2008-04-21, 19:07
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Helt sjukt iaf att man kan tycka att de får skylla sig själva.

Varför? Det är ju att utmana ödet. En extremsportare, tex basejumper eller liknande som dör i en olycka eller pga att de tagit sig vatten över huvudet, tycker du att det är enbart naturens fel att de råkat illa ut. (ledsen om parallellen är otydlig, men tanken är densamma)

utsätter man sig för en uppenbar risk kan man inte vara helt utan skuld om det händer något. De kvinnor som tagit sitt förnuft tillfånga går nämligen hem med hälsan i behåll i många fall.
Citera
2008-04-21, 19:09
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Som ung tjej kan man vara väldigt smart men ändå naiv och oerfaren.
Korkad är för mig något annat.

korkad är nog detsamma i detta fall. Är man oerfaren vet man med sig att inte ge sig ut på djupt vatten. gör man det ändå är man korkad.
Citera
2008-04-21, 19:11
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Varför? Det är ju att utmana ödet. En extremsportare, tex basejumper eller liknande som dör i en olycka eller pga att de tagit sig vatten över huvudet, tycker du att det är enbart naturens fel att de råkat illa ut. (ledsen om parallellen är otydlig, men tanken är densamma)

utsätter man sig för en uppenbar risk kan man inte vara helt utan skuld om det händer något. De kvinnor som tagit sitt förnuft tillfånga går nämligen hem med hälsan i behåll i många fall.

Får jag ställa en fråga?
Tack.

Jag har läst om att kvinnor som har varit ute och sprungit/gått och haft mp3 igång och har blivit våldtagna. Jag har mp3 igång varje dag och varje gång jag går längre än till soptunnan. Jag har alltid mp3 när jag är ute och springer. Är jag då korkad? Eller blir jag korkad först om jag blir våldtagen när jag har mp3 igång?
Citera
2008-04-21, 19:19
Bannlyst
Citat:

Jämför du en våldtäkt med en olyckshändelse? Tanken är helt barock!

En våldtäkt har en förövare som begår en brottslig gärning!

Hur kan du jämföra det med en olycka???
Citera
2008-04-21, 19:24
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascendenten
Jämför du en våldtäkt med en olyckshändelse? Tanken är helt barock!

En våldtäkt har en förövare som begår en brottslig gärning!

Hur kan du jämföra det med en olycka???

se kärnan i det hela. Läs mellan raderna, OBS tänk själv. Jag kan ge dig hur många uppmaningar som helst. Jag skrev tillochmed att jämförelsen inte är tillräcklig.

Men ok, då använder jag rån som jämförelse.

någon som viftar med sin laptop eller valfri teknikpryl märkesvara eller liknande (plånbok funkar nog också bra) framför näsan på en "tveksam" individ en kväll, och sedan blir bestulen på grejen. är offret då helt utan skuld?

Ni anser inte att gärningsmannen hade haft svårare att utföra brottet om offret gömt sina märkesvaror, och aldrig uppmärksammat gärningsmannen och givit honom det perfekta tillfället?

jag anser att det är samma sak med kvinnor som följer med suspekta människor hem eller till hotell. hade de aldrig gjort det så hade det förmodligen (högst troligt) aldrig hänt något
Citera
2008-04-21, 19:47
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
se kärnan i det hela. Läs mellan raderna, OBS tänk själv. Jag kan ge dig hur många uppmaningar som helst. Jag skrev tillochmed att jämförelsen inte är tillräcklig.

någon som viftar med sin laptop eller valfri teknikpryl märkesvara eller liknande (plånbok funkar nog också bra) framför näsan på en "tveksam" individ en kväll, och sedan blir bestulen på grejen. är offret då helt utan skuld?

Ni anser inte att gärningsmannen hade haft svårare att utföra brottet om offret gömt sina märkesvaror, och aldrig uppmärksammat gärningsmannen och givit honom det perfekta tillfället?

jag anser att det är samma sak med kvinnor som följer med suspekta människor hem eller till hotell. hade de aldrig gjort det så hade det förmodligen (högst troligt) aldrig hänt något

Jag sa för länge sen att jag inte skulle uttala mig mer i den här tråden eftersom den enbart går runt i cirklar, men här måste jag bryta in.

