Citat:
Ursprungligen postat av Dolk
Om vi snackar självförsvar så skulle jag iallafall säga en stående kampform, Verkligheten har asfalt, betongplattor, stenar, krossat glass och alla möjliga elaka saker så det ska man nog undvika till varje pris.
Sen självförsvar.. vad är det man blir attackerad av för det mesta? Fyllon eller ungdomsgäng...tillhyggen?
MMA... visst låter jättebra, men den MMA som tränas är ju oftas inriktat på en mattfight mellan två nyktra personer under rättvisa förhållanden... så ser det inte ut när du blir påhoppad av ett gäng påtända ungdommar på väg hem från krogen.
Håller med. Det är ganska elementärt egentligen. Många av dom kampsporter som nämnts har sitt ursprung från Kina. Ett flertal har utvecklats och förändrats till tävlingskampsporter. Karaten (läs ursprungliga Okinawan karate) som i begynnelsen var ett utpräglat självförsvarssystem innan den blev förstörd av JKA var utmärkt till självförsvar. Kampsport idag är till mångt och mycket sport med mycket tävlingskaraktär. Det var det inte från början. Det är självklart att en som tränar någon form av kampsport har fördel i slagsmål och andra liknande situationer, men vilken kampsport är bäst?
Jag menar att Krav Maga, Defendo och andra liknande system som primärt är avsedda för just självförsvar är bäst. Där tränas det såväl mentalt som fysiskt. Scenarie- och stressövningar ingår i träningen. Mycket av det som ingår i ex MMA tränas, dvs både stående och på marken, mount och guard, GnP, brottning mm mm. En skillnad är bl a att i självförsvarssystemen så ingår det tekniker och saker som aldrig tränas i tävlingsidrotter, sådant som (förhoppningsvis) skall sitta i ryggraden och som (förhoppningsvis) skall fungera som självförsvar. Det tränas även försvar mot olika vapen och andra tillhyggen. Därmed inte sagt att MMA inte är bra, det funkar säkert men jag tror inte att det är bäst. Många grundträningar kan nog vara ganska lika om man tittar på och jämför MMA med ex KM eller Defendo; slag, sparkar, blockeringar, sparring etc, men när det kommer till ren självförsvarsituation på gatan så lägger jag nog en slant på KM eller Defendo. Fast hamnar man på marken så är nog MMA riktigt effektivt för att inte säga bäst.