2008-04-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Med tillägget att det ändå är kvinnans fel litegrann ändå.

Nej han menar att om blatten/negern våldtar en kvinna så skall denna kvinna i dessas kulturer stenas till döds. Det är således långt mycket bättre att våldtas i sverige än i dessa stenkastares hemländer.
Citera
2008-04-26, 07:45
Medlem
Error 404s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantasmatic
Du säger ju att man är naiv och korkad om man ägnar sig åt något som är känt för att höja risken för att man ska råka illa ut...
Och det är farligare för små pojkar att berusa sig och drälla runt på stan om helgnätterna...

Alltså är de naiva och korkade som boozar, och får skylla sig själva om de får stryk/försvarar sig och åker dit för misshandel/har fyllesex med fel tjej och blir anklagad för våldtäkt/blir påkörda när de vinglar ut i vägen/drunknar när de ramlar i kanalen osv osv

Vi VET ju ALLA hur det går med omdömet när man drickar - alltså får alla som dricker skylla sig själva om de råkar ut för nåt jobbigt, och ska inte komma och gnälla.

Eller?
1. Vissa klarar mycket väl av att hälla i sig några flaskor pilsner och ha roligt och sköta sig och är därmed inget problem för sig själva eller dess omgivning. De brukar inte springa och banka på folk, våldta damer, trilla i älven eller på påkörda när de vinglar ut i vägen.

2. Vissa har inte alla bollar i korgen när de fått i sig sprit eller något annat och kan bete sig väldigt oberäknerligt och var en fara för sig själv och andra och borde nog inte pyssla med droger över huvud taget. Dessa människor orsakar ibland väldigt mycket skada, både för sig själva och andra och skyller oftast på spriten/drogen, för det kan ju inte vara fel på dem själva.
Citera
2008-04-26, 09:02
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar-Fredrik
Nej han menar att om blatten/negern våldtar en kvinna så skall denna kvinna i dessas kulturer stenas till döds. Det är således långt mycket bättre att våldtas i sverige än i dessa stenkastares hemländer.

Ja, för här tycker ni "bara" att hon får skylla sig själv som blir våldtagen. Exakt samma grundsyn.
Citera
2008-04-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ja, för här tycker ni "bara" att hon får skylla sig själv som blir våldtagen. Exakt samma grundsyn.

Om jag går runt med en guldrolex på armen och en kamera runt halsen i Johannesburgs fattigkvarter och blir rånad har jag en del av ansvaret till att det gick som det gick. Det fråntar inte ansvaret hos personen som gjorde det men likväl så bidrog mitt oaktsamma beteende till att jag gjorde mig själv till en större måltavla än vad jag hade varit om jag varit vaksam. Är det rätt eller fel att tänka så? Det gäller allt i livet, även när försäkringsbolag skall bedöma ersättning så går dem igenom om man själv har gjort något som kan ha bidragit till att skadan blev större och då får man avdrag eller ingen ersättning alls. Det kallas eget ansvar. Att förövaren skall ha lika stort straff oavsett om kvinnan följde med främmande män till deras lägenhet berusad eller om hon blivit överfallen på gatan av någon främmande man är helt klart. Dock har hon haft större eller mindre ansvar att försätta sig i en sådan position där hon kan bli utsatt för en våldtäckt, men det skall naturligtvis inte påverka strafföljden till förövarens fördel.
Citera
2008-04-26, 22:08
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calatrava
Om jag går runt med en guldrolex på armen och en kamera runt halsen i Johannesburgs fattigkvarter och blir rånad har jag en del av ansvaret till att det gick som det gick. Det fråntar inte ansvaret hos personen som gjorde det men likväl så bidrog mitt oaktsamma beteende till att jag gjorde mig själv till en större måltavla än vad jag hade varit om jag varit vaksam. Är det rätt eller fel att tänka så? Det gäller allt i livet, även när försäkringsbolag skall bedöma ersättning så går dem igenom om man själv har gjort något som kan ha bidragit till att skadan blev större och då får man avdrag eller ingen ersättning alls. Det kallas eget ansvar. Att förövaren skall ha lika stort straff oavsett om kvinnan följde med främmande män till deras lägenhet berusad eller om hon blivit överfallen på gatan av någon främmande man är helt klart. Dock har hon haft större eller mindre ansvar att försätta sig i en sådan position där hon kan bli utsatt för en våldtäckt, men det skall naturligtvis inte påverka strafföljden till förövarens fördel.

