• 1
  • 2
2008-04-08, 07:29
Bannlyst
Gång på gång dyker frågorna upp i "Den stora Tramadoltråden":

"Är det någon skillnad på Tradolan och Tramadol?"
" Kan man må illa av Nobligan men tåla Tiparol?"

Svaret är JA. Det ÄR skillnad mellan de olika läkemedlen. Det verksamma ämnet i Tradolan, Tramadol, Tiparol, Nobligan osv är tramadolhydroklorid, så långt är allt gott och väl. Men sedan kommer alla preparaten i olika former, det kan vara depottabletter, kapslar, pulver, flytande...

Och alla kommer från olika tillverkare. De olika tillverkarna använder sig av olika bindemedel, färgämnen, smakämnen etc och dessa olika bindemedel kan påverka på olika sätt.

Exempelvis tålde jag Tradolan bra, medan jag blev fruktansvärt illamående och "yrslig" av Nobligan. Pratade med både min läkare och med Apotekspersonal om detta, och fick svaret att detta alls inte är ovanligt.

Man kan alltså tåla Tradolan alldeles utmärkt, men vara "överkänslig" eller allergisk mot något bindemedel i Nobligan.

Att "ruseffekten" skulle skilja sig åt mellan de olika medlen är väl en annan sak, man borde inte påverkas olika av olika tramadolpreparat, men eftersom effekten av bindemedlen kan vara olika kan naturligtvis "ruset" upplevas olika på de olika preparaten också! Det sista är nog dock mer en "placeboeffekt", men det betyder ju inte att den inte finns...

Det här med bindemedlen gäller naturligtvis även andra läkemedel, till exempel Citodon/Panocod. Dessa är också exakt "samma sak", dvs det verksamma ämnet är det samma, kodein. Dock innehåller också de olika bindemedel, och man kan "tåla" det ena men inte det andra.

Samma sak med Dexofen/Doloxene....

Och så vidare.

Jag har alltså frågat både läkare och Apotekspersonal och fått de här svaren, så det är inget jag har hittat på själv utan ren fakta.

Kan vi kanske slippa alla de här frågorna i "huvudtrådarna" nu?

Tack Psychopathic, för att jag fick göra tråden!
Senast redigerad av LadyDoOrDie 2008-04-08 kl. 07:31.
Citera
2008-04-08, 17:31
Medlem
Fuckts avatar
Ja, visst är det så. Tror också den här tråden kan vara bra för dom som inte redan har förstått det och frågar hela tiden vad det är för olika ruseffekter på dom olika tillverkarna av tramadol med mera. Big up!
Citera
2008-04-08, 18:16
Medlem
words of minds avatar
Ofc att det är så. Jag har dock inte kännt någon större skillnad hursomhellst..
Citera
2008-04-08, 19:29
Bannlyst
Då kanske min pojkvän tål Suboxene after all Han spydde av Subutex nämligen.
Citera
2008-04-08, 20:09
Medlem
words of minds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FleJen
Då kanske min pojkvän tål Suboxene after all Han spydde av Subutex nämligen.

Alla nybörjare brukar väll spy i början på sub? Jag minns att jag gjorde det mina 2 första gångerna, har dock provat det bara 2 gånger. Och förstår verkligen inte det sköna med det Vet att folk tycker olika men sub är verkligen inget för mig =) TUR som är, visst? Alla ni som har fastnat på det och mår dåligt..
Citera
2008-04-08, 20:21
Medlem
Seriouskais avatar
Det är säkert skillnad, själv har jag inga problem med att trycka i mig något av tramadol preparaten, men om jag inte minns fel så har iaf nobligan retard en söt äcklig smak?

Jag skulle vilja pröva dom olika tramadol, tiparol, nobligan. Finns det fler än dom?
Citera
2008-04-08, 20:36
Medlem
Mysfabbjojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyDoOrDie
Det sista är nog dock mer en "placeboeffekt", men det betyder ju inte att den inte finns...
Ptja, nu råkar ju själva definitionen utav en placeboeffekt vara just att det inte existerar, men jag förstår vad du menar.

