• 1
  • 2
2008-04-09, 15:28
Medlem
milfhunters avatar
Jag tänkte prova att göra min egen beef jerky, det är ju så gott, fast inte billigt att köpa precis...

Tips och ideer på marinader, samt vilket kött som lämpar sig bäst, och om själva torkningen mottages tacksamt.
Senast redigerad av milfhunter 2008-04-09 kl. 15:31.
Citera
2008-04-09, 15:31
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milfhunter
Jag tänkte prova att göra min egen beef jerky, det är ju så gott, fast inte billigt att köpa precis...

Tips och ideer på marinader och om själva torkningen mottages tacksamt.

har en kompis som gjorde det där, vill minnas att han tog biffkött, marinerade och lät det luftorka på nån vänster, vetefan hur, men det blev ruskigt bra..Kanske du kan googla?
Citera
2008-04-09, 15:53
Medlem
Här finns massor med recept och tips:

http://www.dmoz.org/Home/Cooking/Dry...drating/Jerky/

Rapportera hur resultatet blir!
Citera
2008-04-09, 18:10
Medlem
Litet gult djurs avatar
Att torka tunnt skivad skinka i ugnen i 50-80 grader några timmar blir inte helt fel det heller.
Citera
2008-04-10, 15:42
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
har en kompis som gjorde det där, vill minnas att han tog biffkött, marinerade och lät det luftorka på nån vänster, vetefan hur, men det blev ruskigt bra..Kanske du kan googla?

Jag har googlat och förstås hittat lite granna om ämnet, men inte alls så värst mycket....tänkte att det kanske skulle gå att få lite mera kött på benen genom att höra sig för här....
Citera
2008-04-10, 15:44
Medlem
milfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Här finns massor med recept och tips:

http://www.dmoz.org/Home/Cooking/Dry...drating/Jerky/

Rapportera hur resultatet blir!

Det var en schysst sida!
Tack för den...

Jag kommer att rapportera framöver hur jag har lyckats med uppgiften...
Citera
2008-04-15, 12:48
Medlem
milfhunters avatar
Nu har jag gjort min egen första omgång beef-jerky...Testade tre olika marinader..Bl.a en som innehöll Teriyaki-sause/vitlök och en som innehöll Worcestershire-sauce/vitlök och chilipulver..och även liquid-smoke i den ena....

Fast den godaste var den där jag endast hade liquid-smoke/svartpeppar och soja samt lökpulver...soja o lökp ingick förövrigt i de två första marinaderna också...

Det blev väl rätt Ok tycker jag...Jag använde mig av en bit Fransyska som jag skar i ca 5 mm tjocka skivor...sedan torkade jag dem i ungnen på lägsta värmen med en lite glipa öppen i ungnsluckan som det står i alla recept...

Felet jag gjorde var att jag lät dem torka nån timme för länge tror jag..I de recept som jag läst har torktiden beskrivits från 4 1/2 tim till 30 tim...jag tror det var färdigt efter ca 5 tim...då köttbitarna verkade ha krymt färdigt och små klara droppar av vätska lixom hängde längst ner på köttet som oxå hängde förstås....Är detta ett tecken på att det har torkat färdig? när små klara droppar hänger på köttbitarna?

Fast i det stora hela är jag rätt nöjd med resultatet, det är gott att ha en burk beef-jerky när man sitter vid datorn och blir sugen på något att tugga på...

Helt klart är det ju marinaden det "hänger" på hurdant resultatet blir när man torkar i ungnen själv...

Så posta gärna ifall ni har något smarrigt recept..

För jag ska på´t igen...
Citera
2008-04-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milfhunter
Nu har jag gjort min egen första omgång beef-jerky...Testade tre olika marinader..Bl.a en som innehöll Teriyaki-sause/vitlök och en som innehöll Worcestershire-sauce/vitlök och chilipulver..och även liquid-smoke i den ena....

Fast den godaste var den där jag endast hade liquid-smoke/svartpeppar och soja samt lökpulver...soja o lökp ingick förövrigt i de två första marinaderna också...

Det blev väl rätt Ok tycker jag...Jag använde mig av en bit Fransyska som jag skar i ca 5 mm tjocka skivor...sedan torkade jag dem i ungnen på lägsta värmen med en lite glipa öppen i ungnsluckan som det står i alla recept...

Felet jag gjorde var att jag lät dem torka nån timme för länge tror jag..I de recept som jag läst har torktiden beskrivits från 4 1/2 tim till 30 tim...jag tror det var färdigt efter ca 5 tim...då köttbitarna verkade ha krymt färdigt och små klara droppar av vätska lixom hängde längst ner på köttet som oxå hängde förstås....Är detta ett tecken på att det har torkat färdig? när små klara droppar hänger på köttbitarna?

Fast i det stora hela är jag rätt nöjd med resultatet, det är gott att ha en burk beef-jerky när man sitter vid datorn och blir sugen på något att tugga på...

Helt klart är det ju marinaden det "hänger" på hurdant resultatet blir när man torkar i ungnen själv...

Så posta gärna ifall ni har något smarrigt recept..

För jag ska på´t igen...

Jag gjorde faktiskt en egen laddning förut men ja torkade också mina för länge tyvärr...
Dom ska ju vara lite mjuka fortfarande och inte helt knapriga som mina vart =/
Citera
2008-04-15, 21:46
Medlem
stilltons avatar
har också funderat på att testa det här.. inbillar mig att man borde köra med marinering nån dag innan och sen torka den rejält. men sen skulle jag kunna tänka mig att man lägger det i saltlake ca ett dygn och låta det torka i rumstempratur till lagom konsistens.. nån som kan prova med sitt övertorkade kött kanske?
Citera
2008-04-16, 22:57
Medlem
linkuss avatar
fan va bra att ja hittade detta gick i precis samma tankar! Måste defenitivt testa detta
Citera
2008-04-17, 00:13
Medlem
Kiress avatar
Kan kanske testa att göra torrkött?

Enligt denna länk så kan man torka köttet hemma i kylskåpet:
http://www.vhjojk.se/inspira.htm
(sök på torrkött)
Jag antar att dom skriver "små mängder" då man har begränsat med plats i kylen och köttet ska hänga några veckor.

Här har du ett recept, fungerar lika bra med nöt- eller renkött:
http://www.norrbottensportalen.se/ph...ept.php?rec=16
Citera
2008-04-17, 01:00
Medlem
buffalos avatar
Om man har en varmluftsugn så behöver man inte låta ugnsluckan stå öppen va?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in