• 4
  • 5
2008-04-24, 14:55
Medlem
Amors avatar
"Do not be afriad of those who kill the body but cannot kill the soul. Rather, be afraid of the One who can destroy both soul and body in hell." (Matthew 10:28, quoting Jesus)

Intressant citat från en länk som greenhouse postade i en annan tråd. Det här skulle tyda på att helvetet dels är en fysisk plats, men även tillskillnad från vad jag trodde att djävulen styr över den platsen
Citera
2008-04-24, 15:09
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Inte enligt Luther och Calvin i vilket fall, de såg det som en produkt av den katolska traditionen, du kan bland annat läsa om det i den här boken
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Att förksasta skärselden var en viktig punkt för Luther då det inte finns något stöd för den i bibeln.
Hmm då har jag fått felaktig information tidigare. ber om ursäkt
Citera
2008-04-24, 15:25
Medlem
Det här Jesuscitatet är annars intressant:

Citat:
Frukta honom som kan döda och sedan har makt att kasta ner er i helvetet.

Honom är djävulen i detta sammanhang. Detta betyder ju att djävulen själv kan ta ner en till helvetet utan inblandning av gud och antagligen utan dom...bara intressant. Antagligen innebär det att helvetet finns nu om man inte antar att tiden gör ett hopp efter döden. Det finns alltså flera vägar till helvetet.
Citera
2008-04-24, 18:29
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Det här Jesuscitatet är annars intressant:

Honom är djävulen i detta sammanhang. Detta betyder ju att djävulen själv kan ta ner en till helvetet utan inblandning av gud och antagligen utan dom...bara intressant. Antagligen innebär det att helvetet finns nu om man inte antar att tiden gör ett hopp efter döden. Det finns alltså flera vägar till helvetet.
även så till himlen, jag tänker på uppryckandet. Det om helveter hade jag inte hört tidigare.
Citera
2008-05-05, 18:44
Bannlyst
"Till saken. Helvetet innebär ju som bekant en evighet av lidande, men vad jag förstår så anser många kristna att det även finns flera nivåer i helvetet (jag tänker då främst på Dantes skildring i "Den gudomliga komedin")."

Jag är kristen och jag tror inte på graderingar i helvetet. Bibeln säger inget om det så vitt jag vet, bara att helvetet är själva avsaknaden av Gud, dvs allt det som står för godhet och välbehag.
Citera
2008-05-06, 13:31
Medlem
KönsKlass avatar
Vad är gott och vad är ont? Det som bibeln säger? Någon människa har alltså förklarat för oss andra vad som är gott och ont, vad som är himmel och helvete? Jag har svårt att se någon som helst sanning i det. Människan är så lättstyrd. Tryck på rätt knapp och hon tror på vad som helst.

Varför måste det finnas en himmel och ett helvete? Mår vi bättre av att lägga upp livet på så sätt? Får vi ut någonting av det? nej, jag tror inte det.

Om vi ändå skall utgå från att det finns en himmel och ett helvete så är jag i så fall övertygad om att vi alla just nu befinner oss i helvetet, och hamnar i himmelen efter detta livet. Jag kan helt enkelt inte se varför vi annars skulle knata omkring i alla den här misären, och acceptera den också.

Personligen tror jag att vi får vårat eget helvete och egen himmel efter hur vi väljer att leva våra liv. Det är inte så svårt att känna näör man gjort någonting fel och bör lida för det. Det är inte heller så svårt att veta när man har rätten att må bra över någonting man gjort.

Den som lever i nuet lever också i sin himmel eller helvete.
Senast redigerad av KönsKlas 2008-05-06 kl. 13:36.
Citera
2008-05-06, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Börjar med att slå fast att jag är och alltid har varit en lugn och sansad ateist, men det gör ju inte att man inte kan roa sig åt religionens små påhitt ibland.

Till saken. Helvetet innebär ju som bekant en evighet av lidande, men vad jag förstår så anser många kristna att det även finns flera nivåer i helvetet (jag tänker då främst på Dantes skildring i "Den gudomliga komedin").

Rent intuitivt så skulle man ju alltid välja en evighet av ett lite mindre obehag framför en evighet av förblindande smärta, men om vi antar att båda bara är olika nivåer på samma skala, gör det då någon skillnad vilket man väljer rent logiskt? Jag menar, en evighet multiplicerat med vad som helst blir ju alltid en evighet.

Man skulle förstås lika gärna kunna ta himlens njutning som exempel, men religiösa är väl sällan lika måna om att gradera den eviga saligheten.

Det roliga är att ifall vi ateister blir skickade till helvetet pga våran tro, så bevisar det ju att kristendomen bara är skit och inte respekterar våra opinions? Varför då ge oss fri vilja.

Om det finns ett helvete, så tror jag att det är folk som Hitler, hans dom mördare engla, och han som låste in sina döttrar i Österike som kommer dit, inte vi små stackare som bråkat några gånger i våra liv etc.
Citera
2008-05-06, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteVanligDag
Det roliga är att ifall vi ateister blir skickade till helvetet pga våran tro, så bevisar det ju att kristendomen bara är skit och inte respekterar våra opinions? Varför då ge oss fri vilja.

Om det finns ett helvete, så tror jag att det är folk som Hitler, hans dom mördare engla, och han som låste in sina döttrar i Österike som kommer dit, inte vi små stackare som bråkat några gånger i våra liv etc.

Om vi ateister blir skickade till helvetet motbevisas vår "tro".

(åtminstone den traditionella synen, dvs en grov generalisering av ateismen, där man inte tror på varken himmel eller helvete..)
Citera
2016-08-07, 09:58
Medlem
När du vill ha med Jesus Kristus att göra och tar in honom i ditt liv blir du frälst och fri från alla dina synder i livet, stora som små.

Sedan räcker det inte bara att tro på honom utan du måste även följa herrens ord för en evig biljett i himmelriket. Det betyder INGEN SYND. Alla icke troende syndar, det spelar ingen roll om det är stora eller små synder. Man får alltså välja att leva på en smal väg här i livet med evig frid och Jesus vid sin sida eller leva för detta livet med dem synder man behagar och förevigt brinna i helvetet från den dagen man dör.

Så vad väljer du, att leva fri från all synd med Jesus vid din sida eller leva för denna världen och evigt brinna i helvetet som det djävulens barn du då är? DU BESTÄMMER INTE DINA SYNDER

Gud välsigne er alla.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in