Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Jag har haft nytta av ed på riktigt. Var tvungen att editera en fil genom någon hemmasnickrad VPN-historia som gick genom en java applet (var rätt många år sedan). All sund terminalemulering var åt helvete, så full screen-editorer á la vi och nano var obrukliga, och dessutom var det så långsamt att det troligen ändå hade varit skit även om terminalemuleringen funkat. Då fick man plocka fram man-sidan för ed (den riktiga) och borsta av de kunskaperna.
Jag gillar ed, som räddade mitt hemma system en gång för många år sedan. Försöker att använda ed några gånger per år.
Har upptäckt en grep-ed-rutin, som för mig på mitt system fungerar som copy-paste med musen:
-Jag har ett fungerande script där jag vill återanvända en snippet på några rader i ett annat script.
-Jag greppar relevanta rader och skickar dessa längst bak i det andra scriptet (>>).
-Jag öppnar det andra scriptet i ed, som nu har det greppade code snippen sist.
-Jag flyttar de greppade raderna med 110,122m92. Detta flyttar raderna 110 till och med 122, med start rad 92. (Befitnliga rader pressas söderut). Spara.
Fortsätter editera i nano, som således inte har någon copy-paste funktion vad jag orkat leta.
Spenderar 5% av tiden i terminalen, majoriteten är i webläsare.
Använder terminalen till 80% av filhantering; rm, mv cp och rsync.