2008-04-15, 21:33
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocc
Blir det några källor från bibeln på att djävulen styr helvetet gooddoctor?
Det är uppenbarligen en tolkningsfråga. Är inte sugen på att googla runt eller för den sakens skull läsa igenom hela NT för att kunna bidra med informativa källor, men jag vet många seriösa, inbitet kristna människor till vilka jag har ställt den här frågan, och inte ifrågasatt att Djävulen skulle styra helvetet.

Även om det inte skulle stämma så är helvetet fortfarande helt orimligt. Om du syndar någon gång under din livstid, så blir du straffad i oändligheten - såvida du inte vill tro på skärselden. Skärselden är också orimlig. Osv.
Citera
2008-04-16, 20:00
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Det är uppenbarligen en tolkningsfråga. Är inte sugen på att googla runt eller för den sakens skull läsa igenom hela NT för att kunna bidra med informativa källor, men jag vet många seriösa, inbitet kristna människor till vilka jag har ställt den här frågan, och inte ifrågasatt att Djävulen skulle styra helvetet.

Även om det inte skulle stämma så är helvetet fortfarande helt orimligt. Om du syndar någon gång under din livstid, så blir du straffad i oändligheten - såvida du inte vill tro på skärselden. Skärselden är också orimlig. Osv.
Nej grejen är att det är en allmän tolkning att Djävulen, helvetet och en
motpol till himmelen har mycket större del inom kristendomen än den
egentligen har. Jag är kraftigt emot alla religioner men vill ju ändå att
religionerna ska bli tolkade rättvist.

Vikten som läggs på helvetet och satan är direkt felaktig och stämmer inte
överens med den etablerade kristendomens syn och därför är det inte fel
att påpeka detta
Citera
2008-04-16, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Unstable-
Kan man inte då tänka sig ett motsvarande efterliv av evig lycka som alltid eskalerar, som ständigt tar en till en högre nivå av lycka? En evig belöning för ett 'gott' leverne i jordelivet.

Precis, som med heroin, när man vant sig vid en nivå, levlar man
Citera
2008-04-16, 21:21
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
att påpeka detta
Med allt rätt. Tillrättavisningar är tusenfaldigt mer uppskattat än ifrågasättelse av kompetens.
Citera
2008-04-24, 14:09
Medlem
Amors avatar
Citat:
Noterbart är att protestanterna i Sverige eller bibeln för den delen inte pratar om
någon evighet av lidelse. Snarare om evigt förkastning efter skärselden och
vad evig förkastelse innebär är högst oklart.

Bilden av ett brinnande helvete där människor hängs upp kedjor och plågas i
all evig tid är väl knappast en bild som de kristna ställer sig bakom.

Jag är också ateist.
Helevetet beskrivs inte särskilt ingående, mer än i termer som eldsjön. Jesus säger också "Som att kasta ogräs på elden, så blir det vid tidens slut". Förövrigt förekommer inte skärselden i protestantisk teologi.

Majoriteten av alla kristna i hela världen tror nog på helvetet. Man skall inte se alla liberalkristna i Sverige som representativa. Protestanter och katoliker skiljer sig egentligen inte i det synsättet.Protestantismen i sin renaste form är bokstavstroende, därför är man för den bild av helvetet som ges i bibeln. Däremot finns det vissa protestantiska sekter, tex Jehovas Vittnen, som inte tror på helvetet.
Senast redigerad av Amor 2008-04-24 kl. 14:15.
Citera
2008-04-24, 14:10
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Det lustiga med helvetet enligt Bibeln, är ju att det är konstruerat för att straffa syndare - trots det är Djävulen, som styr helvetet, ond och vill att människor ska synda. Borde man inte således bli belönad av Djävulen när man kommer till helvetet?
Djävulen styr inte helvetet, tvärtom han är lika dömd och straffad som alla andra syndare. Synsättet i bibeln är att djävulen vet att hans tid är kort, därför försöker han ställa till så mycket oreda som möjligt på jorden.
Citera
2008-04-24, 14:25
Medlem
Amors avatar
Citat:

att påpeka detta
Ändå är det väldigt påtagligt i Jesus gärning. Stora delar av evangelierna handlar ju om hur Jesus bekämpar de onda krafterna, bland annat genom att kasta ut demoner ur folk, han möter också Satan i öknen och frestas.

