• 1
  • 2
2008-04-11, 13:12
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Att finna utomjordiskt liv hade varit helt fantastiskt. Det hade gett upphov till helt nya livs- och världsperspektiv, nya visioner, nya utsikter och ett nytt socialt umgänge med en totalt ny civilisation av intelligent liv.

Men vad mer? Hade någonting förändrats? Vad som hade hänt är ju att vi hade skapat en relation till utomjordingarna. Troligtvis kommer de inte ha fler svar på filosofiska frågeställningar än vad vi har. Troligtvis kommer bara nya frågor att dyka upp.

Vad är fascinationen bakom utomjordiskt liv? Vad är det vi tror kommer hända om vi blir upptäckta eller upptäcker utomjordingar?
Citera
2008-04-11, 13:16
Medlem
Dr. Sjökvists avatar
Kul först, men sedan kommer spänningen att avta.

Utöver det beror det helt på utomjordingarna själva hur saker blir.
Citera
2008-04-11, 14:18
Medlem
KapitalKamelens avatar
Som sagt, det beror nog på vad är för utomjordingar
Fascinationen kommer väl från att människan är en nyfiken varelse som givits förmågan att tänka i stor omfattning, därav dyker det upp i huvuvet "Med så många planeter kanske det finns fler som det existerar liv på, undra hur dessa varelser skulle se ut?", så kokar man ihop lite roligt i sitt huvud. Det är min gissning iaf.
Citera
2008-04-11, 17:05
Medlem
Hoppas bara vi hinner stöta på utomjordingar innan man dött.
Vi får också hoppas att dom inte är helt maktgalna och ger sitt bästa ansträngade för att ta över jorden och göra oss till slavar..

Universum är något så stort att liv finns, ganska tveksamt om det kommer bli bra när vi sen hittar det. Extrema sjukdomar, krig, kanske kanske fungerar de men så lär de inte bli ;O
Citera
2008-04-11, 17:13
Medlem
-Unstable-s avatar
Jag skulle tro att det är fascinerande bland annat för att det är så otroligt, för att inte nämna i det närmaste omöjligt att tänka sig hur det skulle vara möjligt att komma i kontakt med en annan livsform. Även om det är lätt att tänka sig en raket modell större, nyare och bättre som vi någon gång i framtiden hoppar in i för att söka bortom vårt eget solsystem, finns det fortfarande för många okända variabler för att man ska kunna få någon klar bild över vad det som är kvar att överkomma, det blir bara fiktion av alla försök.

Om man då skulle få kontakt med en utomjording, må det så vara att det är dem som kommer till oss utan att vi har gjort några framsteg, så har vi fortfarande överkommit en 'omöjlighet', vilket ändå borde innebära att vi än en gång får en bekräftelse på vår förmåga att överkomma problem. Ju större problem vi övervinner, dessju större trygghet att vi klarar nästa problem och visst måste väl trygghet och vardag värderas relativt högt i dagens samhälle.
Senast redigerad av -Unstable- 2008-04-11 kl. 17:21.
Citera
2008-04-11, 18:38
Medlem
KapitalKamelens avatar
Lite intressant vore väl hur man skulle kunna kommunicera med dem, kroppsspråk och gester här på jorden kanske inte ens förekommer hos dem, eller att dom har en helt annan typ av kroppsspråk eller känsloyttringar.
Citera
2008-04-11, 18:54
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Lite intressant vore väl hur man skulle kunna kommunicera med dem, kroppsspråk och gester här på jorden kanske inte ens förekommer hos dem, eller att dom har en helt annan typ av kroppsspråk eller känsloyttringar.

Jo, även om man antar (för detta exemplet endast) att de är fredliga så kan det lätt bli problem och missförstånd (allt är btw rena spekulationer, såklart), oavsett hur välmenande båda raserna är. En symbol/ett ord eller en gest kan betyda helt andra saker för dem än för oss och vice versa
Citera
2008-04-11, 19:04
Medlem
KapitalKamelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
Jo, även om man antar (för detta exemplet endast) att de är fredliga så kan det lätt bli problem och missförstånd (allt är btw rena spekulationer, såklart), oavsett hur välmenande båda raserna är. En symbol/ett ord eller en gest kan betyda helt andra saker för dem än för oss och vice versa

Precis, det förekommer väl även här på jorden i olika kulturer? Har för mig att jag läst/hört att man inte ska göra tummen upp eller victory-tecknet med fingrarna i nått visst land, kommer inte på vart bara.
Citera
2008-04-11, 19:11
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalKamelen
Precis, det förekommer väl även här på jorden i olika kulturer? Har för mig att jag läst/hört att man inte ska göra tummen upp eller victory-tecknet med fingrarna i nått visst land, kommer inte på vart bara.

Känner igen det jag med.
Citera
2008-04-11, 20:01
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Fascinationen stannar alltså vid upptäckten av nytt liv - ungefär som när man upptäcker nya djurarter på Jorden? Jag vill föreställa mig att det går djupare än så.
Citera
2008-04-11, 20:06
Medlem
silbersteins avatar
För egen del handlar det mycket om att vore intressant att jämföra deras historia och tidslinje med. Ser deras matematik lika dan ut? Hur har deras kommunikation utvecklas osv? Hur är deras kultur jämfört med våran? Hur fungerar deras politiska system?
Citera
2008-04-11, 20:54
Medlem
Giorgis avatar
Själv så har jag svårare att tänka mig att inget annat liv finns i universum än själva universums storlek. Att det finns annat liv i universum känns bara så självklart (Jag är ingen tin-foil hatt snubbe )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in