2020-04-05, 20:52
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
ICA tog 15 spänn för 2 kg häromdagen. Inget direkt överpris för ditt köp.

Jag kan ha drömt men har för mig att jag läste häromdagen att odlare får 10-50 öre/kg. Om det är så är det rejält dyrt ändå. Även om jag är gammal och åren går fort känns det inte som så speciellt länge sedan 5-10 kr/kg var vanligt förekommande i affär.
Citera
2020-04-05, 21:00
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Jag kan ha drömt men har för mig att jag läste häromdagen att odlare får 10-50 öre/kg. Om det är så är det rejält dyrt ändå. Även om jag är gammal och åren går fort känns det inte som så speciellt länge sedan 5-10 kr/kg var vanligt förekommande i affär.

Ursäkta att jag citerar mig själv men när jag var ute och rökte kom jag på att det var en artikel om Nederländerna jag läste där priset rasat på grund av Corona. Någon upplyst får gärna säga om detsamma gäller för Sverige.
Citera
2020-04-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det är ju som sagt säsongsmat. Om man ska bunkra potatis gör man det bäst när den är nyskördad, på hösten. Om man gör det nu så kommer den troligen bara att börja gro. Om den gör det rekommenderar jag äggkartonger, men det är en annan historia. Min granne som är pensionär och har bra koll på hur man gjorde förr har byggt en frigolitlåda på balkongen. Där ställer hon in hinkar med potatis. Men det gör man som sagt på hösten. Då är det ju också bäst utetemperatur.

Färskpotatis är det inte mycket poäng med att lagra, den odlas och skördas för omedelbar konsumtion. Vi som odlar egen potatis låter potatisen vara kvar i jorden så länge som möjligt. Min far är uppväxt under kriget och han har alltid sett till att vi fått lära oss hur man fixar sin egen mat. Vi började någon gång efter midsommar och tog det vi behövde undan för undan. Så att gå ut i potatislandet en mörk höstkväll och gräva för att få till dagens middag var ingen favoritsyssla för en tonåring. Men gott var det.

Sedan när det blev för kallt skördade vi det sista och hade i hinkar i garaget. Vi hade ingen källare. Det här var ingen storskalig odling, utan mest för att det är godare med egen nyupptagen potatis. Efter jul brukade den vara slut och då köpte vi som alla andra stockholmare. De som lever på att sälja potatis har givetvis den bästa miljön för att långlagra potatis.

Mycket bra inlägg.
Citera
2020-04-08, 05:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
för 8-10år sen hade jag en oljefritös och fick bra resultat med rapsolja, igår fick jag hem en ny fritös så tänkte göra det enkelt å köra med raps nu igen men gick inge vidare, oljan har en distinkt lukt och smaksätter maten både lökringarna och pommes smakade skumt

Otur eller är det nåt med själva oljan som är problemet?

https://www.zeta.nu/produkter/rapsolja-d-vitaminberikad/
Citera
2020-04-08, 05:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Konstigt. Jag brukar köpa billigaste rapsoljan på ICA eller Willys, aldrig några problem. Friterar i vanlig kastrull, men det borde inte skilja. Kan det varit något som var kvar i den nya fritösen?
Citera
2020-04-08, 06:07
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
för 8-10år sen hade jag en oljefritös och fick bra resultat med rapsolja, igår fick jag hem en ny fritös så tänkte göra det enkelt å köra med raps nu igen men gick inge vidare, oljan har en distinkt lukt och smaksätter maten både lökringarna och pommes smakade skumt

https://www.zeta.nu/produkter/rapsolja-d-vitaminberikad/

Använd fritösolja och i värsta fall matolja, som är rapsolja.
Använd ej äcklig rapsolja som heter rapsolja som har mandelsmak.

Förstår inte varför du inte köper fritösölja som finns på de flesta ica-affärerna.
Citera
2020-04-08, 06:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Förstår inte varför du inte köper fritösölja som finns på de flesta ica-affärerna.
Det fungerar alldeles utmärkt att fritera i rapsolja. Fritösolja är bara en blandning av raps- och solrosolja, vilket man själv kan ordna om man tycker det är viktigt och inte vill betala extra för att något kallas för just fritösolja.
Citera
2020-04-08, 06:35
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det fungerar alldeles utmärkt att fritera i rapsolja. Fritösolja är bara en blandning av raps- och solrosolja, vilket man själv kan ordna om man tycker det är viktigt och inte vill betala extra för att något kallas för just fritösolja.

