• 1
  • 2
2008-04-11, 21:50
Medlem
Jag tror att jag har fått ett virus på min dator som gör att den startar om sig själv hela tiden. Efter att den har startat om kan det gå någon minut innan den startar om sig själv igen. Mitt antivirus program blev lite konstig så jag misstänker att det är virus.

Jag försökte senare ominstallera datorn med min recovery disk men när windows xp installationen kommer fram så startar datorn om sig igen hela tiden.

Någon som vet vad det kan bero på eller har någon lösning på problemet?
Citera
2008-04-11, 22:06
Medlem
Späks avatar
Om du formaterat och ominstallerat och problemet ändå kvarstår så har du hårdvaruproblem..

Jag är så långt ifrån en datorexpert man kan komma, men jag hade iaf provat att öppna upp och damma ur datorn rejält, sedan kyla den utav bara helvete vid nästa uppstart. Ta en vanlig fläkt och flåsa på max med burken öppen.

Det kan vara ett kukat grafikkort?

Hjälpte det?
Citera
2008-04-11, 22:16
Medlem
Jag är inte hemma nu och kan inte testa men ska göra det imorn. Har googlat lite på det och dem flesta som har samma problem brukar folk skriva att den antagligen har med att göra att datorn är för varm. Min dator har stått på säkert i flera månader utan att vara avstängd. Men det jag tycker är konstigt är att mitt antivirus program betedde sig konstigt precis då.

Jag har endast försökt med recovery disken men nån formatering har jag inte testat. Jag har alltid trott att recovery disken just formaterar datorn?
Citera
2008-04-11, 22:55
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Jag är inte hemma nu och kan inte testa men ska göra det imorn. Har googlat lite på det och dem flesta som har samma problem brukar folk skriva att den antagligen har med att göra att datorn är för varm. Min dator har stått på säkert i flera månader utan att vara avstängd. Men det jag tycker är konstigt är att mitt antivirus program betedde sig konstigt precis då.

Jag har endast försökt med recovery disken men nån formatering har jag inte testat. Jag har alltid trott att recovery disken just formaterar datorn?

Ok, det skiljer väl på recoverydisc och recoverydisc..? Jag tolkade det som att det var någon form utav systemåterställning som ordnar till allt genom att återställa datorn till så som den såg ut vid leverans.

Om du inte formaterat osv, så kan man ju nog inte utesluta mjukvaruproblem eller virus.

Slit ut disken och plugga in den någon annan stans så att du kan spara över dina viktiga filer, formatera sedan om skiten.

Men jag hade dock börjat med en rejäl avdammning och en fläkt.
Citera
2008-04-12, 14:05
Medlem
Inget av funkar. Jag har tagit bort allt damm, har formaterat hårddisken, gjort en systemåterställning och försökt att ominstallera windows. Längre än till början av installationen kommer jag inte förrän datorn startar om sig själv. Jag börjar få panik nu. Nån mer som har liknande problem eller har förslag på lösningar?
Citera
2008-04-12, 14:12
Medlem
ctheys avatar
Det kan ju vara viruset Blaster.

det kommer upp en ruta som säger att datorn startas om om 1 minut.
stoppa denna countdown genom att skriva "Shutdown -a" i kör.

och hitta en Blaster removal.

Den ska finnas under processer (viruset) under namnet msblaster.exe
Citera
2008-04-12, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cthey
Det kan ju vara viruset Blaster.

det kommer upp en ruta som säger att datorn startas om om 1 minut.
stoppa denna countdown genom att skriva "Shutdown -a" i kör.

och hitta en Blaster removal.

Den ska finnas under processer (viruset) under namnet msblaster.exe

hehe om det hade varit så enkelt. Men blaster viruset är det inte. Just nu har jag inte ens windows installerat. Datorn startar bara om sig precis när windows installationen kommer fram. De stället där det står hur många minuter det är kvar.
Citera
2008-04-12, 17:11
Medlem
Späks avatar
För satan!

Aldrig hört talas om..

Försökte du kyla ned datorn medelst en fläkt? Nej det hjälper antagligen inte, men man borde prova..

Det känns dock som att om det vore problem med för stark värme, så borde datorn inte starta om på samma ställe hela tiden..

För det är vid exakt samma ställe?

Har du tillgång till annat RAM du kan prova i datorn? Bara en okvalificerad gissning.
Citera
2008-04-13, 17:27
Medlem
Nu har jag provat att ta ut ett ramminne i taget (har två) men datorn startar om sig ändå. Jag har nu kopplat ur min ena hårddisk där alla min filer ligger och datorn började minnsan bete sig lite bättre. Startar inte om lika mycke längre. Men likväl så startar den om sig så fort ja kommer in i Linux installationen. Jag börjar nu tro att det kanske kan ha med grafikkortet att göra? Hur kollar man det isf? Har inget annat grafikkort liggandes...

Ska fläkten på grafikkortet alltid snurra? För det gör den inte just nu iaf. Lr är det bara när grafikkortet "används" som fläkten ska snurra?
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2008-04-13 kl. 17:29.
Citera
2008-04-13, 18:03
Medlem
Mekanisks avatar
Citat:
Ska fläkten på grafikkortet alltid snurra? För det gör den inte just nu iaf. Lr är det bara när grafikkortet "används" som fläkten ska snurra?
Det ska den. Vad har du för grafikkort? Den kanske har någon typ av strömsparfunktion? Tror dock mer på att det är det som gör att din dator startar om hela tiden.
Citera
2008-04-13, 18:15
Medlem
Jag har haft något liknande virus men det var för många år sen och jag kommer inte ihåg hur den fixades..

jag hadde nåt fel i datorn för inte så länge sen då när jag hadde loggat in starta datorn om efter några sek men jag lyckdas lura datorn med att trycka att loga in och direkt när jag var ine tryckte jag snabb knapparna för att logga ut och sen när alla rogram hadde statat på användaren gick jag in igen och stängde allt onödigt och då loggades jag inte ut. tror det var grafikkortet det var fel på men det grafikkortet var nyköppt och datorn klarade inte av det.
Citera
2008-04-13, 18:20
Medlem
Späks avatar
Citat:
Nu har jag provat att ta ut ett ramminne i taget (har två) men datorn startar om sig ändå. Jag har nu kopplat ur min ena hårddisk där alla min filer ligger och datorn började minnsan bete sig lite bättre. Startar inte om lika mycke längre. Men likväl så startar den om sig så fort ja kommer in i Linux installationen. Jag börjar nu tro att det kanske kan ha med grafikkortet att göra? Hur kollar man det isf? Har inget annat grafikkort liggandes...

Har du provat att kyla ner datorn ordentligt..? Medelst extern fläkt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in