2011-12-05, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mononoke1
Ha ha ha! Vilket skämt! Riktigt rolig filmsnutt, "Enter the Dojo" Vilket stolpskott!!
Alla tekniker som utförs är hämtade från andra självförsvarssystem. Inget nytt mer än att han gör ett flertal tekniker istället för det som krävs. Roligast hittills, efter Yellow Bamboo förstås.
Ameri-Do-Crap!! Sicken löjd!!

Tekniker? Hela skiten är ju bara en parodi.
Citera
2011-12-05, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Finns väl judoklubbar i nästan varje stad? Däremot tror jag inte judo är den bästa kampsporten när det gäller självförsvar. Man måste komma väldigt nära motståndaren för att kunna kasta/svepa och dessutom är det en jävla skillnad när man inte har en dräkt att greppa i.

Tycker dom har lagt ner många judo klubbar. Hade varit bättre om det fanns fler klubbar.
För en duktig judo utövare som bemästrar teknikerna spelar det ingen roll om det är dräkt eller inte.
Man kan klara sig bra mot stående fighters också men det gäller att ha lite allround kampsports kunskaper. Slänga slag tills när möjligheten dyker upp finta motståndaren och komma nära inpå för att kunna koppla grepp , kasta ner den andra.
Citera
2011-12-06, 15:28
Medlem
alla kampsporter är bra på sina egna element/omgivning MMA kan vara bra ute på öppna gatan där du har mkt utrymme då du har en motstondare så som i cage fighting. krav maga är gjort för självförsvar i situationer där oddsen är imot dig (5 mot 1, knivar, kolfiber batonger som är vanliga på krogar som använder metaldetektor, bollträ m.m.). MMA är som att gå in i en bur o släppa lös monstret i dig men karv maga lär dig vad du ska göra när du får en smäll från ingen stans, inte bara fysiskt utan dom härdar dig mentalt så du inte blir nollställd av ett oförberätt slag lr spark. men hittar du en kampsport där du går därifrån med en blåtya o några blåmärken så håll kvar i den, det är inte ofta man hittar sådana, för man ska få känna när man gör fel. det är ingen som håller tillbaka ute på gata vfr ska man då göra det när man verkligen behöver det... på träningen. där kan dom asiatiska kampsporterna vara lite dåliga.
Citera
2011-12-07, 14:19
Medlem
Labellys avatar
Its worth taking a look at this article here -> http://www.nydailynews.com/sports/mo...#ixzz1fmVsgdsu
Its about an UFC MMA fighter who defended himself from an arm robery and also beat the robber badly. Should take a look at the robbers face and then you will see. MMA is a hell of an sport if for self defense.
Citera
2011-12-07, 16:14
Medlem
h0rigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alforno
Nu vill jag börja lära mig att försvara mig "på riktigt". Funderar mellan någon asiatisk kampsport eller boxning, tror dock att boxning är lättare att tillämpa och mer effektivt.

Det är inte så att jag vill slå folk på gatan eller nått. Utan jag menar när man stöter på en full idiot en lördag kväll som bara är ute efter att få slåss. Råkat ut för flera stycken sådan i mitt liv och några har slutat med att man åkt några hårda slag utan någon anledning alls, och inte vågat eller vet hur man ska slå tillbaks.

Vad tror ni är bäst?

Själv tränar jag MMA, visserligen med bland annat guldmedaljören i SM i BJJ men men, jag tycker att det inger säkerhet och självförtroende när du väl kommer i en situation där du blir tvungen att försvara dig. MMA känns som en väldigt "modern" kampsport om du förstår, man har inga dräkter eller meditation och så utan det är enbart inriktat på att du ska lära dig tekniker från några andra olika kampsporter såsom muey thai. Jag tycker även att det går väldigt fort att lära sig grunder osv, iallafall på det stället där jag är.
Citera
2011-12-08, 22:11
Medlem
Om vi snackar självförsvar så skulle jag iallafall säga en stående kampform, Verkligheten har asfalt, betongplattor, stenar, krossat glass och alla möjliga elaka saker så det ska man nog undvika till varje pris.
Sen självförsvar.. vad är det man blir attackerad av för det mesta? Fyllon eller ungdomsgäng...tillhyggen?

