Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Jag har tränat tillräckligt mycket kamsport för att avgöra om något är bullshit eller inte, jag har också sparrat med Wing Chun/tsun utövare och jag är inte imponerad. Det kan säkert fungera mot någon som inte har tränat någon kampsport alls alternativt någon som samarbetar med teknikerna men det finns väldigt mycket effektivare träning för självförsvar.
I kampsport trener man for kamp med sikte på å gå i ringen 1 vs 1 enten til knockout eller tapout, dette er mye mer effektiv trening for ekte vold enn om man fokuserer på fancy moves og akrobatikk hvor man gjør kata osv og bruker mye tid på at det skal se fint ut.
På engelsk bruker man utrykket MARTIAL ARTS, det er seperat fra COMBAT SPORTS. Kampkunst er vel det nærmeste "martial arts" jeg kommer på norsk, dvs det skal se fint ut, mens kampsport er en konkurranse i vold (under regler), typisk er bryting, bjj og knockoutsporter som boxing, muay thai og k1/kickboxing.
Kampsport/combat sports på engelsk er det man vil trene for å bli god til å sloss i dueller 1 vs 1. Det er overlegent martial arts / kampkunst som er alt fra aikido til det meste av karate og tkd som er som fektig med beina, det ser sikkert fint ut, men det fungerer ikke spesielt bra om man tenker seg dette oversatt til rå, brutal gatevold eller selvforsvar, da er kampsport/combatsports suverent.
Men kampsport/combat sports er likevel sport og ikke selvforsvar. Man er vant til å sloss under regler, som kickboxer så vente jeg meg f.ex til å slå med albue/knær på sekk, men "bonestrikes", hammerstrikes, palmstrikes etc er noe jeg plukket opp senere via å studere rent selvforsvar og er små men viktige detaljer for å unngå å skade sin hånd i en fight. Vel å bra å være en god boxer, men man lærer ikke detaljer som dette i boxesporter, ikke i MMA heller.
Dessuten synker din evne til å utføre finmotoriske bevegelser hvis du opplever adrenalindump. Det psykologiske ved å gå fra å sitte og lese en bok og være innlevet i boken til å måtte sloss for sitt liv iløpet av 1 sekund hvis en angriper deg med slag, spark eller med kniv er noe man må trene på.
Det hjelper å trene kampsport for sparring og kamptrening lærer å sloss under stress og når man er trøtt som simulerer adrenalindump ganske bra, men det er kun rent selvforsvar (typ: krav maga, SPEAR etc) som går dypt innpå det psykologiske så man reagerer riktig når man angripes, og som gir deg teknikker du kan utføre under ekstremt stress som er mindre finmotorisk enn man bruker i kampsport hvor man har hatt mange dager på å forberede seg mentalt til en kamp. Det er ikke sammenliknbart.
Så skal man lære effektivt selvforsvar må man trene noe som er designet speielt for selvforsvar, som SPEAR. Men SPEAR bør altid kombineres med en kampsport. Så om man skal forsvare seg bør man trene:
- 1 type kampsport
- minimum 1 type selvforsvar
Har man ikke det, er min påstand at du kan egentlig ikke forsvare deg.