2020-05-18, 23:07
Medlem
Jag läste nyss en artikel om mordkvällen. Det står att C fick lov att springa iväg när han ropat till John att han skulle komma tillbaka. Men när då C lyckas stanna en lastbil, så ber han inte om hjälp direkt, utan blir skjutsad hem, utan att säga något alls. Och larmar först polisen när han kommit hem och har pratat med sina föräldrar... Varför sa inte C nått till chauffören som plockade upp honom? Jag försöker inte lägga någon skuld på C som ju inte är delaktig eller bär skuld överhuvudtaget för detta otäcka mord, det vill jag gärna påpeka, men jag undrar bara varför... Han som körde lastbilen kunde väl ha hjälpt fortare?...
Citera
2020-07-26, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cstrand95
Jag läste nyss en artikel om mordkvällen. Det står att C fick lov att springa iväg när han ropat till John att han skulle komma tillbaka. Men när då C lyckas stanna en lastbil, så ber han inte om hjälp direkt, utan blir skjutsad hem, utan att säga något alls. Och larmar först polisen när han kommit hem och har pratat med sina föräldrar... Varför sa inte C nått till chauffören som plockade upp honom? Jag försöker inte lägga någon skuld på C som ju inte är delaktig eller bär skuld överhuvudtaget för detta otäcka mord, det vill jag gärna påpeka, men jag undrar bara varför... Han som körde lastbilen kunde väl ha hjälpt fortare?...

Människor reagerar ofta konstigt och irrationellt i chock
Citera
2020-08-05, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cstrand95

Den som skjutsade hem C såg på C att han var knäckt och att nåt hemskt hänt, tror jag det stod i FUP. Det framgår inte i den, numera arkiverade, FUP om C var i chock men av läsningen i den kan man anta att han var det. Men har också undrat över C och hur han är idag efter alltihop. John var så rädd att han stammade osammanhängande och stirrade runt sig och darrade, C lär ha varit i liknande tillstånd.
Citera
2020-08-05, 03:29
Medlem
Vad heter Daniels dotter eller fru idag?
Av alla Johan Billing i Göteborgstrakterna på facebook, är någon den Johan Billing från detta mord?
Citera
2020-08-05, 20:45
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Vad heter Daniels dotter eller fru idag?
Av alla Johan Billing i Göteborgstrakterna på facebook, är någon den Johan Billing från detta mord?

Johan B är från Skåne och bor i Skåne.
Citera
2020-08-06, 20:50
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Och här hittar ni en sammanfattning av den rättsmedicinska undersökningen – vill dock passa på att varna "känsliga tittare", då varken läsning eller bildmaterial är av behaglig karaktär:

http://www.nizkor.org/hweb/people/h/...-index-sw.html

Skulle också vilja tillägga att samtliga fristående utlåtanden om dödsorsak, gör klart att John Hron med stor sannolikhet var död redan innan han rullades ner i vattnet – detta pga. det mycket, mycket grova våldet.
Den i protokollet angivna dödsorsaken "Drunkning" kom således dit pga. att man helt enkelt inte kunde vara exakt 100% säker på detta (däremot var man ju säkra på att JH's lungor var fyllda med vatten).

Anledningen till att detta inte kan påpekas nog många gånger, är de otaliga fall då svenska nazister genom åren så fort de fått tillfälle avfärdat John Hron-fallet som en simpel drunkningsolycka.
Hos somliga är revisionism ett aktivt filter.

Ok bra. men något verkar ha hänt med sajten. Har dock lokaliserat bildarkivet som inte kan ses för tillfället. Någon som får fram bilderna?
http://www.nizkor.com/ftp.cgi?people/h/hron.john/images
Senast redigerad av Spotlife 2020-08-06 kl. 21:09.
Citera
2020-08-07, 12:30
Medlem
NocturnalLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Ok bra. men något verkar ha hänt med sajten. Har dock lokaliserat bildarkivet som inte kan ses för tillfället. Någon som får fram bilderna?
http://www.nizkor.com/ftp.cgi?people/h/hron.john/images

Vissa av filerna är tillgängliga genom Wayback Machine
Citera
2020-08-11, 12:46
Medlem
Bilderna finns i förundersökningsprotokollet. Finns hos Göteborgs tingsrätt, bara att gå dit och begära att få läsa den.
Citera
2020-08-16, 17:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Exakt. Media missade den lilla detaljen..

