• 1
  • 2
2008-04-20, 11:26
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
Jag förstår inte riktgit ditt resonemang att en hycklare med nödvändighet måste få "mer gjort" än en lögnare?
Visst, jag förstår dina specifika exempel, men kan de verkligen generaliseras så? Jag har inte riktigt tid att hitta på motexempel till allt, men fundera lite på saken...
Och kompliceras inte saken av att de flesta hycklare även är lögnare? Som per definition "inte får något gjort"? Eller kan även en lögnare få ett och annat uträttat, förutsatt att han hycklar lite också?

Det är precis det som jag pratar om, men det är inte, för den sakens, skull något komplicerande; hycklaren må vara lögnare, men eftersom denne har standard som skall efterföljas, även om denne inte följer densamma, så gör det hycklaren till mera nyttig än en lögnare, som inte har någon standard uppsatt.

Det som däremot komplicerar saken är att det finns, så när som på, oändligt många variationer av lögnare och hycklare. Men om vi, för nu varande, inskränker oss till hycklande personer i maktposition, som har makten att påverka oss andra, och egentligen är mer intressanta än vardagshycklare, även om resonemangen kan appliceras på dem också i vissa fall.

Det jag försöker få fram är att de har, och använder, makten till att påverka oss, mot det vi själv tror på, för enkelhetens skull, exempelvis miljöfrågan eller antihomo-frågan för religiösa av den övertygelsen. Vilket är bra, visst det är synd att de inte följer, men har det egentligen stor betydelse? En ljugande politiker hade lovat att miljöfrågan gått igenom, men sedan inte gjort något, ingen miljöförbättring - en hycklade politiker hade lovat att miljöfrågan gått igenom, den hade gått igenom, en miljöförbättring sker, men han följer inte, är det då en stor grej? Hade vi hellre sett en lögnare som inte uträttat något?

Citat:
Jag ska försöka ta dina argument i tur och ordning:

Svaret på frågan beror väl litegrann på VAD exakt vår hycklare får gjort? Bra exempel här kan ju vara diverse "war on terror", "war on drugs" osv. Hycklaren tror inte ett skit på vad han säger, han bara utnyttjar vår godtrogenhet, piskar upp stämningar för att sedan kunna framstå som någon "som gör något åt saken", "en stark man"... Samtidigt sitter han privat med sina hycklar-kollegor, sniffar kokain, idkar pedofila böjelser och planerar sk "false flag"-operationer. I slutändan kanske det hade varit bättre för alla (el åtm ev oskyldiga syndabockar på Gitmo Bay?) om vår hycklare varit lite "mindre efektiv", bara en vanlig lögnare och pratmakare?

Ja, men för enkelhetens skull, hycklare driver den åsikt, må den vara godtrogen eller fel, som massan tror på. Vi får alltså vad vi vill av hycklaren, som själv inte följer. Av lögnaren hade vi fått löften, men ingen drivkraft, vi hade inte fått vad vi vill.

Citat:
Se ovan, i stort sett. Tänk också på att inte alla lögnare är passiva, inte nödvändigtvis alla hycklare aktiva (tex kan man hyckla också genom att säga "Vi måste göra något!" och sedan gå hem och lägga sig, och låta andra göra skitjobbet.)

Ja, det stämmer. Men återigen tycker jag vi förenklar till makthavare som hycklar genom att sätta en standard som de själv inte följer, men som massa är tvungen att följa, och som massa samtidigt själva har bett om. Detta eftersom det lättast kan appliceras på dagens makthavare.

Citat:
Och hur stor tyngd har deras ord när de inte själva lever som de lär? ("Gör inte som jag, titta min kuk håller på att bli grön, snart faller den av! Nej, hoppsan...det var visst bara lite torkad skit som fastnat i flänsen..." Ok, dåligt exempel. Det hade faktiskt varit ganska avskräckande )

Det tog jag upp i huvudinlägget:

Deras ord har betydelse, då det är lag. Klart man kan göra uppror, men man fick ju igenom lagen man kämpade för, exempelvis.

