2008-04-09, 22:08
Medlem
yehaaaaas avatar
Använder bara två grafiska program regelbundet, Firefox och Pidgin. Skulle dock inte klara mig utan Gimp och VLC heller. Förutom det så kör jag så gott som allting i terminal.
Citera
2008-04-09, 23:36
Bannlyst
jag använder mig med till största delen av terminalen, förutom när jag surfar, chattar eller kollar på film.
Citera
2008-04-10, 05:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tofsen
Vad jag har förstått så använder dem flesta som kört Linux ett tag terminalen till iaf 90%. Kan inte förstå hur man kan tycka det är smidigare att skriva 20 tecken än klick klick drag släpp. Varför använder ni terminalen och hur många %?

Använder Firefox för att surfa, men sen är det till 99% i princip terminal.
När du har lärt dig de flesta kommandon, kan ditt filträd (vet var du skall hitta allt) osv...., då kommer du upptäcka att filhantering m.m. är mycket mer kraftfullt än via GUI.
Citera
2008-04-10, 06:20
Medlem
Yes...s avatar
2%

Använder bara terminalen när jag ska installera eller ta bort program, ändra filrättigheter eller SSH:a min server.
Citera
2008-04-10, 06:55
Medlem
grens avatar
Jag använder bara terminalen när jag ska mixtra med någonting, så kanske 5-10 % av min datortid.
Citera
2008-04-10, 10:48
Medlem
mkggas avatar
Om jag hade tre händer skulle jag antagligen använda GUI också, men nu har jag inte det.. För att manövrera musen behövs en hand och för tangentbordet två, därav torde det mest effektiva sättet att utnyttja sina två händer vara att använda tangentbordet.

Min teori är att musarm uppkommer av att man måste flytta ena handen mellan tangentbordet och råttan...
Citera
2008-04-10, 10:55
Medlem
Korvstekels avatar
Jag använde terminalen mer förut när jag körde fluxbox, sedan blev det mer användande av de:s och därmed mindre terminalanvändande. Antagligen lär jag idag använda den ungefär 40-50% kanske, beror helt på vad jag skall göra, ofta tittar den dock fram av ren vana. För pakethantering, dödande av elaka processer osv. är den helt överlägsen.
Citera
2008-04-10, 11:22
Medlem
Självklart använder man terminalen till en hel del. Är ju enda sättet att ha full koll
Citera
2008-04-21, 23:48
Medlem
100%
Citera
2008-04-22, 07:48
Medlem
Zleepings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Använder terminalen så mycket jag kan. I princip det enda jag gör i GUI är att surfa, resten sköts via terminal. I stort sett enda anledningen till att jag har X är för att kunna surfa. MSN, IRC, Mp3 och torrents är exempel på vardagssysslor som sköts via terminal till fördel framför GUI.

Som sagt, när man väl lärt sig terminal så vill man aldrig mer röra en mus igen, förutom de som sitter på det motsatta könet

Vilken klient använder du till MSN? Fungerar det verkligen bättre än Pidgin, Kopete eller andra grafiska alternativ?

Själv så sitter jag en del i terminalen men det är oftast när jag ska fixa någonting. När jag bara vill använda datorn så blir det grafiska alternativ dvs Amarok, Firefox, Thunderbird, openoffice, Kopete osv.

Skulle kanske ge terminalen 5% av min datortid.

//Z
Citera
2008-04-22, 09:08
Medlem
moniturs avatar
Terminalen för att starta program, filhantering och konfigändring,
resten (surfa,musiklyssnande,kodande & spelande) gör jag med klickningar.

Detta ger mig en 30% terminal 70% GUI,

dock använder jag inte musen så mycket så jag hamnar på 80% tangentbord och 20% mus, när man använder musen (min mus med 2 knappar) så slösar man bort tre fingrar som skulle kunna användas till annat.
Citera
2008-04-22, 12:24
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zleeping
Vilken klient använder du till MSN? Fungerar det verkligen bättre än Pidgin, Kopete eller andra grafiska alternativ?

Själv så sitter jag en del i terminalen men det är oftast när jag ska fixa någonting. När jag bara vill använda datorn så blir det grafiska alternativ dvs Amarok, Firefox, Thunderbird, openoffice, Kopete osv.

Skulle kanske ge terminalen 5% av min datortid.

//Z

Jag använder bitlbee och irssi till msn. Bitlbee är en gateway för irc-klienter, och om du inte vill ha alla jävla namnbyten och blinkningar och fan och hans moster så tycker jag du ska pröva det tillsammans med din favorit-ircklient
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in