Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-31, 17:30
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
70 grader anser jag vara för varmt, köttet blir tillagat i stället för torkat. Själv brukar jag försöka hålla runt 40 grader.
Var du placerar köttet i ugnen spelar mindre roll, det bör inte skilja så många grader mellan topp och botten. Jag använder tillkapade blompinnar för att trä upp köttet på och kan på så sätt få in runt ett kg lövbiff i ugnen.
Ok, ska tänka på det där med tempen. Dock lite svårt då jag inte har en jättebra ugn, så det är lite svårt att få rätt temp, speciellt på låga temperaturer.
blompinnar låter som en riktigt bra idé, får dra och köpa nåt sånt imorn!
Citera
2014-08-31, 17:33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Ok, ska tänka på det där med tempen. Dock lite svårt då jag inte har en jättebra ugn, så det är lite svårt att få rätt temp, speciellt på låga temperaturer.
blompinnar låter som en riktigt bra idé, får dra och köpa nåt sånt imorn!
Häng in stektermometern och finlira lite.
Citera
2015-01-20, 21:15
Medlem
Knastomtes avatar
Väcker liv i tråden med ännu lite mer Beef Jerky-tester!
Är väl min fjärde omgång nu så jag testade lite nytt. Har tidigare bara kört med rostbiff, men såg när jag var och handlade att sjömansbiff var rätt prisvärt och liiite tjockare skivor också. Hittade en låda med nästan inget insprängt fett i och det blev perfekt!
Marinaden fick koka upp denna gången för att locka ut mer smak ur kryddorna (främst chipotlen) och förhoppningsvis ge jämnare smak på bitarna i slutändan.

Receptet på marinaden är rätt ungefärligt då jag höftade det mesta.
Till ca 350g kött använde jag:
1 dl Kikkoman soya
1/2 tsk vitlökspulver
1/4 tsk svartpeppar
1 tsk chipotle (både meco och morita)
1/2-1 tsk mörkt muscovadosocker
1/2 tsk cayennepeppar
1/2 tsk rökt paprikapulver
1/2 tsk spiskummin
+sesamfrön

Funderade på att slå i en skvätt rom också, men tror jag får testa köra en batch med rom och lite färre kryddor, annars blir det nog lite väl många olika smaker :P
Citera
2015-03-17, 20:49
Medlem
Säger bara en sak för den som tillverkar sin egna jerky.
Svamptork!

Farsan köpte en för att testa att göra beef jerky av nöt (& diverse viltkött).
Jerkyn blir torr och seg, precis som en jerky ska vara.
Citera
2015-03-18, 09:27
Medlem
sinkaduss avatar
Jag har en biltong-tork hemma http://www.biltongbox.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=24 som rymmer 5 kilo rått kött. Tänkte prova att köra beef jerky nu. Det är ganska stor skillnad mellan biltong och jerky trots att båda sorterna är torkat kött. Förmodligen tar det cirka ett dygn för jeky att torka i torken mot biltongens 5 dygn. Jag tänker köra på utskuren ryggbiff som jag köper på Willy's för 79:-/kg. Samma som jag använder till biltong med gott resultat. Marinaden kör jag som i videon här https://www.youtube.com/watch?v=cDESuffIWxQ och så lägger jag till liquid smoke.
Citera
2015-04-30, 17:42
Medlem
NanaSangres avatar
Minns inte exakt min marinad men tror det rörde sig bla om soja, fisksås, ostronsås, honung ingefära, vitlök och chili

Gjorde på lövbiff, hängde köttet på gallret på låg värme i ca 4 timmar (hade smala strimlor) efter att det legat i marinad över natten. Gjorde dock ett jävligt dumt misstag; skulle torkat av marinaden innan jag hängde upp köttet. De blev ojämnt tillagade, extremt torra delar varvade med sega vattniga bitar

Däremot jävligt gott och höll i veckor
Citera
2016-02-26, 16:39
Medlem
Bumpar gammal tråd. Har nästan ett kilo lövbiff som ska marineras över natten i Texas longhorns steak sauce. Allmänna tips? Vilken är den optimala temperaturen?
Citera
2016-02-26, 21:57
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterkoppen
Bumpar gammal tråd. Har nästan ett kilo lövbiff som ska marineras över natten i Texas longhorns steak sauce. Allmänna tips? Vilken är den optimala temperaturen?
Runt +65 C hävdar de här.
http://www.food.com/recipe/homemade-beef-jerky-42272

Dock får du upp en gång och vända på köttet inatt.
Citera
2016-02-26, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Runt +65 C hävdar de här.
http://www.food.com/recipe/homemade-beef-jerky-42272

Dock får du upp en gång och vända på köttet inatt.
Bra. Tack. Ugnen jag har är kass så köttet kommer torkas mellan 60-80 grader. Får hoppas att det blir gott! Återkommer med hur det blev, postar bilder vid intresse.
Citera
2016-02-27, 00:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Bra. Tack. Ugnen jag har är kass så köttet kommer torkas mellan 60-80 grader. Får hoppas att det blir gott! Återkommer med hur det blev, postar bilder vid intresse.

Har för mig att för nåt (vad kommer jag inte ihåg, biltong kanske) så skulle ugnsluckan va på glänt åxå.
Citera
2016-02-27, 01:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det får du gärna göra, alltid kul att se hur det blev, matnörd som man är
Citera
2016-02-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det får du gärna göra, alltid kul att se hur det blev, matnörd som man är
Det blev gott! Förvånansvärt gott! Skar lövbiffen i tjocka strimlor som jag hängde på grillgallret. Tyvärr så hängde jag inte köttet på dubbla galler så jag fick vända efter halva tiden. Jag ställde ugnen på 75 grader med en glipa på luckan. Temperaturen bör ha pendlat mellan 60-80 grader. Saknar mer sälta i köttet och därför kommer jag göra en egen, rejält saltad, marinad nästa gång. Det här var överraskande gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in