2016-02-27, 22:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterkoppen
Det blev gott! Förvånansvärt gott! Skar lövbiffen i tjocka strimlor som jag hängde på grillgallret. Tyvärr så hängde jag inte köttet på dubbla galler så jag fick vända efter halva tiden. Jag ställde ugnen på 75 grader med en glipa på luckan. Temperaturen bör ha pendlat mellan 60-80 grader. Saknar mer sälta i köttet och därför kommer jag göra en egen, rejält saltad, marinad nästa gång. Det här var överraskande gott.
Tips. Torka först och skär sedan, det sparar massor av tid och pyssel. Det är inte ens nödvändigt att skära i strimlor, en torkad lövbiff är inte mycket att dela på.
Citera
2016-02-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Tips. Torka först och skär sedan, det sparar massor av tid och pyssel. Det är inte ens nödvändigt att skära i strimlor, en torkad lövbiff är inte mycket att dela på.
Gick i de tankarna innan jag började pyssla med att skära strimlor. Jag kom fram till att torktiden skulle bli betydligt längre, men jag har fel kanske?
Citera
2016-02-27, 22:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Gick i de tankarna innan jag började pyssla med att skära strimlor. Jag kom fram till att torktiden skulle bli betydligt längre, men jag har fel kanske?
När jag kör varmluft och 40-50 grader tar det ca 6h med hela lövbiffar. Om man tänker sig att det torkar mest från den största ytan så blir det ju inte överdrivet stor skillnad om man strimlar köttet.
Citera
2016-02-27, 22:47
Medlem
Citat:
När jag kör varmluft och 40-50 grader tar det ca 6h med hela lövbiffar. Om man tänker sig att det torkar mest från den största ytan så blir det ju inte överdrivet stor skillnad om man strimlar köttet.
Nu är det stor skillnad på en varmluftsugn och en vanlig ugn. För mig tog de här bitarna sex timmar cirka. Samtidigt är det värt att pröva.
Citera
2016-02-27, 23:14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Nu är det stor skillnad på en varmluftsugn och en vanlig ugn. För mig tog de här bitarna sex timmar cirka. Samtidigt är det värt att pröva.
Ja, om de hänger 4-6-8 timmar spelar ju liksom ingen roll. Ju mindre arbete, desto oftare blir det av att torka kött.
Citera
2016-02-27, 23:15
Medlem
FredrikMajsfeldts avatar
Vet att tråden handlar om att tillverka beef jerky men måste fråga er som har koll på detta.
Jag köpte nån förpackning för längesen och skiten smakade ju typ socker? Finns det nått märke/smak som smakar lite mera kryddigt/matigt?

Påsen jag köpte var av det här märket
http://www.thegrocer.co.uk/Pictures/...beef-jerky.gif
Citera
2016-02-27, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMajsfeldt
Vet att tråden handlar om att tillverka beef jerky men måste fråga er som har koll på detta.
Jag köpte nån förpackning för längesen och skiten smakade ju typ socker? Finns det nått märke/smak som smakar lite mera kryddigt/matigt?

Påsen jag köpte var av det här märket
http://www.thegrocer.co.uk/Pictures/...beef-jerky.gif
Att köpa en sådan påse är pengar i sjön. Vill inte ens tänka på vad kilopriset är. Har smakat de där påsarna och köttet är OK men inte mer. Tror det är svårt att hitta färdig beef jerky med kvalité i Sverige.
Min sats jag gjorde idag, som jag inte blev nöjd med, smakade mycket bättre än de där skräppåsarnas innehåll.
Pröva att göra själv! Köp lövbiff, marinera, lägg på galler i sex timmar, skär upp och njut! Inte alls svårt.
Citera
2016-02-27, 23:26
Medlem
Citat:
Ja, om de hänger 4-6-8 timmar spelar ju liksom ingen roll. Ju mindre arbete, desto oftare blir det av att torka kött.
Vad kör du med för marinad?
Citera
2016-02-27, 23:33
Medlem
FredrikMajsfeldts avatar
Citat:
Att köpa en sådan påse är pengar i sjön. Vill inte ens tänka på vad kilopriset är. Har smakat de där påsarna och köttet är OK men inte mer. Tror det är svårt att hitta färdig beef jerky med kvalité i Sverige.
Min sats jag gjorde idag, som jag inte blev nöjd med, smakade mycket bättre än de där skräppåsarnas innehåll.
Pröva att göra själv! Köp lövbiff, marinera, lägg på galler i sex timmar, skär upp och njut! Inte alls svårt.
Jaha jag trodde det var mer avancerat! Ska absolut prova att göra själv
Och det är som du sa med priset också, dom där påsarna är jäkligt dyra med tanke på hur lite det är i.
Citera
2016-02-27, 23:35
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Vad kör du med för marinad?
Jag har efter diverse olika försök skalat ner marinaden till ett minimum av ingredienser. Basen består av japansk soya, svartpeppar, vitlök och salt. Vill man sen fixa och trixa lite kan man tillsätta whisky, liquid smoke, chiliflakes, tabasco, worchestershiresås eller vad man gillar och vilken styrka man vill uppnå.
Jag lägger allt i en påse i kylen och vänder/masserar köttet 3-5 ggr på det dygnet det får ligga i marinaden.
Citera
2016-02-27, 23:57
Medlem
Citat:
Jag har efter diverse olika försök skalat ner marinaden till ett minimum av ingredienser. Basen består av japansk soya, svartpeppar, vitlök och salt. Vill man sen fixa och trixa lite kan man tillsätta whisky, liquid smoke, chiliflakes, tabasco, worchestershiresås eller vad man gillar och vilken styrka man vill uppnå.
Jag lägger allt i en påse i kylen och vänder/masserar köttet 3-5 ggr på det dygnet det får ligga i marinaden.
Din marinad + liquid smoke låter inte helt fel. Tror även att vitlöken gifter sig väl med övriga ingredienser.
Citera
2016-03-02, 15:34
Medlem
Någon som vet vilket kött som är billigast att göra beef jerky av i ugnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in