• 1
  • 2
2008-04-10, 16:22
Medlem
Har ett lite irriterande problem.

Köpte häromdagen en ny 22" skärm till burken för att använda som sekundär monitor enbart för börscharts. Varje gång jag startar datorn ser burken min sekundära skärm som den primära och då placerar sig också start-fältet på den monitorn.

Detta sker alltså trots att jag i bildinställningar har valt att använda min 19" som primär. Inställningen är bibehållen när jag går in för att kontrollera, så vad jag får göra är att ta bort bocken ur "Utöka Windows-skrivbordet till denna skärm" för 22" vilket återställer start-fältets placering. Jag får sedan därefter bocka i igen och allting fungerar som det ska.

Har ni en aning om vad felet kan vara?

Jag kör Windows XP, har en 19" Philips modell okänd och den andra är en Fujitsu Siemens 22" E22W-1. En standardburk utan några som helst modifikationer. Är det ett fel någon känner igen?
Citera
2008-04-10, 16:25
Medlem
Salorms avatar
Kan det vara så enkelt att ditt grafikkort inte riktigt kan klara av att ändra det?
Ändrar du under control panel/display/settings? Min brukade strula till det sådär tills jag ick in under advanced och Intel Graphics Media på min bärbara och ändrade inställningar där.
Citera
2008-04-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Kan det vara så enkelt att ditt grafikkort inte riktigt kan klara av att ändra det?
Ändrar du under control panel/display/settings? Min brukade strula till det sådär tills jag ick in under advanced och Intel Graphics Media på min bärbara och ändrade inställningar där.

Jag använder ett Radeon X850 XT. Jag har haft fler skärmar tidigare, 22"an har bara ersatt en tidigare CRT-skärm. Kan detta vara ett problem? Lite osäker då det har fungerat klockrent tidigare, det skulle alltså vara skärmen som det är fel på?
Citera
2008-04-10, 16:37
Medlem
Salorms avatar
Jag kör HP på både extern skärm och bärbara men är tveksam att det ska vara något fel på skärmen.
Jag tror du ska gå in på ATI's hemsida (det är dom smo gör X850 va?) och kolla efter installationer, ladda hem dom och pilla där. Det borde lösa problemet.
Citera
2008-04-13, 14:54
Medlem
Har efter upprepade försök inte lyckats nå någon lösning på mitt problem, så jag bumpar tråden och hoppas på ny respons!
Citera
2008-04-13, 16:16
Medlem
Flärps avatar
Testa att byta plats på kontakterna bak på grafikkortet.
Citera
2008-04-13, 18:55
Medlem
Har du tryckt på verkställ innan OK?
Citera
2008-04-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plåt Niklas
Har du tryckt på verkställ innan OK?

Jajamen, ska prova det andra tipset med att byta plats på kablarna. Återkommer om det inte lyckas..
Citera
2008-04-15, 10:51
Medlem
Flärps avatar
Funkade det?
Citera
2008-04-15, 14:10
Medlem
Kör du på VGA/DVI? Senaste drivrutiner?
Citera
2008-04-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1+3+3=7
Kör du på VGA/DVI? Senaste drivrutiner?

VGA/DVI körs, har de senaste drivrutinerna. Provade att byta plats på kablarna nu. Min primära skärm körs ur det sekundära uttaget från grafikkortet, och då verkar allting fungera. Har gjort en riktig korskoppling men att döma av effekten så verkar det fungera!
Citera
2008-04-20, 16:49
Medlem
Är rädd att jag får ta tillbaka det jag sa. Vid start av datorn idag så hamnade Start-fältet återigen på fel skärm. Har inte en aning om vad jag ska göra, kan någon komma till undsättning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in