2025-05-18, 21:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jag har också upptäckt att jag inte har en fungerande "meta" funktionsknapp, som föreslås i länken ovan.
Angående meta-knapp och liknande:
https://askubuntu.com/questions/1955...and-hyper-keys
Citera
Igår, 10:07
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Vad vinner du på det? Det finns väl inget verktyg som startar just nano per automatik? Du känner till $EDITOR?

Nästan lite man ed-varning på det. Fast tvärt om
Du hade rätt. Kan ju egentligen bara lägga in EDITOR="$(which vim)" i /etc/skel/.profile

Upptäckte nämligen att jag behövde nano på ett system som blev sur på mig vid crontab
Oh well. Vet inte hur noga ni är med topic här, men tyckte det var värt att uppdatera att jag inte hade glömt ditt påpekande!
Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 10:11.
Citera
Igår, 14:53
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Upptäckte nämligen att jag behövde nano på ett system som blev sur på mig vid crontab

Ja, crontab startar just $EDITOR när man kör crontab -e, så den bör ju vara satt till något exekverbart, i alla fall. Men det går utmärkt att ha den satt till vi, även om default på åtminstone Debian-baserade system nuförtiden väl är nano. Nu gissar jag iofs, baserat på ditt användarnamn, att du inte brukar köra Debian-baserade system ;-)
Citera
Igår, 15:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Ja, crontab startar just $EDITOR när man kör crontab -e, så den bör ju vara satt till något exekverbart, i alla fall. Men det går utmärkt att ha den satt till vi, även om default på åtminstone Debian-baserade system nuförtiden väl är nano. Nu gissar jag iofs, baserat på ditt användarnamn, att du inte brukar köra Debian-baserade system ;-)
Ironiskt nog kör jag nästan uteslutande Debian-baserat. Inte av ideologi dock. Satt en helg och försökte få upp en AlmaLinux-miljö för omväxlings skull. När jag till slut lyckats få igång produktionen (efter en hel del svordomar) visade det sig att Alma inte lirade med NVIDIA:s drivrutiner för encode/decode. Hela planen med mediaservern föll där och då.

Hade jag tänkt ett varv till borde jag kanske anat det - servern kördes på bare metal med Proxmox (dvs Debian), vilket eventuellt spökade. Jag började om från början med ett säkert kort: Ubuntu. Allt bara funkade.

Så för mina behov är RHEL-byggen mest en källa till frustration – vilket är lite ironiskt med tanke på mitt nick. Men det var nog mer fedora-hatten och hacker-noir-estetiken som lockade, snarare än någon längtan att kalla mig HerrVista och plåga de stackars traumatiserade Windows-savanterna.

Förresten - om jag får gissa: vhe är valt för att kunna kriga snabbare med ssh?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in