Citat:
Vad värre är, vad angår det någon vem som är homosexuell? Om prästskrällena vågat stå för sina böjelser hade de kanske inte behövt ge sig på unga pojkar för att få utlopp för sina drifter (Jag vet inte om det funkar så, eller om de helt enkelt var 100% pedofiler.)?

Ja, jag håller med dig. Men låt oss inte diskutera åsikter om vad som framförs av makthavarna utan endast jämföra en makthavare som framför din åsikt men inte följer, jämfört då med den som lovat framför din åsikt men sedan ignorerat den när denne är vid makten.

Citat:
Och varför skulle en präst som ljuger inte påverka alls? Titta på Jonestown-massakern, sektledarna ljög ihop en massa skit och när det inte gick i uppfyllelse så tog man kollektivt självmord. Det kallar jag att påverka...

Jag är inte insatt, om prästen begick självmord så var det inte lögn; denna följde sin massas övertygelse. Om han däremot inte begick självmord så var densamme en hycklare. Detta fall handlar inte om att prästen var lögnare inför massan, förresten kan vi inte utesluta att han inte var lögnare och att det kollektiva självmordet var livets rätta väg, eller hur? Så låt oss, för enkelhetens skull, säga att lögnaren är den som ljuger för sin massa, som litat på den.

Citat:
Varför inte? En nyttig idiot är väl en nyttig idiot, oavsett sorten? Jag jobbade faktiskt ihop med en kronisk lögnare, en obotlig optimist. Allt skulle gå så bra alltid, han kunde och han skulle... I praktiken var han ganska kass, men vi upptäckte senare (när han fått sparken) att hans jävlaranamma faktiskt hade haft en positiv inverkan på gruppen! Och dessutom var han ganska underhållande att lyssna på.

Men hallå, man är väl inte idiot för att man är lögnare, inte heller idiot för att man är obotlig optimist? Dessutom verkar det inte mycket relevans i frågan, även om jag förstår vad du pratar om. Alla har nog varit med om liknande saker i sin omgivning, saker man stör sig på som man saknar när de är borta.

Citat:
Vet inte heller om det är så bra att "åsidosätta sina egna känslor" för att dra nytta av en hycklare. Vad blir man då själv? En pragmatiker förhoppningsvis, men passar man sig inte kanske man själv blir en hycklare...

Jo, men tänk efter nu; borde man inte ändå åsidosätta agget man hyser? Man får ju som man ville, exempelvis miljön, den räddas ju. Trots att vissa politiker väljer smutsiga bilar, så räddas ju miljön. Känslorna man har borde kanske inte åsidosättas, men i alla fall komma i andra, eller senare, hand? Eller?

Citat:
Jag tycker nästan tvärtom, tror jag. Jag kan se värdet i en "vit lögn" för att undvika onödigt tjafs, eller i att ljuga för ett högre ändamål (motståndsman i krig el likn), men hyckleri är bara osmakligt.
Intressant frågeställning dock, tror aldrig att jag direkt har tänkt igenom det här innan. Tror inte att jag tänkt färdig ännu, för den delen...

Nä, visst, vi får tänka vidare. Jag menar bara på, i största del, politiker. De ljuger, det vet alla. Men när de väl får igenom ett lagförslag som vi kämpat för, så hycklar de och bryter mot den. Och du blir det hus i helsike, när de politiker som vi, eller andra länder, fått utstå med i fyraårsomgångar som get blanka fasiken i miljön har lovat och inte hållit, ljugt och bortförklarat, så har vi stått ut med det, "Äsch, politiker ljuger ju...". Men när lagförslaget väl är ingenom så är det oacceptabelt när en politiker hycklar. Varför? Det kan inte vara för miljön? Den räddas ju, ett antal politiker kommer inte orsaka nog utsläpp om de ens försökte. Låter i mina ögon mest som:
Citera
2008-04-20, 15:38
Medlem
Shuyins avatar
Jag tror att det har att göra med att man vill inte bara att politikerna i det här fallet enbart skall vara budbärare av det här budskapet. Eftersom de representerar landet i alla frågor så ska de också gå med gott exempel.