Jag anser att det är fel att tänka så. Jag anser att man spelar kriminella rätt i händerna av att tänka så. Jag anser också att man, implicit eller explicit, säger att alla män är potentiella våldtäktsmän, något jag aldrig kommer att köpa.
Citera
2008-04-26, 22:54
Medlem
Citat:
Jag anser att det är fel att tänka så. Jag anser att man spelar kriminella rätt i händerna av att tänka så. Jag anser också att man, implicit eller explicit, säger att alla män är potentiella våldtäktsmän, något jag aldrig kommer att köpa.

Det spelar inte någon roll vad jag eller du anser om det, man har ett eget ansvar när man beter sig på ett visst sätt eller gör vissa saker som ökar risken att man kan bli utsatt. Att sen hävda "det ska inte spela någon roll, jag ska kunna gå runt naken" är bara barnsligt.

Jag har varit på nattklubbar där tjejer har srpungit runt fulla i enbart underkläder. Menar du att det inte är ett beteende som skickar ut signaler om att dem vill ha uppmärksamhet, sex och att de är öppna för inviter av alla som vill försöka sig på att få omkull dem.

En person som har integritet, markerar tydliga gränser och inte super sig redlös löper inte lika stor risk för att råka ut för någon våldtäckt i sådana sammanhang. Men visst, det hade varit fint med en värld där alla älskade alla osv...
Citera
2008-04-26, 23:11
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:

Självklart är det så. Åtminstone för alla som insett att man faktiskt har ett ansvar att ta vara på sig själv i livet. Sedan finns det lika självklart vissa ideologiskt insnöade individer som anser det motsatta, men så länge som dessa verklighetsfrånvända skrivbordsadvokater inte lyckas få till teorier som bättre överensstämmer med verkligheten så gör man nog bäst i att ignorera dessa.
Citera
2008-04-26, 23:12
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Det spelar inte någon roll vad jag eller du anser om det, man har ett eget ansvar när man beter sig på ett visst sätt eller gör vissa saker som ökar risken att man kan bli utsatt. Att sen hävda "det ska inte spela någon roll, jag ska kunna gå runt naken" är bara barnsligt.

Jag har varit på nattklubbar där tjejer har srpungit runt fulla i enbart underkläder. Menar du att det inte är ett beteende som skickar ut signaler om att dem vill ha uppmärksamhet, sex och att de är öppna för inviter av alla som vill försöka sig på att få omkull dem.

En person som har integritet, markerar tydliga gränser och inte super sig redlös löper inte lika stor risk för att råka ut för någon våldtäckt i sådana sammanhang. Men visst, det hade varit fint med en värld där alla älskade alla osv...

Skillnaden mellan dig och mig tycks vara att du tänker dig att "signaler om att dem vill ha uppmärksamhet, sex och att de är öppna för inviter av alla som vill försöka sig på att få omkull dem" medför att män omvandlas till ostoppbara testosteronstinna djur som bara måste våldta.

Du får inte en värld där "alla älskar alla" genom att svansa efter kriminella.
Citera
2008-04-26, 23:14
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Självklart är det så. Åtminstone för alla som insett att man faktiskt har ett ansvar att ta vara på sig själv i livet. Sedan finns det lika självklart vissa ideologiskt insnöade individer som anser det motsatta, men så länge som dessa verklighetsfrånvända skrivbordsadvokater inte lyckas få till teorier som bättre överensstämmer med verkligheten så gör man nog bäst i att ignorera dessa.

Ett möjligt alternativ är att vara med och förbättra verkligheten.
Citera
2008-04-26, 23:43
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan dig och mig tycks vara att du tänker dig att "signaler om att dem vill ha uppmärksamhet, sex och att de är öppna för inviter av alla som vill försöka sig på att få omkull dem" medför att män omvandlas till ostoppbara testosteronstinna djur som bara måste våldta.

Du får inte en värld där "alla älskar alla" genom att svansa efter kriminella.

Nej, inte alla, men de som har dem tendenserna blir självklart triggade av ett sådant beteende likväl som en rånare blir triggad om han ser någon gå runt med en guldrolex på armen och en kamera runt halsen.

Det handlar inte om att svansa efter. Jag vet inte exakt hur du har tänkt att eliminera alla potentiella våldtäcktsmän för att framtid så att kvinnor skall kunna gå runt nakna om de så vill. Tills dess kan vi väl vara överrens om att det inte är så smart att springa runt stupfull i underkläderna på nattklubbar och följa med främmande män hem om man vill undvika att bli våldtagen.
Citera
2008-04-27, 00:01
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:

Skillnaden mellan dig och mig är att jag och många andra i den här tråden försöker att göra det genom att utgå från hur verkligheten är nu, medan du verkar vilja ha någon slags fiktiv utopi som utgångspunkt för dina ansträngningar.

Citat:
Tills dess kan vi väl vara överrens om att det inte är så smart att springa runt stupfull i underkläderna på nattklubbar och följa med främmande män hem om man vill undvika att bli våldtagen.

Haha! Om jag var du skulle jag inte hoppas för mycket på att lyckas sluta någon överenskommelse med Molson i den frågan. Man får nämligen inte tänka så, oavsett om det är rätt eller ej, för då går man i allians med de kriminella.
Citera
2008-04-27, 02:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är inte min önskan att hacka på dig jag med, du får en hel del elakartade kommentarer ändå, märker jag. Men det kanske är precis här som grundproblemet med dina resonemang ligger.

Det mesta som du skriver har en stark bismak av utopiskt världsräddande och av att "förbättra verkligheten". Det är därmed i samklang med den politiskt förhärskande feministiska ideologin, oavsett var nu du personligen står på den feministiska skalan. En hel del av din retorik verkar lånad från diverse avhandlingar i genusteori.
Självklart är det varje människas rätt att försöka förbättra sin egen situation eller tillståndet i världen omkring henne, men att försöka styra och omskapa själva verkligheten är ett projekt som innehåller stora faror och som i slutändan brukar innebära fler nackdelar än fördelar. Verkligheten är allför komplex för att försöka styra med enbart politiska instrument, den kan inte omskapas precis på vilket sätt som helst. Den måste tas hänsyn till.

Visst bör man vara optimist och handla så som man vill att saker och ting borde förhålla sig. Våldtäkter borde i en perfekt värld inte förekomma och man kan också handla på ett sätt som om de inte gjorde det. Men en människa som gör så måste också vara realist och inse att om jag väljer att kasta all försiktighet åt sidan, så kommer antagligen något ont att drabba mig. Det är priset jag är beredd att betala. Ett sådant handlande anstår ett helgon eller en martyr, men bör nog inte praktiseras utan sådana ambitioner.

Det leder fel att säga att ett offer har skuld till att bli utsatt för ett brott. Kan man istället säga att han eller hon har ett ansvar för att inte handla huvudlöst?

Man bör i slutändan inte ta för givet att världen är ond och att alla män är våldtäktsmän men man bör inte heller ta för givet att världen är god och att man ska lita på alla människor. Det som ligger där emellan kallas verkligheten.

Fast det låter lite som något som alla kan skriva under på och är därför kanske ett meningslöst påstående?

Min egen åsikt är att det är förfärligt att kvinnor blir våldtagna.
Inga kvinnor förtjänar att bli våldtagna.
Kvinnor har ingen skuld till att de blir våldtagna.
Synen på kvinnor hos män kan förbättras och vi kan på så sätt få färre våldtäkter.

Samtidigt så är det min åsikt att våldtäkter också är biologiskt betingade, inte enbart socialt. Oavsett samhällsystem får vi dras med att våldtäkter och våld mot kvinnor förekommer, allt annat är farliga utopier.
Eftersom så är fallet måste det alltid finnas ett personligt ansvar hos individen att undvika att bli ett brottsoffer. Ger det inte färre brottsoffer, så har det i alla fall konsekvenser på individplanet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in