Den kostar mindre än produkter som heter rapsolja. Ca 31 kr litern medans rapsolja 70 kr litern.

Dessutom är det bättre att handla en olja som är avsedd för fritering. Om du använder en annan olja så kan den innehålla olja som är framställd på ett sätt som inte är hälsosamt, speciellt vid fritering vad gäller oxiderade fettsyror.

Fusket kring t ex olivolja är ju utbrett.
Naturligtvis är det ingen garanti att t ex icas fritösolja inte fuskas med men den är nog säkrare än andra oljor får man anta.
Citera
2020-04-08, 06:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Den kostar mindre än produkter som heter rapsolja. Ca 31 kr litern medans rapsolja 70 kr litern.
Om du har de prisnivåerna i din butik så ska du naturligtvis köpa den billigare frityroljan.
Citat:
Dessutom är det bättre att handla en olja som är avsedd för fritering. Om du använder en annan olja så kan den innehålla olja som är framställd på ett sätt som inte är hälsosamt, speciellt vid fritering vad gäller oxiderade fettsyror.
Va?! Har du någon källa på det?
Citat:
Fusket kring t ex olivolja är ju utbrett.
Fast jag hoppas ingen använder olivolja vid fritering.
Citat:
Naturligtvis är det ingen garanti att t ex icas fritösolja inte fuskas med men den är nog säkrare än andra oljor får man anta.
Varför skulle man fuska mer med rapsolja än med frityrolja?

Fusket du nämnde handlade om olivolja.
Citera
2020-04-08, 06:56
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Om du har de prisnivåerna i din butik så ska du naturligtvis köpa den billigare frityroljan.
Fast jag hoppas ingen använder olivolja vid fritering.
Varför skulle man fuska mer med rapsolja än med frityrolja?

Fusket du nämnde handlade om olivolja.

De priserna är ju generella. Fusket med olivoljan var bara ett sätt att peka på omfattande matfusk med allt som du hittar i en matbutik. Speciellt oljor eftersom du knappt vet vad du har i flaskan utan att skicka iväg den till ett labb.

Antagligen kan man lita på oljor som är tillverkade i Sverige vilket jag antar icas rapsolja är.

Så bara genom att välja en produkt som är avsedd för fritering kan man undvika tråkigheter.
Om du nu använder din dyra rapsolja som kanske dessutom är kallpressad så har den en låg rykpunkt på 107 grader, vilket betyder att den kommer oxidera fettsyrorna snabbare dessutom.
Citera
2020-04-08, 07:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Fusket med olivoljan var bara ett sätt att peka på omfattande matfusk med allt som du hittar i en matbutik. Speciellt oljor eftersom du knappt vet vad du har i flaskan utan att skicka iväg den till ett labb.
Så med just rapsolja förekommer det mer fusk än med det butikerna kallar frityrolja? Varför skulle det vara så?
Citat:
Så bara genom att välja en produkt som är avsedd för fritering kan man undvika tråkigheter.
Det fuskas alltså mer med olja från raps och solrosor, än med det som i butiken heter frityrolja som oftast är en blandning av dessa oljor. Hur kan det vara så? Har man mer kontroll på blandade oljor än på rena?
Citat:
Om du nu använder din dyra rapsolja som kanske dessutom är kallpressad så har den en låg rykpunkt på 107 grader, vilket betyder att den kommer oxidera fettsyrorna snabbare dessutom.
I min butik kostar rapsoljan mindre än det de kallar frityrolja. Och rapsolja fungerar som sagt utmärkt till fritering. Ingen rykpunkt på 107 grader C i de billiga oljor jag köper på ICA eller Willys.
Citera
2020-04-08, 14:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Kan det varit något som var kvar i den nya fritösen?
Kan ju inte garantera det men tror inte det, diskade av allting innan användning.

Citat:
Fanns ingen frityrolja att köpa.

Citat:
Fritösolja är bara en blandning av raps- och solrosolja,
Det varierar med märke, sett att det finns frityrolja som bestå av 2 varianter av solrosolja och även blandning av just raps och solros.

Citat:
70kr litern för rapsolja, bor du på månen eller betalar typ 15-20kr för 1 liter ännu mindre för större flaskor.

Citat:
Googla "fritös kallpressad rapsolja", varmpressad är att föredra till fritöser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in