• 1
  • 2
2008-04-12, 17:21
Medlem
Trädpojkes avatar
Var snälla och tänk igenom och läs allt innan ni svarar, jag kommer ge ett exempel på politiskt hyckleri, men jag menar på hycklande i allmänhet.

Att hyckla; "inte leva efter den moral och de standarder man själv argumenterar för att alla ska leva efter".
Att ljuga; "medvetet förvränga sanningen; medvetet säga något osant".

Att politiker ofta jämställs som lögnare och löftessvikare är inget nytt. Om en politiker däremot skulle kallas för hycklare, eller göra sig skyldig till hyckleri - då är det en annan sak, en större sak. Varför har det blivit så?

Låt oss ta ett förenklat exempel: En miljöorganisation förespråkar en lag där enbart miljövänliga bilar skall tillåtas i Sverige, för att minska utsläppen. Miljöorganisationen övertygar Sveriges politiker och lagen går igenom. Nu får svenskar enbart köra miljöfordon. Sedan kommer Reinfeld och diverse politiska kollegor ut med en ny bil som inte är ett miljöfordon och kör runt i Sverige. Reinfeld kommer då vara en hycklare och, som sig bör, kallas för detsamma, inte bara av miljöorganisationen utan av alla som är medvetna om faktumet.

Men vad är egentligen problemet? Lagens syfte var att minska utsläpp och det har miljöorganisationen fått igenom. Eftersom alla nu kör miljöfordon kan vi vara eniga om att utsläppen kommer minska. Vi talar om att de flera hundra tusen bilar som kommer köras är miljöfordon och att de, låt säga, 10 politikernas bilar inte är det - alltså kommer utsläppen minska. Politikerna kommer vara hycklare.

Men varför är detta en så stor grej? Några få personer som kör runt och skräpar ner lite mer gör ingen skada.

Vissa tänker nu komma med argument;

1. "Politikerna skall representera folket". Är det där verkligen genomtänkt? De tjänar mer, har mer makt, reser mer, kan gå i pension när det passar - vem representerar de egentligen? För det låter inte som folket.

2. "Alla skall vara lika inför lagen". Ett bättre argument. Men jag ser egentligen inte att det är så betydande här, det är inte så att de gör någon verklig skada. Observera att lagen gäller, det är bara de som skräpar mera, i det stora hela enbart en försumbar mängd.

3. "Varför skall vi lyda om de inte gör det?". Eftersom det är lagbrott om du inte gör det. Är det lagbrott om de inte lyder? Ja, men faktum återstår att du för böter om du bryter mot lagen.

4. "De hycklar för att visa att de är bättre än oss!". Ja, det är även att bra argument. Om de nu verkligen anser sig vara bättre än oss fotfolk. Men varför inte vara tacksam för att lagen gått igenom och att Sverige kommer släppa ut mycket mindre avgaser, är inte det stora hela lite mer betydande än vad några personer med hybris eller mindrevärdeskomplex har att hantera? Varför inte enbart konstatera faktumet och ta hänsyn till att dessa personer har komplex? Det är inte så att man konfronterar varje lushund i sin omgivning om man känner igen samma sak.

5. "Politiker skall sätta ett gott exempel". Ja, men som nämnt innan är det en gängse uppfattning att politiker är lögnare, nu får lagen istället sätta exemplet.

Nej, jag förespråkar inte hyckleri - men jag undrar varför hycklare anses vara sämre än lögnare? Med en lögnare får man inget gjort - med en hycklare får man igenom det man ville, även om patrasket inte följer sin lag, så har man i alla fall fått igenom den. Skall man inte vara nöjdare? Klart det är synd att de så tydligt visar att gränserna verkligen löper, men överväger inte tillfredsställelsen av lagen det agg som vi kommer hysa?

Samma problem med vanligt folk i ens omgivning, låt säga att dina grannar städar trapphuset gemensamt. En person sätter reglerna som verkligen får trapphuset att skina och glänsa, men han själv följer icke dem. Är han verkligen sämre än en lögnare som inte hade satt några regler utan enbart ljugit om ett framtida regelverk för trapphuset som densamme egentligen inte brydde sig om att stifta? Observera att jag inte försvarar hycklare, utan enbart ifrågasätter om ordet kanske har tillskrivits lite för mycket betydelse. Det finns exempelvis ett helt passage om dem i Koranen, men inget, vad jag vet, om lögnare.
Citera
2008-04-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
3. "Varför skall vi lyda om de inte gör det?". Eftersom det är lagbrott om du inte gör det. Är det lagbrott om de inte lyder? Ja, men faktum återstår att du för böter om du bryter mot lagen.