Jag håller dock inte med. Det aktiva ruset är alltid likadant, men karaktären utav ruset och bieffekterna kan vara olika. Grundruset är fortfarande det samma dock.
Citera
2008-04-08, 21:49
Medlem
Laban_Lurkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfabbjoj
Ptja, nu råkar ju själva definitionen utav en placeboeffekt vara just att det inte existerar, men jag förstår vad du menar.

Jag håller dock inte med. Det aktiva ruset är alltid likadant, men karaktären utav ruset och bieffekterna kan vara olika. Grundruset är fortfarande det samma dock.

Då kontrar jag och håller med Ldod.

Rusen kan förändras från dag till dag helt beroende på hur man mår för tillfället tex.

Så är det ju med alla droger.

Grundrus förändras ju väldigt snabbt beroende på dos, tolerans och många andra faktorer dessutom.
Citera
2008-04-09, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av words of mind
Alla nybörjare brukar väll spy i början på sub? Jag minns att jag gjorde det mina 2 första gångerna, har dock provat det bara 2 gånger. Och förstår verkligen inte det sköna med det Vet att folk tycker olika men sub är verkligen inget för mig =) TUR som är, visst? Alla ni som har fastnat på det och mår dåligt..

Hm, om alla skulle göra det så skulle väl inte så många syssla med det? ingen orkar väl ha spymaraton flera gånger om för att kanske, KANSKE nästa gång så blir det mysopiatkänsla.

Jag har aldrig spytt av Subutex, inte ens första gången. Jag blev mer illamående av Tramadol än av Sub förfan.
Citera
2008-04-09, 16:49
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FleJen
Hm, om alla skulle göra det så skulle väl inte så många syssla med det? ingen orkar väl ha spymaraton flera gånger om för att kanske, KANSKE nästa gång så blir det mysopiatkänsla.

Jag har aldrig spytt av Subutex, inte ens första gången. Jag blev mer illamående av Tramadol än av Sub förfan.

Jag blir bara illamående på Sub om jag tar för mycket. Mina vänner blir mer illamående och jag har en väninnan som alltid kräks av Sub. Hon har flera ggr fått kräkas i buskar, bakom ett träd o.s.v. Det kommer alltid plötsligt så hon är inte beredd. Detta är inget konstigt...

Som jag fattar det (om jag ser på mina vänner) så är just Sub det som kan orsaka mest illamående. Jag blir, precis som du, mer illamående av Tram.

Men folk verkar inte bry sig att dom spyr på Sub faktiskt. En del gillar det ju t.o.m. Dom har alltså "mysopiatkänsla" trots att dom kräks som satan... Jag har haft kräkmaraton en gång och det var när jag tog min vanliga dos direkt efter ett uppehåll...
Citera
2008-04-09, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfabbjoj

Jaja, märk ord du bara... Jag var lite trött i ögat när jag skrev det där, men du förstod tydligen vad jag menade i alla fall.

Fast det du säger, att ruset alltid är likadant, tycker inte jag stämmer.

Nu vet jag inte hur det är med alla de olika tramadolpreparaten eftersom jag inte har tagit sånt i "russyfte" utan enbart smärtlindring, men jag har ju missbrukat Distalgesic (dextropropoxifen) en gång i tiden. Jag vet att jag fick någon annan sorts tablett någon gång när Distalgesic inte fanns på Apoteket, en sådan där likvärdig med exakt samma verksamma ämne.

Jag slängde i mig min "normaldos" (alltså ca 8 st i ett svep ) och inväntade effekten.

Och väntade.

Och väntade.

Ingenting. Jag kände inget alls, och då var det ändå "exakt samma sak". Jag var tvungen att ta fler av den sorten än av Distalgesic för att få den effekt jag ville ha.

Så jag tror nog att folk upplever "ruset" olika. Allt beror ju även på hur man mår för övrigt, hur mycket man har ätit, om man sovit dåligt, om man är orolig för att krampa, osv osv osv...
Citera
2008-04-09, 20:16
Bannlyst
50 mg tramadol är 50 mg tramadol

det enda som skiljer är ifall tavletterna är fördröjd utsöndring (retard) eller omedelbar.

några andra skillnader i "effekt" finns inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in