2025-05-12, 21:52
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Vad vinner du på det? Det finns väl inget verktyg som startar just nano per automatik? Du känner till $EDITOR?

Nästan lite man ed-varning på det. Fast tvärt om
Well, jag hade rent krasst kunnat lägga till ett alias. Men då hade jag fått göra det på varje user-konto + root.

Det handlar om att jag (jag vet att det här kanske svider i ögonen på många) ibland kopierar kommandon från AI, och då smyger den in "nano" istället för "vim", vilket är mäkta irriterande
Citera
2025-05-12, 22:05
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Well, jag hade rent krasst kunnat lägga till ett alias. Men då hade jag fått göra det på varje user-konto + root.

Det handlar om att jag (jag vet att det här kanske svider i ögonen på många) ibland kopierar kommandon från AI, och då smyger den in "nano" istället för "vim", vilket är mäkta irriterande

Hah! Ja, det var ju en rimlig förklaring, faktiskt :-) Det lär knappast vara begränsat till AI heller. Det lär ju ju gälla Stack Overflow, diverse forum (säkerligen Flashback inkluderat) o.s.v.

Inte rätt, men... eh... funkar.
Citera
2025-05-12, 22:08
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Hah! Ja, det var ju en rimlig förklaring, faktiskt :-) Det lär knappast vara begränsat till AI heller. Det lär ju ju gälla Stack Overflow, diverse forum (säkerligen Flashback inkluderat) o.s.v.

Inte rätt, men... eh... funkar.
Eftersom jag är den enda som loggar in (även om det rent principiellt finns ett konto åt programmeraren också) så är det skit samma det är rätt för mig, helt enkelt.
Citera
2025-05-12, 22:16
Moderator
vhes avatar
Citat:
Eftersom jag är den enda som loggar in (även om det rent principiellt finns ett konto åt programmeraren också) så är det skit samma det är rätt för mig, helt enkelt.

Ja, absolut. Det har jag inga som helst invändningar mot. Datorn är där för att hjälpa en. Har man energi nog att trixa med den så att den stöder ens arbetsflöde bättre så go for it!
Citera
2025-05-12, 22:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ja, absolut. Det har jag inga som helst invändningar mot. Datorn är där för att hjälpa en. Har man energi nog att trixa med den så att den stöder ens arbetsflöde bättre så go for it!
Ja. Men man kanske borde lära sig ed, bara för att kunna skriva det på sitt CV kan sätta det bredvid "har aldrig installerat VSCode" och "hanterar bash i produktion utan ångest".
Citera
2025-05-13, 07:21
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ja. Men man kanske borde lära sig ed, bara för att kunna skriva det på sitt CV kan sätta det bredvid "har aldrig installerat VSCode" och "hanterar bash i produktion utan ångest".

Jag har haft nytta av ed på riktigt. Var tvungen att editera en fil genom någon hemmasnickrad VPN-historia som gick genom en java applet (var rätt många år sedan). All sund terminalemulering var åt helvete, så full screen-editorer á la vi och nano var obrukliga, och dessutom var det så långsamt att det troligen ändå hade varit skit även om terminalemuleringen funkat. Då fick man plocka fram man-sidan för ed (den riktiga) och borsta av de kunskaperna.
Citera
2025-05-13, 09:31
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag har haft nytta av ed på riktigt. Var tvungen att editera en fil genom någon hemmasnickrad VPN-historia som gick genom en java applet (var rätt många år sedan). All sund terminalemulering var åt helvete, så full screen-editorer á la vi och nano var obrukliga, och dessutom var det så långsamt att det troligen ändå hade varit skit även om terminalemuleringen funkat. Då fick man plocka fram man-sidan för ed (den riktiga) och borsta av de kunskaperna.
Låter både horribelt och underbart på samma gång.
Typ som om du återberättade en traumatisk anekdot från tiden som undervattensvetsare mitt ute på Atlanten - och avslutade med att du saknar det lite.
Citera
2025-05-13, 21:17
Medlem
Citat:

Jag gillar ed, som räddade mitt hemma system en gång för många år sedan. Försöker att använda ed några gånger per år.