Bra reportage som bekräftar det jag trott om John Hron mordet. Det politiska motivet har propagerats in i absurdum när det i själv verket var fyra mobbande kräk som slog ihjäl en jämnårig.

Sedan uppvisning av offrets sargade kropp (I och för sig inte fel) på storbild för de samlade eleverna
för att trigga starka känslor. Men varför görs inte detta vid fall där offret mördats av "fel" gärningsmän?

På den tiden var skinnskallarna jävliga mot alla i Kungälvs-trakten. Det var en välkänd grej så bland ungdomen som växte upp i det - dom spred våld och hot gentemot alla "vanliga" jämnåriga.
Alltid i grupp i skolkorridorerna, och flyttade man inte på sig blev dom hotfulla och ibland våldsamma, och det spelade ingen roll vilket ursprung man hade.
På den tiden var dock invandrarna på skolan räknade på en hand, både Kullenskolan såväl som Munkegärde och Thorhild.
Dom rörde dock inte tjejer.
Citera
2020-08-17, 07:14
Medlem
Ördögs avatar
DN ser till att uppmärksamma årsdagen med en ny varning för högerextremism och ökad polarisering. Kanske det behövs. Men om den politik som drivit fram polariseringen, och till vilken "högerextremismens" skuld är minimal, sägs inte ett knyst.

https://www.dn.se/ledare/susanne-nys...-hans-mordare/
Den som behöver ytterligare belägg för att högerextremismen frodas i dag precis som på 1990-talet kan läsa Säpos senaste årsbok. Där framgår att terrorismen i västvärlden till viss del förändrades förra året. Antalet våldsbejakande islamistiska attentat minskade, från en hög nivå, samtidigt som de högerextremistiska attentaten ökade. De senare utförs ofta av så kallade ensamvargar, som likt Lundin Pettersson och troligtvis även John Hrons mördare radikaliserats av våldsbejakande propaganda som numera bland annat sprids i sociala medier.
/----/
Enligt Säpo krävs en våldsbejakande miljö för att attentatsplaner ska uppstå och om ideologin får större räckvidd ökar sannolikheten för att enskilda ska inspireras att begå våldsdåd. Dessutom leder den högerextrema tillväxten till en ökad polarisering i samhället, vilket Säpo menar utgör ett minst lika stort hot mot demokratin som risken för attentat.
/---/
Ett första steg är att de folkvalda hyfsar till tonen i debatten. I dag är det alldeles för många som snarare verkar vilja spä på än sudda ut motsättningar och osanningar som växer och frodas i den högerpopulistiska myllan.
Citera
2020-08-17, 08:15
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
DN ser till att uppmärksamma årsdagen med en ny varning för högerextremism och ökad polarisering. Kanske det behövs. Men om den politik som drivit fram polariseringen, och till vilken "högerextremismens" skuld är minimal, sägs inte ett knyst.

Den som behöver ytterligare belägg för att högerextremismen frodas i dag precis som på 1990-talet kan läsa Säpos senaste årsbok. Där framgår att terrorismen i västvärlden till viss del förändrades förra året. Antalet våldsbejakande islamistiska attentat minskade, från en hög nivå, samtidigt som de högerextremistiska attentaten ökade. De senare utförs ofta av så kallade ensamvargar, som likt Lundin Pettersson och troligtvis även John Hrons mördare radikaliserats av våldsbejakande propaganda som numera bland annat sprids i sociala medier.
/----/
Enligt Säpo krävs en våldsbejakande miljö för att attentatsplaner ska uppstå och om ideologin får större räckvidd ökar sannolikheten för att enskilda ska inspireras att begå våldsdåd. Dessutom leder den högerextrema tillväxten till en ökad polarisering i samhället, vilket Säpo menar utgör ett minst lika stort hot mot demokratin som risken för attentat.
/---/
Ett första steg är att de folkvalda hyfsar till tonen i debatten. I dag är det alldeles för många som snarare verkar vilja spä på än sudda ut motsättningar och osanningar som växer och frodas i den högerpopulistiska myllan.
Jahapp, nu ska liket grävas upp och visas av DN för att plocka billiga poänger.

DN år 2040: Så minns vi John Hron

Aftonbladet och DNs skriverier om gamla nazistmord börjar likna nekrofili.
Citera
2020-08-19, 15:50
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

/----/
/---/
Kanske DN uppmärksammar Salem-mordet också senare i höst? Det var ju ett förskräckligt mord som begicks av invandrare på en ensam svensk yngling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in