Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-01, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man brukar ju säga att hemligheten till att restaurangmat smakar så gott är delvis pga socker, att det ofta är socker i rätterna som det inte är om man gör det själv.

Då kommer min fråga, om man följer ett recept till punkt och pricka på en gryta, men man tycker att det inte smakar riktigt som på restaurang, kan då en av delarna för att få det mer likt vara att man helt enkelt rör ner några teskedar strösocker, eller vad?

Provar just nu med en indisk gryta (aloo palak), ska prova o se vad som händer om man rör i en 4 teskedar socker... (recept för 10 personer, så väldigt mycket mat).

Det viktigaste är att balansera sälta och syra.
Citera
2019-12-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man brukar ju säga att hemligheten till att restaurangmat smakar så gott är delvis pga socker, att det ofta är socker i rätterna som det inte är om man gör det själv.

Då kommer min fråga, om man följer ett recept till punkt och pricka på en gryta, men man tycker att det inte smakar riktigt som på restaurang, kan då en av delarna för att få det mer likt vara att man helt enkelt rör ner några teskedar strösocker, eller vad?

Provar just nu med en indisk gryta (aloo palak), ska prova o se vad som händer om man rör i en 4 teskedar socker... (recept för 10 personer, så väldigt mycket mat).

Sen tycker jag att det här med att vara bra på att laga mat liknar det att vara musikalisk. Vissa har absolut gehör och vi andra får öva en aning...
Citera
2019-12-01, 08:41
Medlem
Någon som vet var man kan köpa ett kaffefilter för vietnamesiskt kaffe i Stockholm? Inte på nätet utan i en riktig butik.

Jag fick vietnamesiskt kaffe igår, och det var inte bara förbaskat gott. Kaffefiltret i rostfritt stål var också litet och smidigt. Perfekt att ha med sig i ryggsäcken när man är "ute på tur", litet smidigt och väger ingenting.
Citera
2019-12-01, 13:48
Medlem
Färsk sparris köpt fredag för 9 dagar sen.
Äta eller slänga?
Citera
2019-12-03, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Färsk sparris köpt fredag för 9 dagar sen.
Äta eller slänga?
Hoppas att du inte hunnit kasta den. Sparris har rätt bra hållbarhet så jag skulle definitivt använda den. (Förutsatt att den inte ser dålig ut förstås.)

Om den torkat eller slokat lite kan du testa att låta den ligga i kallt vatten några timmar. Får du den inte spänstig igen kan du kanske använda den i en soppa.
Senast redigerad av Nebeltag 2019-12-03 kl. 07:53.
Citera
2019-12-04, 21:43
Medlem
Tänkte prova mig på att göra lamm i souz vide. Köpte mig en lammstek.

Sprätte upp förpackningen och möts av en väldigt frän doft?? Den ligger i kylen just nu med marinad.

Har aldrig köpt lamm tidigare men kan det lukta lite skumt? Eller är det bara att slänga?
Citera
2019-12-05, 02:34
Medlem
Värma på pizza i ugn?

Hej. Har lite överbliven pizza hemma som jag hade tänkt värma men pallar fan inte med det mikron gör med degen, förvandlar den till soggig och mjuk.. så jag tänker köra ugnen istället. Vilken temp bör jag ha och hur länge? Varmluftsugn är det.
Citera
2019-12-05, 02:40
Medlem
iheartcores avatar
225 grader i 3-5 minuter! Behövs inte mer
Citera
2019-12-05, 02:40
Medlem
MrBeginners avatar
225 grader tills du är nöjd? Förutsatt att du håller lite koll på degen din och inte somnar på soffan
Citera
2019-12-05, 02:47
Medlem
Ok. Jag återkommer med en recension.
Citera
2019-12-05, 05:42
Bannlyst
Stekpanna! Överlägset bäst att värma pizza
Citera
2019-12-05, 06:17
Bannlyst
Med en överbliven pizza över i ditt sunkiga studentrum .. kan du inte få den så där napolitansk som man får stenungsgräddad i norra Italien, med glada tillrop på Italienska, den där barska svartklädda modern som tycker hennes söner lever i synd. och doften av olivolja ock solmogna tomater!
Senast redigerad av Kick88 2019-12-05 kl. 06:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in