Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
se kärnan i det hela. Läs mellan raderna, OBS tänk själv. Jag kan ge dig hur många uppmaningar som helst. Jag skrev tillochmed att jämförelsen inte är tillräcklig.
Men ok, då använder jag rån som jämförelse.
någon som viftar med sin laptop eller valfri teknikpryl märkesvara eller liknande (plånbok funkar nog också bra) framför näsan på en "tveksam" individ en kväll, och sedan blir bestulen på grejen. är offret då helt utan skuld?
Ni anser inte att gärningsmannen hade haft svårare att utföra brottet om offret gömt sina märkesvaror, och aldrig uppmärksammat gärningsmannen och givit honom det perfekta tillfället?
jag anser att det är samma sak med kvinnor som följer med suspekta människor hem eller till hotell. hade de aldrig gjort det så hade det förmodligen (högst troligt) aldrig hänt något
Jag sa för länge sen att jag inte skulle uttala mig mer i den här tråden eftersom den enbart går runt i cirklar, men här måste jag bryta in.
Jag och de flesta andra, iaf tidigt i tråden, sa aldrig något om skuld.
Skuld är väsenskilt från riskbedömning, och det är just den förmågan som jag ansåg brast.
Att däremot anse att det handlar om skuld kan jag inte gå med på.
Det är bara att inse att människor kommer att göra korkade saker, vilket iaf jag och gissningsvis de flesta här har gjort nån eller flera gånger.
Man VET att det är dumt och att man inte borde göra det, men av diverse orsaker gör man det ändå.
Det som verkar skilja är att om jag vid ett sånt tillfälle blivit nedslagen och rånad så hade jag iaf till viss del ansett att det var mitt eget jävla fel som var där, men det verkar inte vara aktuellt i den här debatten.