• 1
  • 2
2008-04-09, 19:29
Medlem
Vissa dagar när man har lite extra tid över så passar det utmärkt att lägga lite extra tid på maten, tycker jag iaf.

Ikväll skall det serveras dumplings och samtidigt så får det bli ett reportage av processen!

Jag avviker inte jättemycket från ett vanligt grundrecept på kinesiska dumplings och de finns lite överallt på nätet men kortfattat så använder jag dessa ingredienser:

För ca. 50 dumplings.

# ~2,5 dl Köttfärs av fläsk eller nöt, jag föredrar fläsk. Idag blev det att jag gjorde egen färs av fläskkarré.
# ~2,5dl Kinakål
# 1/2 Vårlök
# ~1 dl Bambuskott
# 1 Vitlök
# 2 tunna skivor Ingefära
# Soja, sesamolja, salt och peppar, efter smak.

Deg:
# ~7,5 dl vetemjöl
# lite salt
# ~2,5 dl vatten

Då jag idag inte hade kinakål valde jag att använda romansallad - inte direkt samma sak men bör fungera bra också! Då jag verkligen gillar min soja har jag lite mer av den och ingen salt alls. Måtten är lite improviserade, vet inte riktigt hur mycket 2,5dl köttfärs väger.. men säg runt 300g kanske?

Alla ingredienser hackas fint och läggs i en bunke/skål för att marineras. Fyllningen görs med fördel en bra stund innan så den får ligga och vila i kylen.

http://img135.imageshack.us/img135/738/dsc00565dk3.jpg

Medans fyllningen står i kylen kan man då börja arbeta upp degen. Blanda mjöl ,vatten och salt. Jobba till en slät deg. Jag brukar kavla upp degen till långa korvar och sen dela i små bitar, en för varje dumpling.

http://i29.tinypic.com/nvvarn.jpg - Degen

Ungefär en matsked fyllning per dumpling och stäng ihop dom med valfri metod.. det finns en "klassisk" metod som används ofta men inte så att det spelar större roll.

http://i25.tinypic.com/f3ruya.jpg - Dumplings färdiga för tillagning.

Koka upp vatten, i med dumplings, koka upp 3 gånger (häll i kallt vatten varje gång det kokar upp).

Servera med en sås på soja, sesamolja och vitlök!

http://i25.tinypic.com/120i8f7.jpg
Citera
2008-04-10, 06:33
Medlem
Dennos avatar
Såg väl inte så jättegott ut på bilderna. Men kan tänka mig att det smakade klart bättre.
Citera
2008-04-10, 06:53
Medlem
Citera
2008-04-10, 07:11
Medlem
krypmetodens avatar
vart det gott då?
Citera
2008-04-10, 09:27
Medlem
Jadå, visst var det gott! Resultatet med romansallad var dock inte helt 100 jämfört med kinakål - så man ska nog hålla sig till den, också då texturen är krispigare.
Citera
2011-12-08, 20:05
Medlem
återupplivar en gammal tråd och hoppas på svar.

Hur många portioner räcker 50 dumpling till? Är det här receptet att lita på? Någon som har provat som kan ge ett utlåtande?
Citera
2011-12-09, 04:39
Medlem
det beror ju på hur stora du gör dem. skippa ingefära i köttmixen, ingen vitlök heller om du skall ha det använd vitlökspulver den rostade varianten. skär ner shitake svampar och skogsöron sen kan du följa chubs ingredienser, lite soja, olja och potatismjöl i köttmixen med.
Citera
2011-12-09, 05:13
Medlem
krss avatar
Ingefära är ju störtgott i dumplings.

Vad gäller antal är det lite svårt, äter du några andra rätter till eller bara dumplings? Jag brukar kränga ~15st när jag bara äter dumplings, men då brukar jag inte se dumplings som något annat än ett mindre mål eller en del av ett större mål.

Själv tycker jag det blir mycket godare med stekta eller ångade, snarare än kokta.
Citera
2011-12-09, 09:11
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
återupplivar en gammal tråd och hoppas på svar.

Hur många portioner räcker 50 dumpling till? Är det här receptet att lita på? Någon som har provat som kan ge ett utlåtande?

50 räcker till 3-4 personer, standard brukar vara 15 dumplingar per person om man äter det som ensamrätt.

Det finns bättre recept, i alla fall på degen, bäst blir det om man börjar med kokande vatten och sedan tillsätter kallt vatten till mjölet. Fyllningen är ok, en hel vitlök är dock för mycket om man inte är stor vitlöksälskare, och det är lite konstigt att mäta kött i dl.

Pastamaskin och ett runt kakmått är suveränt om man vill få snygga och jämnstora dumplings.
Citera
2011-12-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
50 räcker till 3-4 personer, standard brukar vara 15 dumplingar per person om man äter det som ensamrätt.

Det finns bättre recept, i alla fall på degen, bäst blir det om man börjar med kokande vatten och sedan tillsätter kallt vatten till mjölet. Fyllningen är ok, en hel vitlök är dock för mycket om man inte är stor vitlöksälskare, och det är lite konstigt att mäta kött i dl.

Pastamaskin och ett runt kakmått är suveränt om man vill få snygga och jämnstora dumplings.

kan du inte länka någon deg-recept som du har provat som du tycker blev bra?
Citera
2011-12-09, 20:23
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cykelstolpe
kan du inte länka någon deg-recept som du har provat som du tycker blev bra?

Här är en bra länk:
http://tw.myblog.yahoo.com/carol-jay/article?mid=89903
Det första receptet är för dumplings som ska kokas.
Det andra är för de som ångas eller steks - det är det receptet vi brukar att använda och det ger en bra och lättarbetad deg.
Jag vet inte hur vass du är på kinesiska, men du startar med 300g mjöl (standard vetemjöl) och 1/4 tsk salt.
Häll på 100g kokande vatten och rör om
Häll på 90g kallt vatten och arbeta degen 7-8 minuter
Låt den vila en timme

Degen räcker till ~400g fläskfärs och ger ~80 små dumplings
Citera
2013-10-23, 18:45
Medlem
MasterBaits avatar
Har ni tips på fyllningar? Gärna vegetariska. Jag har testat med Bak Choi + shiitake och det blev mycket bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in