Jag medger att det var ett tag sen jag läste lagboken senast, men lär inte herr Reinfeldt också få böta om han bryter mot lagen, förutsatt att det är ett bötesbelagt brott?
Citera
2008-04-13, 10:43
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZmakiZ
Jag medger att det var ett tag sen jag läste lagboken senast, men lär inte herr Reinfeldt också få böta om han bryter mot lagen, förutsatt att det är ett bötesbelagt brott?
Ja, ok, vi kan, för enkelhetens skull, säga att de hittat ett kryphål i lagen som enbart de själva kan utnyttja.
Citera
2008-04-13, 14:06
Medlem
l00zekks avatar
Lyssnade på en talbok som handlade om människors känslor och där beskrevs det att bestraffning av hycklare (fuskare i systemet) var väldigt stark. Om en person fuskar i systemet gör det inget, men om många gör det faller systemet samman. Därför finns det ett stort intresse i att kunna identifiera de som "hycklar" och nedvärdera dem. Om detta är någon bra förklaring eller evolutionspsykologisk dravel vet jag inte. Däremot verkar det som att vi inte handlar rationellt angående detta och saker får lätt överdrivna protortioner.
Senast redigerad av l00zekk 2008-04-13 kl. 14:29.
Citera
2008-04-13, 17:29
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Lyssnade på en talbok som handlade om människors känslor och där beskrevs det att bestraffning av hycklare (fuskare i systemet) var väldigt stark. Om en person fuskar i systemet gör det inget, men om många gör det faller systemet samman. Därför finns det ett stort intresse i att kunna identifiera de som "hycklar" och nedvärdera dem. Om detta är någon bra förklaring eller evolutionspsykologisk dravel vet jag inte. Däremot verkar det som att vi inte handlar rationellt angående detta och saker får lätt överdrivna protortioner.

Vad är det som håller "systemet" samman om folk hycklar med det? Det argumentet faller under:
Citat:

Fler tänkbara argument:

6. "Lögnare betyder inget längre..." Verkar vara en av orsakerna. Om politiker som ljuger är legio, vad är det för mening att kalla dem för detsamma om ordet förlorat sin betydelse? Hycklare är, i min mening, onödigt hårt konstruerad att peka ut en som inte praktiserar som vederbörande predikat och ersatt lögnaren som syndabock.

Onödigt hårt? Själv erfor jag detta; jag och grannarna hade en skämtsam dispyt när en grad av hyckleri uppenbarats och en granne är skyldig. Inget allvarligt, men i klassisk grannsämjajargong börjar vi härja, omväxlat med försvara, varandra, varpå jag kommer med kommentaren "Jahaaaaa, så du menar alltså att du är en hycklare." - när jag sagt detta, tydligt skämtande, tystnade salen och man fick ett "Jaaa... nu vet jag inte om jag hade gått så långt...", naturligtvis återupptogs skämtsamheterna, men händelsen fick mig att fundera. Hade jag kallat hycklaren för lögnare, inbillar jag mig att det hade setts som en del av skämtsamheterna och, med all rätt, inte vidare anmärkts.

Nåväl, prova själva och se, hycklaren är mindre accepterad än lögnaren, trots att hycklaren har satt en standard, som densamma visserligen bryter, men lögnaren har inte ens bemödat sig med sättandet av denna.
Citera
2008-04-14, 16:02
Medlem
Trädpojkes avatar
Hmm, var huvudinlägget för långt varför ingen vill svara eller är det för att jag manade folk att tänka igenom sina svar innan de postat som är orsaken? Eller så är det bara inte så intressant? Är det inga fler som vill komma med sin syn på saken? Ni behöver inte ens tänka igenom ert svar, låter det bra?

Denna fråga har ställts inför andra med diffusa svar som resultat, detta säger mig att de faktiskt inte vet varför hyckleri är så illa omtyckt, faktumet att lögnare är mindre nyttiga till trots anses hyckleriet vara ett större aber, men baserat på vad? Jag har inte riktigt greppat varför, kan ingen bidra?
Citera
2008-04-14, 17:01
Medlem
Mhaels avatar
Jag tänker fortfarande, enlig mig är detta svårare att enkelt reda ut än självmord och nekrofilfrågorna...OCh de är itne enkla heller...
Citera
2008-04-14, 17:09
Medlem
pokereves avatar
Scenario 1. En polis råkar köra på ett barn och smiter sedan från platsen(det är polisen som varit ouppmärksam). Han fortsätter jobba och låtsas som inget, men efter ett tag åker han fast. Han blir givetvis av med jobbet, stora rubriker i tidningarna och han kanske till och med får ett fängelsestraff.

Scenario 2. Samma som förra, skillnaden är att han stannar på platsen och ljuger ihop en historia om hur barnet plötsligt hade kastat sig ut från bilen framför och han hade omöjligt kunnat styra undan. Sanningen uppdagas givetvis snabbt. Blir det lika mycket klander?

