• 1
  • 2
2008-04-12, 19:14
Bannlyst
Hallå.

Jag gjorde en ominstallation på den gamla datorn med operativsystemet Windows XP. Den flippade ur och alla ikoner var alldeles för stora, precis som allt på webläsaren. Jag gick in i kontrollpanelen och på bildskärmen och dess inställningaroch skulle dra i reglaget, det sitter fast! Går inte att ändra skärmens upplösning. Hittade in till något annat och ändrade så att allt blev mindre. Då såg allt helt stört ut, alla färger blev konstiga, gick knappt att läsa vissa grejer, lite streck och färgel här och var.

Sedan tryckte jag på avinstallera något och nu är skärmen svart, ingenting går att se. Det hjälper inte att sätta i installationsskivan igen, ingenting. Den är bara svart! Vad kan jag göra?!
Citera
2008-04-12, 19:36
Medlem
Installera drivrutiner till ditt grafikkort hade varit ett plus tror jag
Citera
2008-04-12, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Installera drivrutiner till ditt grafikkort hade varit ett plus tror jag

Ja men hur ska jag kunna göra det när skärmen bara är svart? Hur?
Citera
2008-04-12, 19:44
Bannlyst
kör ett litet program (finns en uppsjö, men cpu-z el. dyl fungerar utärkt), som tar reda på vad ditt grafkort heter, modell osv. och sedan googlar du efter, och laddar hem drivisar, installerar dem och allt är frid o fröjd.

EDIT- läste inte att skärmen nu var helt svart- då är det ett annat läge förstås.
Citera
2008-04-12, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Järverup
kör ett litet program (finns en uppsjö, men cpu-z el. dyl fungerar utärkt), som tar reda på vad ditt grafkort heter, modell osv. och sedan googlar du efter, och laddar hem drivisar, installerar dem och allt är frid o fröjd.

Jo men nu är det så att hela skärmen är svart oberoende vilken skiva jag sätter in. Hur ska jag kunna se vad jag gör på skärmen?
Citera
2008-04-12, 19:47
Bannlyst
Läste det försent
Har du provat att stänga av datorn -helt- och starta om den?
Citera
2008-04-12, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roland Järverup
Läste det försent
Har du provat att stänga av datorn -helt- och starta om den?

Ingen fara, lätt att missa lite text ibland.

Jajamensan, har testat att starta om den ett par gånger nu, men den är helt svart. Jag tryckte på en knapp som finns på skärmen och det kom fram nåt som liknade en many där man med plusknappen och minusknappen eller vad det är, välja olika grejer, men inget som hjälpte mig. Tryckte på något och det kom fram Auto adjust-någonting, sedan fortsatte skärmen att vara svart.

Kan ett sådant litet misstag göra att man blir tvungen att slänga en i övrigt bra dator?!
Citera
2008-04-12, 19:51
Medlem
Nej. Installera om windows igen. Sen installerar du grafikdrivrutiner innan du börjar pilla på några inställningar. Eller ännu bättre, låt nån som kan fixa det.
Citera
2008-04-12, 19:53
Bannlyst
Kan nog vara så att grafikkortet har gjort sitt. Har du en plats över i burken, så prova att låna ett kort från en annan dator och sätt dit. kolla bara så att det är samma "anslutning" på korten. (pci, pci-e, agp och allt vad fan det heter).
Om den fungerar då så är det nog ditt kort som gett upp.
Citera
2008-04-12, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av The Big D
Nej. Installera om windows igen. Sen installerar du grafikdrivrutiner innan du börjar pilla på några inställningar. Eller ännu bättre, låt nån som kan fixa det.

Jag kan inte installera om windows eftersom skärmen bara är svart om jag startar med installationsskivan eller sätter i den efter att jag har startat datorn. Nu orkar jag inte skriva fler gånger att jag inte ser något på skärmen.

Går det alltså inte att fixa på nåt sätt?
Citera
2008-04-12, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Traskarn
Jag kan inte installera om windows eftersom skärmen bara är svart om jag startar med installationsskivan eller sätter i den efter att jag har startat datorn. Nu orkar jag inte skriva fler gånger att jag inte ser något på skärmen.

Går det alltså inte att fixa på nåt sätt?

Jodå, se ovan
Citera
2008-04-12, 19:56
Medlem
Du kan ju prova att ta ur batteriet ur datorn och sen sätta i det igen. Har för mig att datorn på nåt vis återställer sig ett par dagar bakåt eller nåt sånt. Rätta mig om jag har fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in