Gång på gång dyker frågorna upp i "Den stora Tramadoltråden":
"
Är det någon skillnad på Tradolan och Tramadol?"
"
Kan man må illa av Nobligan men tåla Tiparol?"
Svaret är JA. Det ÄR skillnad mellan de olika läkemedlen. Det verksamma ämnet i
Tradolan, Tramadol, Tiparol, Nobligan osv är
tramadolhydroklorid, så långt är allt gott och väl. Men sedan kommer alla preparaten i olika former, det kan vara depottabletter, kapslar, pulver, flytande...
Och alla kommer från olika tillverkare. De olika tillverkarna använder sig av olika bindemedel, färgämnen, smakämnen etc och dessa olika bindemedel kan påverka på olika sätt.
Exempelvis tålde jag Tradolan bra, medan jag blev fruktansvärt illamående och "yrslig" av Nobligan. Pratade med både min läkare och med Apotekspersonal om detta, och fick svaret att detta alls inte är ovanligt.
Man kan alltså tåla Tradolan alldeles utmärkt, men vara "överkänslig" eller allergisk mot något bindemedel i Nobligan.
Att "ruseffekten" skulle skilja sig åt mellan de olika medlen är väl en annan sak, man borde inte påverkas olika av olika tramadolpreparat, men eftersom effekten av bindemedlen kan vara olika kan naturligtvis "ruset" upplevas olika på de olika preparaten också! Det sista är nog dock mer en "placeboeffekt", men det betyder ju inte att den inte finns...
Det här med bindemedlen gäller naturligtvis även andra läkemedel, till exempel
Citodon/Panocod. Dessa är också exakt "samma sak", dvs det verksamma ämnet är det samma, kodein. Dock innehåller också de olika bindemedel, och man kan "tåla" det ena men inte det andra.
Samma sak med
Dexofen/Doloxene....
Och så vidare.
Jag har alltså frågat både läkare och Apotekspersonal och fått de här svaren, så det är inget jag har hittat på själv utan ren fakta.
Kan vi kanske slippa alla de här frågorna i "huvudtrådarna" nu?
Tack Psychopathic, för att jag fick göra tråden!