Samma sak som att man bör vara en ansvarsfull pappa åt sin son så att han inte växer upp i en knarkarkvart på Södermalm.

Kanske kan ses som en svaghet hos människan att vi alltid behöver någon eller några att se upp till så att vi kan sträva åt att vara lika duktiga. Dvs man kan inte finna den styrkan själv.
Citera
2008-04-20, 15:40
Medlem
CurryCurres avatar
Man kanske ska göra skillnad på hycklandet som isolerad aktivitet, och de positiva/negativa verkningarna det eventuellt får?

Det finns självklart exempel på makthavare som hycklar med negativa konsekvenser som följd, t ex med hänvisning till den dåliga ekonomin drar man ner på pengarna till skolan, samtidigt som man höjer den egna lönen. Den negativa reaktionen hos folk blir inte större (såvitt jag märkt) av detta fastän följderna är negativa, än vad den blir när följderna är positiva (som i exemplet miljöbilar).

Så det är helt klart själva hycklandet som företeelse som folk går igång på, inte de effekter det får.

Varför? Förmodligen är det följden av ett inte helt genomtänkt moraliskt övervägande av situationen. Att veta vad som är bäst för Sverige, miljön, ekonomin, etc är nästan omöjligt för gemene man. Men man vet att det är fel att hyckla. Kanske är det för att det är så "in your face", medan de positiva aspekterna inte ger sig till känna lika enkelt, som hycklandet betraktas med så oblida ögon?
Citera
2008-04-20, 17:46
Medlem
xrizzs avatar
Huga, jag tycker bara det blir krångligt när vi går för djupt in i detaljerna här...
Mitt sista försök:
Lögnaren ljuger, dvs han säger saker som inte är sanna.
Hycklaren både ljuger och sviker.
Ett desperat försök att illustrera med politiker och miljö:
Lögnaren lovar att rösta för miljön om han blir vald. Sedan skiter han i det, kanske sitter hemma och fluktar på en p-rulle när omröstningen går... (är inte närvaron överlag ganska dålig i svenska riksdagen, har jag för mig?)
Hycklaren lovar att rösta för miljön, sedan röstar han istället mot miljön och för ökade utsläpp, exploatering av nationalparker mm. Då blir man, helt enkelt och fullt berättigat, jävligt sur!

Personligen tycker jag att den ljugande slashasen till politiker också skulle tvingas springa gatlopp, men antagligen tänker folk att han kanske "bara" är lat, eller haft för mycket att göra... Eller något, jag vet inte för jag är inte "folk"
Det är min tolkning, varken mer eller mindre. Jag förstår hur trådskaparen resonerar (tror jag), men håller helt enkelt inte med. "YMMV" som man brukar säga.
Citera
2008-04-20, 19:46
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Jag tror att det har att göra med att man vill inte bara att politikerna i det här fallet enbart skall vara budbärare av det här budskapet. Eftersom de representerar landet i alla frågor så ska de också gå med gott exempel.

Samma sak som att man bör vara en ansvarsfull pappa åt sin son så att han inte växer upp i en knarkarkvart på Södermalm.

Kanske kan ses som en svaghet hos människan att vi alltid behöver någon eller några att se upp till så att vi kan sträva åt att vara lika duktiga. Dvs man kan inte finna den styrkan själv.

Det där faller under motargument nr 1 och 5 i mitt huvudinlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Man kanske ska göra skillnad på hycklandet som isolerad aktivitet, och de positiva/negativa verkningarna det eventuellt får?