MMA... visst låter jättebra, men den MMA som tränas är ju oftas inriktat på en mattfight mellan två nyktra personer under rättvisa förhållanden... så ser det inte ut när du blir påhoppad av ett gäng påtända ungdommar på väg hem från krogen.
Citera
2011-12-09, 13:43
Medlem
Whiplarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolk
Om vi snackar självförsvar så skulle jag iallafall säga en stående kampform, Verkligheten har asfalt, betongplattor, stenar, krossat glass och alla möjliga elaka saker så det ska man nog undvika till varje pris.
Sen självförsvar.. vad är det man blir attackerad av för det mesta? Fyllon eller ungdomsgäng...tillhyggen?

MMA... visst låter jättebra, men den MMA som tränas är ju oftas inriktat på en mattfight mellan två nyktra personer under rättvisa förhållanden... så ser det inte ut när du blir påhoppad av ett gäng påtända ungdommar på väg hem från krogen.

Håller med. Det är ganska elementärt egentligen. Många av dom kampsporter som nämnts har sitt ursprung från Kina. Ett flertal har utvecklats och förändrats till tävlingskampsporter. Karaten (läs ursprungliga Okinawan karate) som i begynnelsen var ett utpräglat självförsvarssystem innan den blev förstörd av JKA var utmärkt till självförsvar. Kampsport idag är till mångt och mycket sport med mycket tävlingskaraktär. Det var det inte från början. Det är självklart att en som tränar någon form av kampsport har fördel i slagsmål och andra liknande situationer, men vilken kampsport är bäst?
Jag menar att Krav Maga, Defendo och andra liknande system som primärt är avsedda för just självförsvar är bäst. Där tränas det såväl mentalt som fysiskt. Scenarie- och stressövningar ingår i träningen. Mycket av det som ingår i ex MMA tränas, dvs både stående och på marken, mount och guard, GnP, brottning mm mm. En skillnad är bl a att i självförsvarssystemen så ingår det tekniker och saker som aldrig tränas i tävlingsidrotter, sådant som (förhoppningsvis) skall sitta i ryggraden och som (förhoppningsvis) skall fungera som självförsvar. Det tränas även försvar mot olika vapen och andra tillhyggen. Därmed inte sagt att MMA inte är bra, det funkar säkert men jag tror inte att det är bäst. Många grundträningar kan nog vara ganska lika om man tittar på och jämför MMA med ex KM eller Defendo; slag, sparkar, blockeringar, sparring etc, men när det kommer till ren självförsvarsituation på gatan så lägger jag nog en slant på KM eller Defendo. Fast hamnar man på marken så är nog MMA riktigt effektivt för att inte säga bäst.
Citera
2011-12-25, 00:58
Medlem
Spira30s avatar
bästa kamp i självförsvar!

Just tränar på gym ca 3 gånger i veckan men har även tränat thai och MMA för 2 år sen. fast tycker MMA är mycket krävande sport och har inte riktigt tid med det. Jobbar mkt med ungdomar och känns att det bra om kan hålla sig i trim för självförsvar.

Tips på det kanske!
Citera
2011-12-25, 01:04
Medlem
vad är det du frågar efter, bäst stil för självförsvar, eller bäst stil för att hålla kroppen i trim?
Citera
2011-12-25, 01:06
Medlem
Spira30s avatar
Bästa stil för självförsvar?
Citera
2011-12-25, 01:08
Medlem
Porryhatters avatar
Krav Maga eller liknande som är till för självförsvar och inte en sport med regelverk. Men det bästa vore väl att träna löpning.

Här har du tråd om liknande frågor.
https://www.flashback.org/t656822p40

Eller om du söker.
https://www.flashback.org/sok/sj%C3%...%B6rsvar?f=228
Citera
2011-12-25, 01:17
Medlem
Spira30s avatar
Tack för hjälpen ska ta en titt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera