2008-04-27, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Ja, för här tycker ni "bara" att hon får skylla sig själv som blir våldtagen. Exakt samma grundsyn.

Jaaaa alla män är svin och kvinnorna är minst lika bra som männen...
Citera
2008-04-27, 07:09
Medlem
dekarons avatar
Jag testar en idé, inte förfinad men endå...

Jag har gjort en väldigt simpel Video som svar direkt till tråden med specifika mål därefter.

http://www.youtube.com/watch?v=_hD3PgFmPok

PS: Jag har valt att inte vissa mitt ansikte, så ni vet i förväg. Ursäkta igen men jag är extremt trött så därför låter jag lite groggy: har vart uppe snart i över ett dygn.
Citera
2008-04-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte min önskan att hacka på dig jag med, du får en hel del elakartade kommentarer ändå, märker jag. Men det kanske är precis här som grundproblemet med dina resonemang ligger.

Det mesta som du skriver har en stark bismak av utopiskt världsräddande och av att "förbättra verkligheten". Det är därmed i samklang med den politiskt förhärskande feministiska ideologin, oavsett var nu du personligen står på den feministiska skalan. En hel del av din retorik verkar lånad från diverse avhandlingar i genusteori.
Självklart är det varje människas rätt att försöka förbättra sin egen situation eller tillståndet i världen omkring henne, men att försöka styra och omskapa själva verkligheten är ett projekt som innehåller stora faror och som i slutändan brukar innebära fler nackdelar än fördelar. Verkligheten är allför komplex för att försöka styra med enbart politiska instrument, den kan inte omskapas precis på vilket sätt som helst. Den måste tas hänsyn till.

Visst bör man vara optimist och handla så som man vill att saker och ting borde förhålla sig. Våldtäkter borde i en perfekt värld inte förekomma och man kan också handla på ett sätt som om de inte gjorde det. Men en människa som gör så måste också vara realist och inse att om jag väljer att kasta all försiktighet åt sidan, så kommer antagligen något ont att drabba mig. Det är priset jag är beredd att betala. Ett sådant handlande anstår ett helgon eller en martyr, men bör nog inte praktiseras utan sådana ambitioner.

Det leder fel att säga att ett offer har skuld till att bli utsatt för ett brott. Kan man istället säga att han eller hon har ett ansvar för att inte handla huvudlöst?

Man bör i slutändan inte ta för givet att världen är ond och att alla män är våldtäktsmän men man bör inte heller ta för givet att världen är god och att man ska lita på alla människor. Det som ligger där emellan kallas verkligheten.

Fast det låter lite som något som alla kan skriva under på och är därför kanske ett meningslöst påstående?

Min egen åsikt är att det är förfärligt att kvinnor blir våldtagna.
Inga kvinnor förtjänar att bli våldtagna.
Kvinnor har ingen skuld till att de blir våldtagna.
Synen på kvinnor hos män kan förbättras och vi kan på så sätt få färre våldtäkter.

Samtidigt så är det min åsikt att våldtäkter också är biologiskt betingade, inte enbart socialt. Oavsett samhällsystem får vi dras med att våldtäkter och våld mot kvinnor förekommer, allt annat är farliga utopier.
Eftersom så är fallet måste det alltid finnas ett personligt ansvar hos individen att undvika att bli ett brottsoffer. Ger det inte färre brottsoffer, så har det i alla fall konsekvenser på individplanet.

Väldigt välskrivet resonemang.
Citera
2008-04-27, 15:07
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte min önskan att hacka på dig jag med, du får en hel del elakartade kommentarer ändå, märker jag. Men det kanske är precis här som grundproblemet med dina resonemang ligger.

Det mesta som du skriver har en stark bismak av utopiskt världsräddande och av att "förbättra verkligheten". Det är därmed i samklang med den politiskt förhärskande feministiska ideologin, oavsett var nu du personligen står på den feministiska skalan. En hel del av din retorik verkar lånad från diverse avhandlingar i genusteori.
Självklart är det varje människas rätt att försöka förbättra sin egen situation eller tillståndet i världen omkring henne, men att försöka styra och omskapa själva verkligheten är ett projekt som innehåller stora faror och som i slutändan brukar innebära fler nackdelar än fördelar. Verkligheten är allför komplex för att försöka styra med enbart politiska instrument, den kan inte omskapas precis på vilket sätt som helst. Den måste tas hänsyn till.

Visst bör man vara optimist och handla så som man vill att saker och ting borde förhålla sig. Våldtäkter borde i en perfekt värld inte förekomma och man kan också handla på ett sätt som om de inte gjorde det. Men en människa som gör så måste också vara realist och inse att om jag väljer att kasta all försiktighet åt sidan, så kommer antagligen något ont att drabba mig. Det är priset jag är beredd att betala. Ett sådant handlande anstår ett helgon eller en martyr, men bör nog inte praktiseras utan sådana ambitioner.

Det leder fel att säga att ett offer har skuld till att bli utsatt för ett brott. Kan man istället säga att han eller hon har ett ansvar för att inte handla huvudlöst?

Man bör i slutändan inte ta för givet att världen är ond och att alla män är våldtäktsmän men man bör inte heller ta för givet att världen är god och att man ska lita på alla människor. Det som ligger där emellan kallas verkligheten.

Fast det låter lite som något som alla kan skriva under på och är därför kanske ett meningslöst påstående?

Min egen åsikt är att det är förfärligt att kvinnor blir våldtagna.
Inga kvinnor förtjänar att bli våldtagna.
Kvinnor har ingen skuld till att de blir våldtagna.
Synen på kvinnor hos män kan förbättras och vi kan på så sätt få färre våldtäkter.

Samtidigt så är det min åsikt att våldtäkter också är biologiskt betingade, inte enbart socialt. Oavsett samhällsystem får vi dras med att våldtäkter och våld mot kvinnor förekommer, allt annat är farliga utopier.
Eftersom så är fallet måste det alltid finnas ett personligt ansvar hos individen att undvika att bli ett brottsoffer. Ger det inte färre brottsoffer, så har det i alla fall konsekvenser på individplanet.
Väl skrivet, jag håller med om att individen rimligen inte kan agera som om han/hon levde i en utopisk värld. Det får en hel del dåliga konsekvenser.

Samtidigt anser jag att M Canadians argumentation är principiellt den rätta.
Problemet som existerar idag är just det att ett moraliskt och juridiskt ansvar läggs på kvinnor som utgått från att män är ok människor. För att du ska anses ha blivit våldtagen får du alltså inte ha agerat för naivt.
I synnerhet får du inte ha velat ha sex och sedan ändrat dig.

Jag anser att:
- det är inte en 16-årig killes fel att han blivit misshandlad för att han uppehöll sig i närheten av bajens stamhak och hade en AIK-halsduk på sig.
- Det är inte butiksägarens fel att han blir rånad för att han har massor av lättsålt guld på hyllorna.
- Det är inte mitt fel att min bil blir stulen för att den är dyr och inte står i inomhusgarage.

Däremot är det bra att lära sig om riskvärdering både för att slippa bli våldtagen, misshandlad, bestulen, ramla ned för ett berg, krocka osv.

Personligen så har jag många gånger gjort saker som innebär ökad risk att få spö. Ibland för att jag inte vetat om den ökade risken, ibland för att jag bara tyckt att folk verkade ha så trevligt, inga aggrovibbar i luften.

Faktum är att jag har blivit rånad, två gånger, då jag var yngre. Jag kan tycka att det var naivt att promenera hem ensam från efterfest i Nice men jag har aldrig tänkt att det var mitt fel eller att jag omedvetet ville bli rånad.
Citera
2008-04-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Error 404
När spriten mm går in går vettet ut. Mycket våld beror på för mycket sprit.

Varför går så många män ut och super varje helg då? Har de ingen självbevarelsedrift?
Citera
2008-04-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Man ska ju komma ihåg att de flesta män inte slåss.

Det är nog många kvinnor som hamnar i bråk ikväll också, men män är ju oftast mer fysiska. Jämför till exempel hur pojkar respektive flickor mobbar i skolan.

Man kan väl komma ihåg att de flesta män inte våldtar också. Blatte eller ej.
Citera
2008-04-27, 17:28
Medlem
Error 404s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Varför går så många män ut och super varje helg då? Har de ingen självbevarelsedrift?
En del klarar att dricka utan problem, andra borde låta bli, tillhör allmänt vetande, borde också du känna till om du inte varit instängd i en garderob de sista 10 åren. Försök inte ta lätta poäng och dessutom gäller det inte bara män.
Citera
2008-04-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Error 404
En del klarar att dricka utan problem, andra borde låta bli, tillhör allmänt vetande, borde också du känna till om du inte varit instängd i en garderob de sista 10 åren. Försök inte ta lätta poäng och dessutom gäller det inte bara män.

Men de som borde låta bli spriten gör ju inte det, och ändå går karlar ut och dricker, trots att de vet att bråkstakarna kan finnas i samma lokal eller på hemvägen, sugna på att slå nån på käften. Det borde du också känna till om du inte varit instängd i en garderob de sista 10 åren.

Jag fattar inte varför tjejer ska anpassa sig efter den minoritet killar som inte kan låta bli att våldta, om inte killar samtidigt ska anpassa sig efter den minoritet killar som inte kan låta bli att slåss.
Citera
2008-04-27, 19:19
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Jag fattar inte varför tjejer ska anpassa sig efter den minoritet killar som inte kan låta bli att våldta, om inte killar samtidigt ska anpassa sig efter den minoritet killar som inte kan låta bli att slåss.

Och du tror inte att killar gör det hela tiden? Ser man några störiga individer som ser bråkbenägna ut och man själv inte känner för att slåss så håller man sig undan dessa. Svårare än så är det inte. Däremot handlar det inte om att man behöver sitta hemma och häcka utan det räcker med att man är lite smidig när sådana situationer uppstår.

Lite likadant borde det vara för tjejer kan man tycka. Man behöver nödvändigtvis inte söka upp det värsta packet och åka med det till något hotellrum mitt i natten. För den skull betyder det inte att man inte kan vara ute och ha roligt eller måste avstå från att dricka alkohol. Det handlar ju bara om att använda skallen lite, är det verkligen ett så jäkla högt krav?!
Citera
2008-04-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Och du tror inte att killar gör det hela tiden?

Inte i tillräckligt hög grad, uppenbarligen, eftersom så pass många killar får stryk. Fler än vad det är tjejer som blir våldtagna verkar det som. Så det där med att använda skallen lite, är kanske ett råd som oftare borde riktas mot män?
Citera
2008-04-27, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calatrava
Om jag går runt med en guldrolex på armen och en kamera runt halsen i Johannesburgs fattigkvarter och blir rånad har jag en del av ansvaret till att det gick som det gick. Det fråntar inte ansvaret hos personen som gjorde det men likväl så bidrog mitt oaktsamma beteende till att jag gjorde mig själv till en större måltavla än vad jag hade varit om jag varit vaksam. Är det rätt eller fel att tänka så? Det gäller allt i livet, även när försäkringsbolag skall bedöma ersättning så går dem igenom om man själv har gjort något som kan ha bidragit till att skadan blev större och då får man avdrag eller ingen ersättning alls. Det kallas eget ansvar. Att förövaren skall ha lika stort straff oavsett om kvinnan följde med främmande män till deras lägenhet berusad eller om hon blivit överfallen på gatan av någon främmande man är helt klart. Dock har hon haft större eller mindre ansvar att försätta sig i en sådan position där hon kan bli utsatt för en våldtäckt, men det skall naturligtvis inte påverka strafföljden till förövarens fördel.

Om du blir rånad så frågar ingen varför gick du omkring m pengar i plånboken! Din syn på kvinnor äcklar mig.
Citera
2008-04-27, 19:47
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Inte i tillräckligt hög grad, uppenbarligen, eftersom så pass många killar får stryk. Fler än vad det är tjejer som blir våldtagna verkar det som. Så det där med att använda skallen lite, är kanske ett råd som oftare borde riktas mot män?

Går inte ditt resonemang lite i en cirkel nu? Du är alltså medveten om att många killar åker på stryk, men likväl tycks du mena att killar till skillnad från tjejer inte behöver anpassa sig till sin omgivning för att undvika stryk/bli våldtagna.

I slutändan handlar det här inte om en könsfråga när det gäller offren utan det handlar om att lära sig att undvika att ha alltför mycket samröre med våldsamma idioter (som till den största andelen är killar/män). Detta gäller såväl för killar och tjejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in