Det finns självklart exempel på makthavare som hycklar med negativa konsekvenser som följd, t ex med hänvisning till den dåliga ekonomin drar man ner på pengarna till skolan, samtidigt som man höjer den egna lönen. Den negativa reaktionen hos folk blir inte större (såvitt jag märkt) av detta fastän följderna är negativa, än vad den blir när följderna är positiva (som i exemplet miljöbilar).

Så det är helt klart själva hycklandet som företeelse som folk går igång på, inte de effekter det får.

Varför? Förmodligen är det följden av ett inte helt genomtänkt moraliskt övervägande av situationen. Att veta vad som är bäst för Sverige, miljön, ekonomin, etc är nästan omöjligt för gemene man. Men man vet att det är fel att hyckla. Kanske är det för att det är så "in your face", medan de positiva aspekterna inte ger sig till känna lika enkelt, som hycklandet betraktas med så oblida ögon?

Ungefär vad jag tänkte själv, inte att jag försvarar hycklare, men att själva ordet har blivit förvrängt, eller i alla fall oproportionerligt överdrivet uppblåst. Det är som ett skällsord, definitivt. Lögnare är egentligen inte det, snarare att man tycker synd om personen, kanske intresserar sig lite för vad han har för galet att berätta, lögnaren är tydligen mera harmlös. Visst, man vet att hyckleri är fel, men är det egentligen så illa? Är det så illa att politiker skall tvingas till avgång? Eller är det bara ett aber att dessa politiker finns, inte mer med det, nästa gång det är dags att rösta så har vi en mer ärlig bild, helt enkelt.

Citat:
Huga, jag tycker bara det blir krångligt när vi går för djupt in i detaljerna här...
Mitt sista försök:

Ge inte upp, min gode man!

(Tyckte själv att jag gjorde det lättare när jag preciserade detaljerna, men tydligen var så inte fallet.)

Citat:
Ett desperat försök att illustrera med politiker och miljö:
Lögnaren lovar att rösta för miljön om han blir vald. Sedan skiter han i det, kanske sitter hemma och fluktar på en p-rulle när omröstningen går... (är inte närvaron överlag ganska dålig i svenska riksdagen, har jag för mig?)
Hycklaren lovar att rösta för miljön, sedan röstar han istället mot miljön och för ökade utsläpp, exploatering av nationalparker mm. Då blir man, helt enkelt och fullt berättigat, jävligt sur!

Den "hycklare" du beskriver är inte en hycklare, det är en lögnare som brutit vallöftet, nästan lite ironiskt att du, i alla fall halvvägs, bevisat vad jag försökt säga; lögnaren är egentligen värst och hycklaren har fått ett överdrivet dåligt rykte.

Låt mig förklara; en hycklare hade varit, i ditt exempel, en politiker som inte gjorde som denne tvingade andra till, dvs. hycklaren som lovar rösta för miljön, röstar sedan för miljön och minskade utsläpp, men ökar själv utsläppen, medan folket inte får göra det.

Du beskrev alltså en politiker som ljög två gånger och inte en hycklare. Din "hycklare" hade inte satt någon standard som densamme sedan inte följt, utan lovat en standard och sedan tagit tillbaka det, det är inte hyckleri, det är ren lögn - och det bör man, kanske, bara kanske, bli jävligt sur över.

Citat:
Personligen tycker jag att den ljugande slashasen till politiker också skulle tvingas springa gatlopp, men antagligen tänker folk att han kanske "bara" är lat, eller haft för mycket att göra... Eller något, jag vet inte för jag är inte "folk"
Det är min tolkning, varken mer eller mindre. Jag förstår hur trådskaparen resonerar (tror jag), men håller helt enkelt inte med. "YMMV" som man brukar säga.