Har upptäckt en grep-ed-rutin, som för mig på mitt system fungerar som copy-paste med musen:
-Jag har ett fungerande script där jag vill återanvända en snippet på några rader i ett annat script.
-Jag greppar relevanta rader och skickar dessa längst bak i det andra scriptet (>>).
-Jag öppnar det andra scriptet i ed, som nu har det greppade code snippen sist.
-Jag flyttar de greppade raderna med 110,122m92. Detta flyttar raderna 110 till och med 122, med start rad 92. (Befitnliga rader pressas söderut). Spara.

Fortsätter editera i nano, som således inte har någon copy-paste funktion vad jag orkat leta.

Spenderar 5% av tiden i terminalen, majoriteten är i webläsare.
Använder terminalen till 80% av filhantering; rm, mv cp och rsync.
Citera
2025-05-13, 21:32
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Har upptäckt en grep-ed-rutin, som för mig på mitt system fungerar som copy-paste med musen:
-Jag har ett fungerande script där jag vill återanvända en snippet på några rader i ett annat script.
-Jag greppar relevanta rader och skickar dessa längst bak i det andra scriptet (>>).
-Jag öppnar det andra scriptet i ed, som nu har det greppade code snippen sist.
-Jag flyttar de greppade raderna med 110,122m92. Detta flyttar raderna 110 till och med 122, med start rad 92. (Befitnliga rader pressas söderut). Spara.

Snyggt! Fiffig idé, det där med att appenda de önskvärda raderna till slutet på filen. Det är jag inte säker på att jag hade tänkt på i samma situation. Hade nog försökt få till nån copy&paste-historia, eller att importera en extern fil eller nått. Din metod var ju betydligt smidigare. Skall se om jag lyckas appenda den till mitt långtidsminne. Risk för ENOSPC :-(
Citera
2025-05-14, 11:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Fortsätter editera i nano, som således inte har någon copy-paste funktion vad jag orkat leta.
Jodå, det finns, även om den inte är lika "smidig" som i Tilde.
https://linuxhandbook.com/cut-copy-paste-nano/

Sen skiljer sig Nanos textbuffer (Ctrl+K = klipp hel rad, Ctrl+U = klistra in) från värdens "clipboard" där man använder Ctrl+Shift+C och Ctrl+Shift+V för att kopiera/klistra (eller markera text = kopiera och högerklick = klistra för den som till äventyrs använder Putty-terminalen, eller Kringla+C / Kringla+V för den som kör terminalen från MacOs).
Senast redigerad av Enterprise 2025-05-14 kl. 11:06.
Citera
2025-05-15, 16:38
Medlem
För att det ofta går snabbare, ger mer kontroll och kan automatiseras. Att skriva ett kommando som fixar 1000 filer på en gång slår lätt klicka runt manuellt. Jag använder terminalen till ca 80–90 %, för att det är effektivt.
Citera
2025-05-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jodå, det finns, även om den inte är lika "smidig" som i Tilde. https://linuxhandbook.com/cut-copy-paste-nano/ Sen skiljer sig Nanos textbuffer (Ctrl+K = klipp hel rad, Ctrl+U = klistra in) från värdens "clipboard" där man använder Ctrl+Shift+C och Ctrl+Shift+V för att kopiera/klistra (eller markera text = kopiera och högerklick = klistra för den som till äventyrs använder Putty-terminalen, eller Kringla+C / Kringla+V för den som kör terminalen från MacOs).

Tack för länken.
På mitt hemma system, som vi inte behöver nämna vid namn, har jag ingen musfunktion alls i terminalen. Jag får tillgång till musen, när jag startar X och xterm. Jag kan då klippa från webläsaren och klistra in i xterm. Dock inte tvärtom.

När jag klistrar in använder jag inte det ovan fetade Ctrl+Shift+V (fungerar ej), utan istället använder jag Shift+insert.

Jag har också upptäckt att jag inte har en fungerande "meta" funktionsknapp, som föreslås i länken ovan.

Såsom ni förstår är jag för lat för att konfigurera systemet fullt ut, men det drabbar ju bara mig själv. Och så hittar man på andra lösningar.

Om det kniper har jag en pensionerad Mac-Catalina, fullt fungerande och med Emacs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in