Jag och de flesta andra, iaf tidigt i tråden, sa aldrig något om skuld.
Skuld är väsenskilt från riskbedömning, och det är just den förmågan som jag ansåg brast.
Att däremot anse att det handlar om skuld kan jag inte gå med på.

Det är bara att inse att människor kommer att göra korkade saker, vilket iaf jag och gissningsvis de flesta här har gjort nån eller flera gånger.
Man VET att det är dumt och att man inte borde göra det, men av diverse orsaker gör man det ändå.
Det som verkar skilja är att om jag vid ett sånt tillfälle blivit nedslagen och rånad så hade jag iaf till viss del ansett att det var mitt eget jävla fel som var där, men det verkar inte vara aktuellt i den här debatten.
Citera
2008-04-21, 19:57
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag sa för länge sen att jag inte skulle uttala mig mer i den här tråden eftersom den enbart går runt i cirklar, men här måste jag bryta in.

Jag och de flesta andra, iaf tidigt i tråden, sa aldrig något om skuld.
Skuld är väsenskilt från riskbedömning, och det är just den förmågan som jag ansåg brast.
Att däremot anse att det handlar om skuld kan jag inte gå med på.

Det är bara att inse att människor kommer att göra korkade saker, vilket iaf jag och gissningsvis de flesta här har gjort nån eller flera gånger.
Man VET att det är dumt och att man inte borde göra det, men av diverse orsaker gör man det ändå.
Det som verkar skilja är att om jag vid ett sånt tillfälle blivit nedslagen och rånad så hade jag iaf till viss del ansett att det var mitt eget jävla fel som var där, men det verkar inte vara aktuellt i den här debatten.

Nej, jag håller med. Droppar skuldbegreppet.

anser dock fortfarande precis som du att det är till relativt stor del ens egent fel om man råkar illa ut när man gör sånt som man vet / borde veta är farligt
Citera
2008-04-21, 20:11
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Nej, jag håller med. Droppar skuldbegreppet.

anser dock fortfarande precis som du att det är till relativt stor del ens egent fel om man råkar illa ut när man gör sånt som man vet / borde veta är farligt

Missade du min fråga eller vill du inte svara?
Citera
2008-04-21, 20:21
Bannlyst
Citat:

Den dag någon öppnar en tråd som heter "Sjukligt korkad gick och flashade med en laptop sent på kvällen" så kommer jag att tro på ditt resonemang. Den dag ett rånoffer får skämmas i polisförhör, för att ha flashat med en laptop sent en kväll kommer jag att tro på ditt resonemang. Inte förr...
Citera
2008-04-21, 20:24
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Den dag någon öppnar en tråd som heter "Sjukligt korkad gick och flashade med en laptop sent på kvällen" så kommer jag att tro på ditt resonemang. Den dag ett rånoffer får skämmas i polisförhör, för att ha flashat med en laptop sent en kväll kommer jag att tro på ditt resonemang. Inte förr...

tro och tro. det är inte en fråga om att tro.

någon som trotsar ett sunt förnuft och gör något som en frisk, icke-korkad människa aldrig skulle göra är för mig och många andra korkat
Citera
2008-04-21, 20:26
Bannlyst
Citat:
tro och tro. det är inte en fråga om att tro.

någon som trotsar ett sunt förnuft och gör något som en frisk, icke-korkad människa aldrig skulle göra är för mig och många andra korkat

Det är inte sunt förnuft att lägga fokus på fel person. Det är sjukligt korkat!
Citera
2008-04-21, 20:32
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Det är inte sunt förnuft att lägga fokus på fel person. Det är sjukligt korkat!

mkt möjligt. men nu är det inte det vi diskuterar.

Känner du att du måste använda personangrepp för att dina argument inte räcker till?

jag anser att det är sunt förnuft att vara rädd om sig själv, och inte utmana ödet. jag tycker alltså att det är dumt, idiotiskt, korkat eller liknande att inte använda sitt sunda förnuft.

vad gäller fokus på person så följer jag bara tråden. Går inte off topic som vissa andra... Denna tråd diskuterar om kvinnor som blir våldtagna är sjukligt korkade, och jag anser att vissa är korkade. inte alla dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in