt och vinäger är ganska viktigt, man får prova sig fram)

Ganska gott faktiskt. Vad mer kan man göra med vitkål?

Glöm inte svartpeppar och den inlagda paprikan och byt balsamvinäger mot ACV istället.

Med vitkål kan man göra mycket och det är extremt rikt på c-vitaminer och bara kolhydrater i form av fiber som inte påverkar insulinet. Kåldolmar, gratäng, stuvad och vitkålspasta. Nu blir det ju inte som pasta men med rätt sås till så slinker även det ner.
Citera
2021-09-18, 09:49
Medlem
Livsmedelsverket rekommenderar ju att man ska blötlägga baljväxter före tillagning för att bli av med lektiner som kan vara farliga, eller åtminstone orsaka magsmärtor och sånt där..
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/lektiner

Men kan man skita i blötläggningen om man bara kokar skiten tillräckligt länge? (gärna i tryckkokare så det går relativt fort ändå)

För som jag har fattat det så förstörs lektiner vid kokning? Så sålänge man har verkligen kokat igenom ärtorna eller vad det nu är så är man good to go?

Eller är hela grejen med blötläggning att ge baljväxterna en chans att släppa ut lite lektiner i vattnet som man sedan häller bort?
Citera
2021-09-18, 11:32
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Livsmedelsverket rekommenderar ju att man ska blötlägga baljväxter före tillagning för att bli av med lektiner som kan vara farliga, eller åtminstone orsaka magsmärtor och sånt där..
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/lektiner

Men kan man skita i blötläggningen om man bara kokar skiten tillräckligt länge? (gärna i tryckkokare så det går relativt fort ändå)

För som jag har fattat det så förstörs lektiner vid kokning? Så sålänge man har verkligen kokat igenom ärtorna eller vad det nu är så är man good to go?

Eller är hela grejen med blötläggning att ge baljväxterna en chans att släppa ut lite lektiner i vattnet som man sedan häller bort?
"Lektiner förstörs vid kokning." säger dom, och finns det någon som äter okokta bönor?
Och i så fall när är det aktuellt?

Sen proteiner gillar ofta inte värme, så det borde vara rätt direkt att de förstår.
Kanske någon har grävt djupare.

Och tillägg jag har aldrig fått nått av dess symtomer efter ätit böner, så frågan är hur vanligt är detta ens.
Citera
2021-09-18, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
"Lektiner förstörs vid kokning." säger dom, och finns det någon som äter okokta bönor?

Bönor som kanske inte är ordentligt genomkokta dock?

Men eftersom dom skriver att lektiner försörs vid kokning undrar man ju varför dom trycker på med blötläggning och inte adderar med att "du kan skita i blötläggning sålänge du kokar igenom skiten ordentligt"
Citera
2021-09-18, 11:40
Medlem
klybans avatar
Citat:
Bönor som kanske inte är ordentligt genomkokta dock?

Men eftersom dom skriver att lektiner försörs vid kokning undrar man ju varför dom trycker på med blötläggning och inte adderar med att "du kan skita i blötläggning sålänge du kokar igenom skiten ordentligt"
Sett många recept som man inte blötlägger bönorna, men det är normalt det vanligaste att man gör.

Jag misstänker att det är värmen som krävs, men det kan vara som du säger också och att det handlar om att det är kanske först när det mjuknar som det är borta.
Citera
2021-09-18, 11:44
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sett många recept som man inte blötlägger bönorna, men det är normalt det vanligaste att man gör.

Jag misstänker att det är värmen som krävs, men det kan vara som du säger också och att det handlar om att det är kanske först när det mjuknar som det är borta.
Jag kokar, samtidigt som vattenkokaren får arbeta. Jag byter vatten två gånger. Det minskar pruttfaktorn rejält.
Citera
2021-09-18, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Jag kokar, samtidigt som vattenkokaren får arbeta. Jag byter vatten två gånger. Det minskar pruttfaktorn rejält.

Så du kokar utan blötläggning men byter ut kokvattnet två gåner under själva kokningen? Eller kör du blötläggning dessutom?
Citera
2021-09-18, 12:21
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Så du kokar utan blötläggning men byter ut kokvattnet två gåner under själva kokningen? Eller kör du blötläggning dessutom?
Jag blötlägger inte, utan kokar, och byter vatten under koktiden. Jag har en kastrull med inbyggt durksklag, IKEA 365, som gör det lätt.
Citera
2021-09-23, 07:58
Medlem
Bombolenats avatar
Jag vill koka färska räkor, men kan inte få tag på krondill. Färsk dill finns, men har aldrig ens sett någon sälja blommorna här (är inte i Sverige).

Min fråga är: Kan jag bara byta ut krondillen mot en knippe färsk dill och slänga i vattnet, eller blir det en tydlig smakskillnad? Har inte käkat Svenska räkor på minst 15 år så jag vet inte om jag skulle känna skillnaden, men jag har fått ett sjukt sug efter att käka en riktig räkmacka och vill komma så nära originalsmaken som möjligt.

Om det inte blir någon större skillnad, hur mycket dill, på ett ungefär, skulle ni säga motsvarar en blomkrona?
Citera
2021-09-23, 15:59
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Jag vill koka färska räkor, men kan inte få tag på krondill. Färsk dill finns, men har aldrig ens sett någon sälja blommorna här (är inte i Sverige).

Min fråga är: Kan jag bara byta ut krondillen mot en knippe färsk dill och slänga i vattnet, eller blir det en tydlig smakskillnad? Har inte käkat Svenska räkor på minst 15 år så jag vet inte om jag skulle känna skillnaden, men jag har fått ett sjukt sug efter att käka en riktig räkmacka och vill komma så nära originalsmaken som möjligt.

Om det inte blir någon större skillnad, hur mycket dill, på ett ungefär, skulle ni säga motsvarar en blomkrona?

Koka räkorna i saltat vatten. Kräftor kokas med krondill inte räkor imo. Lägg en dillkvist på smörgåsen istället.
Citera
2021-09-25, 22:22
Medlem
Fizzbacks avatar
Gjorde baconinlindad fläskfilé fylld med fetaost nyss, blev skitgott men baconet blir inte riktigt klart. Och fläskfilé vill man ju inte ha inne för länge så det blir torrt.

Hur gör ni andra när ni baconlindar grejer? Testat med köttfärslimpa förr, men där blir problemet oftast tvärtom och baconet blir lite för bränt.
Citera
2021-09-26, 01:11
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Gjorde baconinlindad fläskfilé fylld med fetaost nyss, blev skitgott men baconet blir inte riktigt klart. Och fläskfilé vill man ju inte ha inne för länge så det blir torrt.

Hur gör ni andra när ni baconlindar grejer? Testat med köttfärslimpa förr, men där blir problemet oftast tvärtom och baconet blir lite för bränt.

Sätt ugnen på "grill". Då tar det inte många sekunder för baconet att bli färdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in