Han försöker i båda fallen göra sig klander fri och 1 barn har dött i bägge scenariorna på samma sätt.

Jag tror att det förhåller sig på samma sätt som vi anser tex överlagt brott versus affektbrott.

Altså: Även om konsekvenserna är identiska reagerar vi på olika former av uppsåt.

Dessutom om någon ljuger någon gång så anser vi inte han vara en ond människa, (alla ljuger ju dagligen) om däremot någon hycklar verkar det ju som hela personen lever i en lögn och kan därför inte litas på.

Bara lite orenskrivna tankar Kanske inte går att jämföra med ditt exempel, men nu har jag ju redan skrivit sååå.
Over and out pschhhhh
Citera
2008-04-14, 19:13
Medlem
Trädpojkes avatar
pokereve: Ja, det du gjorde var beskrev olika scenarion, tyvärr kopplade jag inte det alls till mitt ämne i fråga, tyvärr hjälpte det inte mig mycket heller. Du gav en beskrivning av en polis som ljög, utan att grejen hade så mycket med vare sig hyckleri eller uppfattningen av detsamma att göra. Alltså undvek du ämnet, men eftersom jag redan besvarat halva inlägget sååååååååå:

Citat:
Ursprungligen postat av pokereve
Dessutom om någon ljuger någon gång så anser vi inte han vara en ond människa, (alla ljuger ju dagligen) om däremot någon hycklar verkar det ju som hela personen lever i en lögn och kan därför inte litas på.

Men alla hycklar ju då och då också, om inte annat, så inför sig själva. En hycklare får åtminstone saker gjort, en lögnare får det inte.

Kan konstatera att det inte är så många som tänkt på detta faktum, eller att det inte är så många som anser att hycklare är värre än lögnare, eller?
Citera
2008-04-15, 19:02
Medlem
xrizzs avatar
En hycklare är per automatik en lögnare, och dessutom en bedragre. En gradskillnad skulle man kunna säga, en "extra rutten " lögnare.
Och vad gäller politiker så är jag inte alls speciellt benägen att ha överseende med deras lögner, och jag förstår inte riktigt varför det blivit så accepterat. Jag tror att det beror mycket på lathet, tydligen är de flesta potentiella politiker lögnare och pratmakare. Antingen får "vi" (inte jag!) ta dem som de är, eller...hemska tanke!...göra något åt saken själva!
En annan sak som jag tror gör hycklaren värre i folks ögon är att de ofta har drag av skenhelighet. Ta tex de katolska barnknullar-prästerna: de kan stå och predika mot homosexualitet och sexuell lössläppthet, för att sedan själva gå och sätta på småungar! De inte bara ljuger, de är rena "förfalskningarna" som människor! Folk som då känt stor tilltro till dessa präster känner sig naturligtvis både kränkta och djupt besvikna, "ända in i själen" så att säga. En vanlig lögn är något mer "intellektuellt", hyckleriet träffar även känslomässigt. Kan det vara så enkelt? Det sista kom jag nämligen på precis nu när jag satt här och skrev...
Citera
2008-04-15, 19:38
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
En hycklare är per automatik en lögnare, och dessutom en bedragre.

Precis! Men skillnaden är att hycklaren har fått något gjort, inte enbart sagt att denne skall göra det, se exemplet med politiker. Betyder inte detta att hycklaren är bättre än lögnaren?

Citat:
En gradskillnad skulle man kunna säga, en "extra rutten " lögnare.

Kan man inte ha hänsyn till att denne är hycklare och i alla fall glädja sig över det åstadkomna?

Citat:
En annan sak som jag tror gör hycklaren värre i folks ögon är att de ofta har drag av skenhelighet. Ta tex de katolska barnknullar-prästerna: de kan stå och predika mot homosexualitet och sexuell lössläppthet, för att sedan själva gå och sätta på småungar! De inte bara ljuger, de är rena "förfalskningarna" som människor!

Ja, men ändock; de är emot homosexualitet och "hindrar" den på sitt sätt, de påverkar ju sina lyssnare - en präst som ljuger hade inte påverkat någon alls. Även om prästerna hycklar och homosexualiserar sig med småbarn, så har de i alla fall sagt att det är otillåtet.

Citat:
Folk som då känt stor tilltro till dessa präster känner sig naturligtvis både kränkta och djupt besvikna, "ända in i själen" så att säga. En vanlig lögn är något mer "intellektuellt", hyckleriet träffar även känslomässigt. Kan det vara så enkelt? Det sista kom jag nämligen på precis nu när jag satt här och skrev...

Att hyckleri skulle träffa känslomässigt är en möjlighet, men ens egna känslor kan ju åsidosättas, när man ändå kan dra nytta av en hycklare, det kan man inte av en lögnare.

