Citat:
Ursprungligen postat av
vhe
Ja, crontab startar just $EDITOR när man kör crontab -e, så den bör ju vara satt till något exekverbart, i alla fall. Men det går utmärkt att ha den satt till vi, även om default på åtminstone Debian-baserade system nuförtiden väl är nano. Nu gissar jag iofs, baserat på ditt användarnamn, att du inte brukar köra Debian-baserade system ;-)
Ironiskt nog kör jag nästan uteslutande Debian-baserat. Inte av ideologi dock. Satt en helg och försökte få upp en AlmaLinux-miljö för omväxlings skull. När jag till slut lyckats få igång produktionen (efter en hel del svordomar) visade det sig att Alma inte lirade med NVIDIA:s drivrutiner för encode/decode. Hela planen med mediaservern föll där och då.
Hade jag tänkt ett varv till borde jag kanske anat det - servern kördes på bare metal med Proxmox (dvs Debian), vilket eventuellt spökade. Jag började om från början med ett säkert kort: Ubuntu. Allt bara funkade.
Så för mina behov är RHEL-byggen mest en källa till frustration – vilket är lite ironiskt med tanke på mitt nick. Men det var nog mer fedora-hatten och hacker-noir-estetiken som lockade, snarare än någon längtan att kalla mig HerrVista och plåga de stackars traumatiserade Windows-savanterna.
Förresten - om jag får gissa: vhe är valt för att kunna kriga snabbare med ssh?