Citat:
Ursprungligen postat av Tuzz
Om vi är stolta över vår svenska historia, vet jag inte. Tycker inte att det är
försvarbart att sitta och rycka på axlarna åt en pedofilisk handling
överhuvudtaget. Jag skulle aldrig kunna sitta här och försvara "våra kungars"
sjuka böjelser. Är inte ett dugg stolt över dem, snarare tvärtom! Tack o lov
behöver jag inte försvara dem till varje pris, jag lever inte så som dessa
kungar lärde eller på något sätt ser dem som några förebilder.
Vill inte göra skillnad på "profeten" och andra vanliga människor, för mig är
han ingen som är sänd av någon Gud med högre vetande, då borde nog
den Guden kunnat gett honom lite tips, att hans pedofiliska handlingar
och tankar inte var särskilt kloka eller valt någon annan mer "normal".
Så "profeten" kan knappast varit nära någon med högre vetande.
Speciellt med tanke på barnet... En högre allvetande Gud hade säkert velat
att hans profet hade skyddat barnet från äckliga pedofiler istället.
En av anledningarna till att man har ett större problem till "Profetens" handling
kontra "vanliga dödliga". Är nog att man påstår att han var en profet
som på nåt sätt har kontakt med en Gud med ett högre vetande.
Det är en ganska stor skillnad.
försvarbart att sitta och rycka på axlarna åt en pedofilisk handling
överhuvudtaget. Jag skulle aldrig kunna sitta här och försvara "våra kungars"
sjuka böjelser. Är inte ett dugg stolt över dem, snarare tvärtom! Tack o lov
behöver jag inte försvara dem till varje pris, jag lever inte så som dessa
kungar lärde eller på något sätt ser dem som några förebilder.
Vill inte göra skillnad på "profeten" och andra vanliga människor, för mig är
han ingen som är sänd av någon Gud med högre vetande, då borde nog
den Guden kunnat gett honom lite tips, att hans pedofiliska handlingar
och tankar inte var särskilt kloka eller valt någon annan mer "normal".
Så "profeten" kan knappast varit nära någon med högre vetande.
Speciellt med tanke på barnet... En högre allvetande Gud hade säkert velat
att hans profet hade skyddat barnet från äckliga pedofiler istället.
En av anledningarna till att man har ett större problem till "Profetens" handling
kontra "vanliga dödliga". Är nog att man påstår att han var en profet
som på nåt sätt har kontakt med en Gud med ett högre vetande.
Det är en ganska stor skillnad.
Vår historia är hårt styrd av den tid och de tillgångar människan har verkat i. Jag som icke troende hävdar å det bestämdaste att vi alla härstammar ifrån någon djurart bakåt i tiden, gud har inte skapat oss. Vi är djur och kommer alltid att förbli djur. Vi lyfter oss gärna över alla andra arter i och med vårt självmedvetande och ”kunskap om allt" och med detta skapar vi vår sociala struktur. Vi skapar ordning och reda i detta samhälle med lagar, traditioner och seder.
Allt vi tidigare gjort har återspeglat den verklighet som vi då levde i. Det var förr i tiden vanligt att tjejer var bortgifta och fick barn så långt ner i åldern som 14 -17 år ålder. När de blev "sexuellt" aktiva eller "utnyttjade" för första gången kan jag dock inte säga, är ingen historieexpert. Vi vet dock alla att "förr" var mycket lagligt, det fanns skitskumma seder och traditioner, både med sexuellt och våldsamt ursprung. Seder och traditioner som vi idag skakar på huvudet och tänker, ”vad i hela….” tänkte de på "då"? Vi skall även ta i beaktning att snittåldern för länge sedan var cirka halva den vi har idag. Man ansågs alltså vara betydligt "äldre" tidigare i livet än idag.
Vi skall inte hylla dessa handlingar om de inte lade vägen för vår fortlevnad, men ibland var de pinsamt nödvändiga och idag ofattbara.
Dödsstraff är ett av dessa inslag, gifte och fortplantning genom "minderåriga" en annan, det var ett sätt att skydda samhällets fortsatta tillväxt och utveckling. Våra kungar hade inte "sjuka böjelser” på "den tiden". De levde och handlade vid en tidpunkt i mänsklighetens historia som man ansåg vara ”normalt och ok” då, punkt.
Var det inte Onan som blev straffad av "gud" för att han inte "tog sitt ansvar" och avlade ett barn med sin barnlösa brors änka? Hur kan "gud" KRÄVA av en man att han knullar sin brors änka? Skall vi på samma sätt "straffa" alla dem som vägrar skaffa barn? Detta skulle kunna vara ett tänkbart scenario OM kristendomen/judendomen styrde och verkade på det sätt som Islam styr i "muslimska länder" idag. Samma "feltolkning" och resultat av budskapet i bibeln är direkt jämförbart med mycket som Islam beskylls för.
Pratar vi om oss själva som djur, så är alla tjejer potentiella mödrar, får de mens, är de kapabla nog att få barn. Man införskaffade dock en "norm" och sedermera en lag för hur tidigt en tjej får ha sex samt föda ett barn. Man kom nämligen på att graviditet i för tidig ålder orsakade svåra skador och som ofta resulterade i att tjejerna dog under förlossningen. Väntade man ett par år så blev skadorna mindre och dödsstatistiken bättre. Så, ”pedofili” är på ett sätt en "sjukdom" som skapats av oss själva då vår samhällsstruktur inte kräver att vi fortplantar oss till varje pris långt ner i åldrarna.
Senast redigerad av MrNoOne 2008-04-15 kl. 09:25.
Senast redigerad av MrNoOne 2008-04-15 kl. 09:25.