Observera att jag inte försvarar hyckleri, men jämför jag med lögn finner jag att hycklaren , och hyckleriet i sig, har sitt värde.
Citera
2008-04-15, 20:33
Medlem
xrizzs avatar
Jag förstår inte riktgit ditt resonemang att en hycklare med nödvändighet måste få "mer gjort" än en lögnare?
Visst, jag förstår dina specifika exempel, men kan de verkligen generaliseras så? Jag har inte riktigt tid att hitta på motexempel till allt, men fundera lite på saken...
Och kompliceras inte saken av att de flesta hycklare även är lögnare? Som per definition "inte får något gjort"? Eller kan även en lögnare få ett och annat uträttat, förutsatt att han hycklar lite också?

Jag ska försöka ta dina argument i tur och ordning:
Citat:
Precis! Men skillnaden är att hycklaren har fått något gjort, inte enbart sagt att denne skall göra det, se exemplet med politiker. Betyder inte detta att hycklaren är bättre än lögnaren?
Svaret på frågan beror väl litegrann på VAD exakt vår hycklare får gjort? Bra exempel här kan ju vara diverse "war on terror", "war on drugs" osv. Hycklaren tror inte ett skit på vad han säger, han bara utnyttjar vår godtrogenhet, piskar upp stämningar för att sedan kunna framstå som någon "som gör något åt saken", "en stark man"... Samtidigt sitter han privat med sina hycklar-kollegor, sniffar kokain, idkar pedofila böjelser och planerar sk "false flag"-operationer. I slutändan kanske det hade varit bättre för alla (el åtm ev oskyldiga syndabockar på Gitmo Bay?) om vår hycklare varit lite "mindre efektiv", bara en vanlig lögnare och pratmakare?

Citat:
Kan man inte ha hänsyn till att denne är hycklare och i alla fall glädja sig över det åstadkomna?
Se ovan, i stort sett. Tänk också på att inte alla lögnare är passiva, inte nödvändigtvis alla hycklare aktiva (tex kan man hyckla också genom att säga "Vi måste göra något!" och sedan gå hem och lägga sig, och låta andra göra skitjobbet.)

Citat:
Ja, men ändock; de är emot homosexualitet och "hindrar" den på sitt sätt, de påverkar ju sina lyssnare - en präst som ljuger hade inte påverkat någon alls. Även om prästerna hycklar och homosexualiserar sig med småbarn, så har de i alla fall sagt att det är otillåtet.
Och hur stor tyngd har deras ord när de inte själva lever som de lär? ("Gör inte som jag, titta min kuk håller på att bli grön, snart faller den av! Nej, hoppsan...det var visst bara lite torkad skit som fastnat i flänsen..." Ok, dåligt exempel. Det hade faktiskt varit ganska avskräckande )
Vad värre är, vad angår det någon vem som är homosexuell? Om prästskrällena vågat stå för sina böjelser hade de kanske inte behövt ge sig på unga pojkar för att få utlopp för sina drifter (Jag vet inte om det funkar så, eller om de helt enkelt var 100% pedofiler.)? Och varför skulle en präst som ljuger inte påverka alls? Titta på Jonestown-massakern, sektledarna ljög ihop en massa skit och när det inte gick i uppfyllelse så tog man kollektivt självmord. Det kallar jag att påverka...

Citat:
Att hyckleri skulle träffa känslomässigt är en möjlighet, men ens egna känslor kan ju åsidosättas, när man ändå kan dra nytta av en hycklare, det kan man inte av en lögnare.
Varför inte? En nyttig idiot är väl en nyttig idiot, oavsett sorten? Jag jobbade faktiskt ihop med en kronisk lögnare, en obotlig optimist. Allt skulle gå så bra alltid, han kunde och han skulle... I praktiken var han ganska kass, men vi upptäckte senare (när han fått sparken) att hans jävlaranamma faktiskt hade haft en positiv inverkan på gruppen! Och dessutom var han ganska underhållande att lyssna på.
Vet inte heller om det är så bra att "åsidosätta sina egna känslor" för att dra nytta av en hycklare. Vad blir man då själv? En pragmatiker förhoppningsvis, men passar man sig inte kanske man själv blir en hycklare...

Citat:
Observera att jag inte försvarar hyckleri, men jämför jag med lögn finner jag att hycklaren , och hyckleriet i sig, har sitt värde.
Jag tycker nästan tvärtom, tror jag. Jag kan se värdet i en "vit lögn" för att undvika onödigt tjafs, eller i att ljuga för ett högre ändamål (motståndsman i krig el likn), men hyckleri är bara osmakligt.
Intressant frågeställning dock, tror aldrig att jag direkt har tänkt igenom det här innan. Tror inte att jag tänkt färdig ännu, för den delen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in