2025-04-26, 13:02
Medlem
BackToHegels avatar
Linux Mint här också och jag är i terminalen 100%. Det vill säga, det finns alltid terminalfönster öppna när jag använder datorn och nya ploppar upp med CTRL+ALT+T och försvinner med CTRL+D hela tiden. Oftast är "huvudskärmen" upptaget med en webbläsare till höger och en instans av Midnight Commander till vänster. Enkelt att med F11 dra upp dem i fullskärm vid behov, men det är 40% Midnight Commander, 60% Firefox som är min standard desktop. Gillar inte att ha allt för många olika fönster på en och samma skärm, oftast är fyra-fem stycken max för att inte förlora överblicken. Så om jag har många parallella filhanteringsjobb på gång samtidigt blir det stora terminalfönster med Midnight Commander på egna virtuella skärmar.

Utöver allt detta filhanterande i MC använder jag terminalfönster hela tiden för små uppgifter. Även när jag befinner mig i MC togglar jag med CTRL+O mellan panelerna och terminalen om jag snabbt vill packa upp en zip eller liknande.

För en van användare är ett textbaserat interface oftast snabbare. De som läst något om att skapa datorinterface kanske har stött på Fitts lag?

Terminalen är kraftfull men samtidigt ganska enkel, som en verktygslåda. Jag skriver små script i bash och mina script är väldigt enkla och jag måste titta i dokumentationen hela tiden för att se hur jag ska skriva det jag vill åstadkomma, men det är möjligt att skapa riktigt avancerade script för den som kan.

Ett exempel på hur jag använder terminalen och script. Jag har en litet kamerasystem som spelar in en kort video när den upptäcker rörelse. Filen som skapas är en h264 som i efterhand stoppas in i en mp4-container för att enklare kunna spelas upp. Men så blev något fel i den processen som efter varje skapad video stoppar in den i en mp4 och jag blev sittandes med en hel drös h264-filer. Då skapade jag detta script.
Kod:
#!/bin/bash
for file in *.h264; do
    ffmpeg -i "$file" -codec copy "$(basename "$file" .h264).mp4"
    rm "$file"
done

Ett litet enkelt verktyg som gör ett enkelt jobb på datorn. Utöver att lösa uppgiften har jag lärt mig lite också. Nästa gång jag vill göra något kan jag ta en titt i mina gamla script. Bara att man vet ungefär vad som är möjligt är kraftfullt, även om man ännu inte besitter kunskaperna för att skriva det hela. Novells-långa kommandon med kryptiska tecken är det bara om man tittar på ett stort problem uppifrån. Tittar man på ett litet problem nedifrån är det inte skrämmande utan istället en värld av möjligheter.
Citera
2025-04-27, 14:22
Medlem
Svartskäggs avatar
På datorn med Linux använder jag alltid terminalen, men på datorer med Windows sällan.
Citera
2025-04-29, 19:34
Medlem
w8m8s avatar
Kör Windows 100%. Använder Terminal för att köra igång processer, byggkommandon, tester och lintning. Trivs bra med det.
Behöver jag memorera folderstrukturer och kommandon för att göra nåt? Nä, jag har kommandona i en textfil m. notepad++ bara och pastear bara in dem när jag behöver.
Förstår jag dem? Japp, jag har ju skaffat dem själv.
Kommer jag ihåg hur syntaxen funkar en vecka senare? Nope.
Jag trivs med eagleview över saker och ting, samt gillar klickandet och är inte stressad över att saker ska gå fort. Hellre att det blir rätt än snabbt för min del.
Vill jag att Windows inte indexerar något som tex. en filmkollektion ifall internet går ner så kan jag bara kryptera den disken och stänga av indexering för den.
Bekvämlighet ftw.
Citera
2025-04-30, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese
Skulle väl säga kanske 20%, men jag har aldrig heller varit en snubbe som älskar kommandon och hittar inget riktigt system, logik eller röd tråd i hur jag ska kunna klura ut saker själv i terminalen. Så det jag gör är väl mest hämtar program, uppdaterar och följer instruktioner på nåt som nåt annan har klurat ut hur kommandot ska vara. Jag använder idag Linux mint och ser ingen anledning att vare sig använda windows eller in terminalen och skriva novells-långa kommandon med kryptiska tecken som jag knappt hittar på tangntbordet för något som går göra grafiskt.

