• 1
  • 2
2008-04-11, 00:04
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Jag tänkte göra Bar-B-Q Ribs, alltså revbenspjäll, på ren svenska!

Skulle vilja ha lite tips för att göra dom EXTREMT möra och goda!!

Marinader?

Kryddor?

Tillagningssätt?

Temperatur och tid?

Et c, et c....

Hoppas på många trevliga tips! Tack på förhand!
Citera
2008-04-11, 01:09
Medlem
klybans avatar
Liquid smoke är nått som är enkelt och bra för att få goda BBQ ribs.
Och den kokar man in i ribbsen i 1h om dom är av den lite tjockare modellen.

Och lite kryddor och lök och morot tycker jag är gott att skicka på också.
Citera
2008-04-11, 13:54
Medlem
PhatPhils avatar
Koka i en timme
Marinera i nån amerikansk grillsås, gärna rökig, i 3 timmar i kylen.
In i ugnen på rätt låg värme 2 timmar.
Klart, kladdiga och möra, precis som det ska vara!
Citera
2008-04-11, 21:49
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Herrarna får ursäkta min okunninghet gällande Ribs, men menar ni att jag först ska KOKA dom, som i att koka i en gryta på spisen?

Sedan på med marinad...låt ligga i kylen...och sedan in i ugnen på låg värme?

Jag har gjort Ribs en gång, och då kokade jag dom inte innan. Men det är alltså ett säkert tips?

Tack för svaren!
Citera
2008-04-11, 21:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reichsführer-AA
Herrarna får ursäkta min okunninghet gällande Ribs, men menar ni att jag först ska KOKA dom, som i att koka i en gryta på spisen?

Sedan på med marinad...låt ligga i kylen...och sedan in i ugnen på låg värme?

Jag har gjort Ribs en gång, och då kokade jag dom inte innan. Men det är alltså ett säkert tips?

Tack för svaren!
Ja, ta en 3-5liters gryta.
Köp liquid smoke, koka upp med morötter,lök,kryddpeppar,svartpeppar,vitpeppar och lagerblad.
Och detta kokar du upp, häll i efter instruktioner som liquid smoke säger och koka 1h om du har lite tjockare ribs.

Sen kan du göra som du vill av steka eller grilla, men det viktiga i detta läge är att du får bra stekyta.

Sen är det inte fel att ha en bra glaze att pensla över.
Citera
2008-04-11, 22:25
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja, ta en 3-5liters gryta.
Köp liquid smoke, koka upp med morötter,lök,kryddpeppar,svartpeppar,vitpeppar och lagerblad.
Och detta kokar du upp, häll i efter instruktioner som liquid smoke säger och koka 1h om du har lite tjockare ribs.

Sen kan du göra som du vill av steka eller grilla, men det viktiga i detta läge är att du får bra stekyta.

Sen är det inte fel att ha en bra glaze att pensla över.

Låter som ett jättebra tips! Tack så mycket för hjälpen! En sista fråga bara...om jag kokar ribsen, finns det ingen risk att de faller isär?
Citera
2008-04-11, 22:42
Medlem
klybans avatar
Hehe, du verkar ha lite kunskaper
Finns viss risk om man kokar lite för tunna ribs, men har du lite tunnare ribs så halverar du tiden.

Men försök och hitta en bra glaze.

Här har du en som jag använt som är, gudomlig

http://www.flashback.org/showthread.php?t=583196
Citera
2008-04-11, 23:20
Medlem
Reichsführer-AAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hehe, du verkar ha lite kunskaper
Finns viss risk om man kokar lite för tunna ribs, men har du lite tunnare ribs så halverar du tiden.

Men försök och hitta en bra glaze.

Här har du en som jag använt som är, gudomlig

http://www.flashback.org/showthread.php?t=583196

Ja, lite kunskaper har jag allt! Jag är inte Novisen vid Spisen direkt!

Men just Ribs (som jag blev extremt sugen på) har jag enbart gjort en gång...med helt ok resultat, om än inte fantastiskt. Så idén att koka det i liquid smoke känns perfekt!

Ska nog göra den hemliga glazen oxå! tack för det tipset oxå!
Citera
2008-04-12, 00:41
Medlem
manners avatar
Koka är för fegisar...

Här kommer ett recept på grymma ribs. Köp tunna revbensspjäll. Blanda en glace på:
Honung
Soja (japansk)
Chili
Ketchup
Rosmarin
Liquid Smoke

Börja grilla i ugnen med konkava sidan upp. Pensla var 10:e minut. Vänd efter 20 minuter. Kör tills du fått en lagom brun fin yta. Brukar ta en knapp timme på 200 grader. Läskigt gott!

Happy eating!
Citera
2008-04-12, 00:53
Medlem
Chilimans avatar
När jag gör tunna revben så lägger jag dom i kallt vatten med kryddor, kokar upp dom, låter koka i kanske tio minuter. Sen drar jag av dom från spisen och låter dom ligga i vattnet över natten. Det gör dom riktigt saftiga. Sen tar jag upp dom, marinerar i en bbqsås av valfritt recept och grillar dom på låg värme, gärna under lock. (på en kolgrill såklart)

Nu längtar jag ännu mer till grillsäsongen!

*edit, om jag grillar över kol så använder jag aldrig liquid smoke. Det har en tendens att ta över hela rätten. OM jag använder det i andra fall så är det väldigt väldigt väldigt försiktigt.. Det är tråkigt när köttet smakar tjära och inte grillat
Senast redigerad av Chiliman 2008-04-12 kl. 00:56.
Citera
2008-04-12, 17:55
Medlem
Köpte tunna revben billigt idag. Jag har dock inte särskilt många ingredienser hemma och tänkte köpa Sweet Baby Ray's bbq-sås. Koka revbenen någon halvtimme, marinera i såsen i ett par timmar. Räcker det med såsen eller ska jag spä ut den?

Hur ser det ut med ugnstemperatur eller innertemperatur på köttet? Tänker att det lätt bränns iom sockermängden i såsen. 150 c i en timme?
Citera
2011-09-27, 15:10
Medlem
vågaifrågasättas avatar
Jag brukar koka ribbsen tills köttet nästan faller av benet (typ 2 timmar men det beror på hur tjocka dom är), och jag har endast kryddpeppar i vattnet.
Sen penslar jag dom med marinad (Rökt senaps och peppar mix), och kör in dom i ugnen, när dom nästan ser klara ut rycker jag ut dom och penslar med honung. sen får dom åka ugn 20 minuter till.

Det är helt sinnessjukt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in