Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-04-08, 00:20
Bannlyst
Först vill jag göra klart en sak: Detta är enbart en filosofisk fråga - det finns inga andra bakomliggande orsaker till min tråd.

Om jag skulle hitta ett gammalt fotografi på mig själv som liten naken pojke - låt säga i 7-årsåldern - och lade ut bilden på en sajt för pedofiler; Har jag då kränkt pojken (som ju faktiskt är jag själv) ?

Pojken på bilden är ju faktsikt jag och om jag själv vill lägga upp bilden så sker väl ingen kränkning? Eller gör det det? Eftersom jag då inte var medveten om att jag som senare vuxen skulle sprida bilden så blir det ett slags utnyttjande av den oskuldsfullhet som fanns i mig då...? Hänger ni med?

Jag skulle givetvis inte göra det eftersom jag inte har den läggningen, men jag tycker att det är en intressant frågeställning.
Citera
2008-04-08, 00:29
Medlem
Varangians avatar
Eh, nej...

Dock är det väldigt svårt för polisen att veta vilka bilder som är "ok" enligt frivillighet och myndig ålder och vilka som inte är det.

Men på en strikt personlig nivå nej, det är borde inte vara fel.
Citera
2008-04-08, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Eh, nej...

Dock är det väldigt svårt för polisen att veta vilka bilder som är "ok" enligt frivillighet och myndig ålder och vilka som inte är det.

Ja visst - men jag var bara ute efter det rent filosofiska tänket utan att ta hänsyn till andra kring-faktorer.
Citera
2008-04-08, 00:35
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Ja visst - men jag var bara ute efter det rent filosofiska tänket utan att ta hänsyn till andra kring-faktorer.

Jo, men hur kan du kränka dig själv genom att begå en helt frivillig handling som vuxen?

Personen på bilden (dvs dig själv vid sju år ålder) existerar ju inte mer.
Citera
2008-04-08, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Jo, men hur kan du kränka dig själv genom att begå en helt frivillig handling som vuxen?

Personen på bilden (dvs dig själv vid sju år ålder) existerar ju inte mer.

Självklart är det så att pojken på bilden inte längre existerar - eller rättare sagt; Han existerar, men inte längre som sjuåring.

Men jag får ändå obehagliga vibbar av tanken... Jag kan inte påstå att jag längre är samma individ som den som syns på kortet. Pojken är snarare ett bleknat minne av något som jag en gång var, men jag kan inte längre identifiera mig med honom.

Om jag idag skulle få reda på att jag om 40 år kommer att göra motsvarande sak med ett foto av mig från idag - då skulle jag känna mig illa till mods. Av samma orsak skulle jag vilja skydda mitt sju-åriga forna jag från något sådant.
Citera
2008-04-10, 23:42
Medlem
Evil_Santas avatar
Det gäller ju att definiera ordet kränka som ju betyder att man angriper hedern hos en person. Men eftersom du lade ut bilden frivilligt så borde du ju inte känna att din heder är angripen, alltså kan du inte kränka dig själv.
Citera
2008-04-11, 13:15
Medlem
Dr. Sjökvists avatar
Absolut inte. Det är ju dig själv det rör sig om.
Citera
2008-04-11, 13:21
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Jag anser att du kränker både dig själv som barn, eftersom du förmodligen inte hade velat vara ett offer för exploatering av den här graden när du var i den åldern, och som vuxen eftersom du har ignorerat vad jag nyss skrev. Men att din handling skulle vara kränkande kan diskuteras - jag skulle nog klassa den som löjligt respektlös, hur frivillig den än var.
Citera
2008-04-11, 13:35
Medlem
Mhaels avatar
Blir det inte lite som att påstå att man är kränkt (som barn) om amn själv berättar något som hände när man var liten? Om än i ett mildare slag.
Citera
2008-04-11, 16:07
Medlem
kudde1s avatar
Enkelt, du är en annan människa, pojken på bilden existerar inte längre, så det spelar ingen roll om du kränker dig.
Citera
2008-04-11, 16:34
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kudde1
pojken på bilden existerar inte längre, så det spelar ingen roll om du kränker dig.
Man förändras för varje ny sekund - om jag kränker dig ena sekunden skulle det alltså inte spela någon roll nästa eftersom personen för en sekund sedan icke längre existerar? Vart menar du att tidsgränsen går? Om jag sprider ut porrbilder på din döda morsa, skulle du bara rycka på axlarna och gå därfifrån eftersom hon "inte existerar längre"?
Citera
2008-04-11, 16:46
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Man förändras för varje ny sekund - om jag kränker dig ena sekunden skulle det alltså inte spela någon roll nästa eftersom personen för en sekund sedan icke längre existerar? Vart menar du att tidsgränsen går? Om jag sprider ut porrbilder på din döda morsa, skulle du bara rycka på axlarna och gå därfifrån eftersom hon "inte existerar längre"?

Jo men DU är ju ändå samma person, DU har väl alltid rätt att säga vad du vill om dig själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in