Men det är jag det. Målgruppen för Linux mint antar jag.
Samma här. Men jag försöker lära mig mer.
Citera
2025-05-05, 13:24
Medlem
avcs avatar
Cmd? Det är nog nere på femte-sjätte decimalen av all tid framför datorn. Trist och onödigt 2025 imo, men ibland ett måste
Citera
2025-05-11, 22:32
Medlem
Mr.RedHats avatar
100%

Kör aldrig linux med GUI.

Har dessutom börjar konsekvent använda vim. Är till och med så radikal att mina bash-script vid nyinstallation avinstallerar nano och lägger mjuklänk till vim från nano i /usr/local/bin/*
Citera
2025-05-12, 12:34
Medlem
musttomtes avatar
Till Linux så är det ju omöjligt att få det man vill utan Terminalen / bashen / consolen ja kärt barn har många namn. Installerar nästan allt via rpm eller deb så det är bara terminal som gäller annars så brukar ju flatpak eller snap smyga sig på och det vill man ju inte riktigt. Det fungerar men jag gillar direkt installation mot paket.

Till Windows använder jag det ytterligt lite och borde bli bättre på det.
Citera
2025-05-12, 14:45
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
100%

Kör aldrig linux med GUI.

Har dessutom börjar konsekvent använda vim. Är till och med så radikal att mina bash-script vid nyinstallation avinstallerar nano och lägger mjuklänk till vim från nano i /usr/local/bin/*
Ja, du är verkligen radikal.
Inte bara behåller jag nano, utan installerar som regel tilde, vilket har mus-support etc också över SSH.
vim finns ju kvar om man så föredrar, men jag vill kunna ha tillgång till en texteditor som fungerar ungefär på samma sätt som notepad.exe.
Citera
2025-05-12, 14:56
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, du är verkligen radikal.
Inte bara behåller jag nano, utan installerar som regel tilde, vilket har mus-support etc också över SSH.
vim finns ju kvar om man så föredrar, men jag vill kunna ha tillgång till en texteditor som fungerar ungefär på samma sätt som notepad.exe.
Varför ha kvar en texteditor (nano) om man ändå inte använder den?

Har personligen ingen användning för mus-support över ssh. Det enda irriterande jag märkt när man ska copya kod från vim är att lines följer med. Men bara köra cat på samma fil så slipper man det.

Vilka fördelar får du med tilde som du inte kan köra med snabba kommandon?
Citera
2025-05-12, 15:24
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Varför ha kvar en texteditor (nano) om man ändå inte använder den?

Har personligen ingen användning för mus-support över ssh. Det enda irriterande jag märkt när man ska copya kod från vim är att lines följer med. Men bara köra cat på samma fil så slipper man det.

Vilka fördelar får du med tilde som du inte kan köra med snabba kommandon?
Det är främst en vanesak. Det går att göra samma saker med nano, om än lite krångligare (och med sämre mus-support). Det går säkert att göra med vim också, om man skulle sätta sig in i det ordentligt.
Citera
2025-05-12, 15:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är främst en vanesak. Det går att göra samma saker med nano, om än lite krångligare (och med sämre mus-support). Det går säkert att göra med vim också, om man skulle sätta sig in i det ordentligt.
Fair enough.
Det är ju just det som gör nix så briljant - att samma problem kan lösas på fem sätt beroende på vana, filosofi eller fingerstorlek.

Jag gillar att slipa på ett enda verktyg tills det sitter i ryggmärgen, men förstår att andra hellre har flera i bältet. Har dessutom börjat använda vim-plug, men tyckte det saknade smidig funktion för att lägga till plugins - så jag skrev ett eget tillägg i bash, vim-plug-add.
Ja, jag inser ironin i att bygga ett plugin till ett plugin.

Tack för sansat och vettigt svar.
Citera
2025-05-12, 21:48
Moderator
vhes avatar
Citat:
och lägger mjuklänk till vim från nano i /usr/local/bin/*

Vad vinner du på det? Det finns väl inget verktyg som startar just nano per automatik? Du känner till $EDITOR?

Nästan lite man ed-varning på det. Fast tvärt om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in