2013-08-10, 21:40
Medlem
Jag brukar torka det i ugnen på 80-grader under några timmar när jag samtidigt gör snus.
Citera
2013-11-08, 13:15
Medlem
Skitonds avatar
Håller på att torka min första sats i ugnen nu. Varmluftsugn, 70 grader, kommer titta till köttet och försöka avgöra när det är klart.
Citera
2013-11-08, 14:02
Medlem
Blindtarms avatar
När jag gjorde det för ett antal år sedan så tog jag lövbiff.
Kryddade efter vad jag ville ha.
La ut dem på gallret, och en panna med folie under för droppet.

Tror jag hade 60-80 grader och sen lät jag ugnsluckan stå lite på glänt. La en kökshanduk i mellan..
kolla dock så inte handduken ligger på värmeelementet då jag nästan höll på att bränna upp köket

Tror jag körde det i 5-6 timmar eller något dylikt...

Resultatet blev dock riktigt gott.
Citera
2013-11-08, 17:35
Medlem
Skitonds avatar
Blev jävligt nöjd med första satsen. Tog runt 4 timmar sen någon timme eftervärme med öppen lucka. Kommer garanterat att göra mer!
Citera
2013-11-09, 12:01
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Blev jävligt nöjd med första satsen. Tog runt 4 timmar sen någon timme eftervärme med öppen lucka. Kommer garanterat att göra mer!

Öppen lucka, var det alltså utan värme men med bara en glipa eller vad man nu ska kalla det på ugnsluckan?

Vad jämför du med när du säger att det är gott, torkat kött (Svenskt, helst renkött) beef jerkey eller biltong, dom är ju varianter av samma men inte alls likadana tycker jag.
Citera
2013-11-10, 16:03
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Öppen lucka, var det alltså utan värme men med bara en glipa eller vad man nu ska kalla det på ugnsluckan?

Vad jämför du med när du säger att det är gott, torkat kött (Svenskt, helst renkött) beef jerkey eller biltong, dom är ju varianter av samma men inte alls likadana tycker jag.
Nä, jag hade ungen ställd på 65 grader ungefär, med en glipa i luckan.

Jämför med beef jerky
Citera
2013-11-10, 17:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Nä, jag hade ungen ställd på 65 grader ungefär, med en glipa i luckan.

Jämför med beef jerky

4 timmar var ju jäkligt fort. Torrkött som jag hänger tar ju ett par veckor innan det blir bra (vill ha det lite hårt). Och går bara att göra när det är plusgrader ute men innan flugeländena kommer. (dvs Våren)
Citera
2013-11-12, 17:30
Medlem
Ett tips, grava köttet först, sedan torka.

Blir ljusår bättre än att bara torka.
Citera
2013-11-14, 22:01
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
4 timmar var ju jäkligt fort. Torrkött som jag hänger tar ju ett par veckor innan det blir bra (vill ha det lite hårt). Och går bara att göra när det är plusgrader ute men innan flugeländena kommer. (dvs Våren)
Aa jag tyckte också att det gick fort, ville verkligen inte att det skulle bli knaprigt. Det var inte hårt när det var klart, delade på dem och ansåg att de verkade vara klara. Då jag använde en varmluftsugn blev luftcirkulationen mycket hög så det påverkade det nog också
Citera
2013-11-14, 23:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Aa jag tyckte också att det gick fort, ville verkligen inte att det skulle bli knaprigt. Det var inte hårt när det var klart, delade på dem och ansåg att de verkade vara klara. Då jag använde en varmluftsugn blev luftcirkulationen mycket hög så det påverkade det nog också

Men blev det bra så är det bara att gratulera.

Varmluftsugn har jag bara sett på bild så det kan jag inte säga nåt om. Men fläkttorkat torrkött blir torrt utanpå och nåt som liknar gravat saltkött i mitten. Inte värt att stressa verkar det som. Men du körde nog tunnare bitar. Och skulle inte göra torrkött heller, det är värt att notera.
Citera
2014-08-31, 16:22
Medlem
Knastomtes avatar
Bumpar den här tråden då jag håller på att slänga ihop min första batch med beef jerky. Ska marinera den över natten och köra själva torkningen imorn.
Har ingen varmluftsugn, men planerar att köra på 70 grader och med luckan lite på glänt. Någon som kan ge några extra tips för att det ska gå riktigt bra? Såg nån hade skrivit nåt om att hänga köttet från gallret med hjälp av tandpetare, vilket låter som en bra idé, dock så kan man ju inte ha köttet så långt ner i ugnen då..

Tack på förhand!
Citera
2014-08-31, 17:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Bumpar den här tråden då jag håller på att slänga ihop min första batch med beef jerky. Ska marinera den över natten och köra själva torkningen imorn.
Har ingen varmluftsugn, men planerar att köra på 70 grader och med luckan lite på glänt. Någon som kan ge några extra tips för att det ska gå riktigt bra? Såg nån hade skrivit nåt om att hänga köttet från gallret med hjälp av tandpetare, vilket låter som en bra idé, dock så kan man ju inte ha köttet så långt ner i ugnen då..

Tack på förhand!
70 grader anser jag vara för varmt, köttet blir tillagat i stället för torkat. Själv brukar jag försöka hålla runt 40 grader.
Var du placerar köttet i ugnen spelar mindre roll, det bör inte skilja så många grader mellan topp och botten. Jag använder tillkapade blompinnar för att trä upp köttet på och kan på så sätt få in runt ett kg lövbiff i ugnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in