Även om vi haft lite att reda ut så har dina svar varit uppskattade, låt det vara sagt. Inte bara för ämnet, utan även för mig själv, jag var nämligen av den naiva uppfattningen att jag presenterat ämnet vattentätt så att inga missförstånd var möjliga, det var, som sagt, minst sagt blåögt.
Citera
2008-04-20, 20:06
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
Det där faller under motargument nr 1 och 5 i mitt huvudinlägg:

Jag håller med dig att det på sätt och vis inte representerar folket. Men det är inte alla som gör det och på så vis faller argumentet i och med att man inte kan kontrollera folks tankar.

Men om man verkligen skall gå på djupet i frågan så har väl rötterna i demokratin, rättvisa, goda värderingar och andra mysiga termer. Folk gillar rättvisa helt enkelt, även om livet är orättvist så älskar folk rättvisa och man strävar alltid efter det. Vi har t.o.m. miljontals människor anställda för att skipa rättvisa i samhället.

Och om man då skall koppla det till en lögnare så kan man väl säga att en lögnare till skillnad ifrån en hycklare gör i alla fall inte något som är orättvist.
Citera
2008-04-20, 20:26
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Jag håller med dig att det på sätt och vis inte representerar folket. Men det är inte alla som gör det och på så vis faller argumentet i och med att man inte kan kontrollera folks tankar.

Men om man verkligen skall gå på djupet i frågan så har väl rötterna i demokratin, rättvisa, goda värderingar och andra mysiga termer. Folk gillar rättvisa helt enkelt, även om livet är orättvist så älskar folk rättvisa och man strävar alltid efter det. Vi har t.o.m. miljontals människor anställda för att skipa rättvisa i samhället.

Och om man då skall koppla det till en lögnare så kan man väl säga att en lögnare till skillnad ifrån en hycklare gör i alla fall inte något som är orättvist.
Det är faktiskt sant. Tänkte jag inte på. Då gäller det, i viss mån, att jämföra denna orättvisa med nyttan dragen av hycklaren. Men det var en bra poäng, definitivt!
Citera
2016-12-15, 22:54
Medlem
jnilssons avatar
Är lite sen till partyt men diskussionen var intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
lögnaren är egentligen värst och hycklaren har fått ett överdrivet dåligt rykte.

Låt mig förklara; en hycklare hade varit, i ditt exempel, en politiker som inte gjorde som denne tvingade andra till, dvs. hycklaren som lovar rösta för miljön, röstar sedan för miljön och minskade utsläpp, men ökar själv utsläppen, medan folket inte får göra det.

Det går inte att argumentera om vem som ÄR värst eftersom värderingar aldrig är objektiva.

De som värderar hycklaren kommer väga beteendet att "ta sig egna gräddfiler" mot beteendet att "driva igenom miljöpolitik".

Frågan är dock om en vanlig småfuskare är den största sinnebilden av en hycklare.

Att hycklaren åstadkommer något är en sanning med modifikation. Genom att avslöja sig kan han ju direkt omöjliggöra den lagstiftning han propagerade för.

De största hycklarna är de som haft högst svansföring och predikat moral i en ytterst anklagande ton. De har skapat sin egen fallhöjd.

Om någon politiker däremot talar lite förstrött om att CO2-utsläppen bör minskas och sedan tar SUV:en hem så är domen inte så hård.

Den vanlige lögnare har ingen moralisk svansföring på det viset. Han kanske rentav säger utåt att det är ok att ljuga.

Citat:
Mitt sista försök:
Jag tror som sagt att pudelns kärna ligger i den moraliska svansföringen (iaf initialt, får låta tankegångarna mogna lite).
Citera
2016-12-15, 23:00
Medlem
Trashtextats avatar
Jag har inte läst tråden så får ursäkta om det blir helt fel. Vi föredrar att ge oss själva mer smickrande egenskaper och andra sämre samtidigt som vi vill kunna få fördelar av god gemenskap liksom att betraktas av andra ur positivt sken. Inte läge då för att göra annat än förkasta dem som vi anser hotar oss eller vår självbild och uppfattning av hur världen ska se ut och vilka regler som ska följas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in