Nu har jag gjort min egen första omgång beef-jerky...Testade tre olika marinader..Bl.a en som innehöll Teriyaki-sause/vitlök och en som innehöll Worcestershire-sauce/vitlök och chilipulver..och även liquid-smoke i den ena....
Fast den godaste var den där jag endast hade liquid-smoke/svartpeppar och soja samt lökpulver...soja o lökp ingick förövrigt i de två första marinaderna också...
Det blev väl rätt Ok tycker jag...Jag använde mig av en bit Fransyska som jag skar i ca 5 mm tjocka skivor...sedan torkade jag dem i ungnen på lägsta värmen med en lite glipa öppen i ungnsluckan som det står i alla recept...
Felet jag gjorde var att jag lät dem torka nån timme för länge tror jag..I de recept som jag läst har torktiden beskrivits från 4 1/2 tim till 30 tim...jag tror det var färdigt efter ca 5 tim...då köttbitarna verkade ha krymt färdigt och små klara droppar av vätska lixom hängde längst ner på köttet som oxå hängde förstås....Är detta ett tecken på att det har torkat färdig? när små klara droppar hänger på köttbitarna?
Fast i det stora hela är jag rätt nöjd med resultatet, det är gott att ha en burk beef-jerky när man sitter vid datorn och blir sugen på något att tugga på...
Helt klart är det ju marinaden det "hänger" på hurdant resultatet blir när man torkar i ungnen själv...
Så posta gärna ifall ni har något smarrigt recept..
För jag ska på´t igen...