Jag tror distiniktionen går mellan bibeltroende och liberala kristna. De som är hängivna fromma kristna tror nog i de allra flesta fall att det finns ett helvete och att Djävulen finns.
Citera
2008-04-24, 14:25
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Helevetet beskrivs inte särskilt ingående, mer än i termer som eldsjön. Jesus säger också "Som att kasta ogräs på elden, så blir det vid tidens slut". Förövrigt förekommer inte skärselden i protestantisk teologi.

Majoriteten av alla kristna i hela världen tror nog på helvetet. Man skall inte se alla liberalkristna i Sverige som representativa. Protestanter och katoliker skiljer sig egentligen inte i det synsättet.Protestantismen i sin renaste form är bokstavstroende, därför är man för den bild av helvetet som ges i bibeln. Däremot finns det vissa protestantiska sekter, tex Jehovas Vittnen, som inte tror på helvetet.
Skärselden förekommer väl absolut i protestantisk teologi, var har du hört
något annat? Helvetet som en plats betvivlar jag att majoriteten av alla
kristna i världen tror på. Evig förkastelse är vad majoriteten av vad alla
kristna i världen tror på enligt hur jag uppfattat det.

Citat:
Synsättet i bibeln är att djävulen vet att hans tid är kort, därför försöker han ställa till så mycket oreda som möjligt på jorden.
Källor från bibeln om detta? Jag ställer mig högst tvivlande.
Citera
2008-04-24, 14:27
Medlem
roccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Ändå är det väldigt påtagligt i Jesus gärning. Stora delar av evangelierna handlar ju om hur Jesus bekämpar de onda krafterna, bland annat genom att kasta ut demoner ur folk, han möter också Satan i öknen och frestas.

Jag tror distiniktionen går mellan bibeltroende och liberala kristna. De som är hängivna fromma kristna tror nog i de allra flesta fall att det finns ett helvete och att Djävulen finns.
Ja det bästa hade väl varit om någon hängiven fromm kristen kom till denna
tråden och berättade sin syn på saken.

Sen att det är satan som Jesus möter i öknen är väl en tolkningsfråga.
Citera
2008-04-24, 14:34
Medlem
[quote=Amor]Protestantismen i sin renaste form är bokstavstroende, därför är man för den bild av helvetet som ges i bibeln.QUOTE]

Men problemet är att bibeln är mycket oklar vad gäller helvetet. Så sättet man får tolka den på är att bilden av helvetet ska vara oklar men också att den är ganska oviktig.

För mer info om hur helvetet fungerar, besök min tråd som i stor utsrtäckning handlar om helvetet:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=659528
Citera
2008-04-24, 14:37
Medlem
Amors avatar
Citat:
Skärselden förekommer väl absolut i protestantisk teologi, var har du hört.

Inte enligt Luther och Calvin i vilket fall, de såg det som en produkt av den katolska traditionen, du kan bland annat läsa om det i den här boken

http://www.hammarbykyrkan.nu/Varjeha...o_Helvetet.htm

Citat:
Helvetet som en plats betvivlar jag att majoriteten av alla
kristna i världen tror på. Evig förkastelse är vad majoriteten av vad alla
kristna i världen tror på enligt hur jag uppfattat det.
Det är förståss en definitionsfråga, mycket riktigt är inte helvetet särskilt väldefinierat. Så det är säkert från person till person hur man ser på det.

Citat:
Källor från bibeln om detta? Jag ställer mig högst tvivlande.
Det beskrivs ju i uppenbarelseboken hur djävulen fjättras i dödsriket, att han släpps lös, för att sedan besegras i Harmageddon vid tidens slut, för att slutligen slängas i eldsjön. Djävulen beskrivs som denna världens kung, inte den som styr i helvetet.
Citera
2008-04-24, 14:37
Medlem
Citat:
Skärselden förekommer väl absolut i protestantisk teologi, var har du hört
något annat?

Att förksasta skärselden var en viktig punkt för Luther då det inte finns något stöd för den i bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in