2008-05-18, 18:56
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Det gör "vi" inte. Sluta läs mellan raderna och se det som "vi" faktiskt skriver. Det är möjligt att vissa här inne förringar och förmildrar våldtäktsmäns beteende. Men de seriösa i den här diskussionen (inte du, och inte de som påstår att män är djur) diskuterar våldtäktsoffrens beteende, inte våldtäktsmännen. Förövarnas beteende kan nog alla här hålla med om är ganska vidrigt.
Min grad av integrative complexity har ingenting med det här att göra. Verkligheten ser ut som den gör, det är ingenting jag kan göra någonting åt.

Jo, det gör "ni". Det är inte fråga om att läsa mellan raderna. Det är fråga om ett konsekvensresonemang. Det är bara att "ni" inte begriper det. Låt mig ge lite exempel, för att se om du fattar:

"Hon blev våldtagen, men hon var ju full."
"Hon blev våldtagen, men hon är ju korkad."
"Hon blev våldtagen, men hon knullar ju ändå vad som helst."

Blir det tydligare för dig nu att det där men:et representerar något?
Men:et i sig är en inskränkning av föregående meningsbyggnad. Det är ett invändande mot det man först sagt.

Förenklat, använder du samma argumentation som våldtäktsmän gör.
Citera
2008-05-18, 19:05
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullybrugd
Kan du inte svara på svenska istället?
Min akademiker-engelska är tyvärr inget vidare.
*host*
Citera
2008-05-18, 19:09
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Kan du inte svara på svenska istället?
Min akademiker-engelska är tyvärr inget vidare.

Jag vet inte vad integrative complexity heter på svenska. Tror inte att det kan översättas rakt av. Det handlar om förmåga att känna igen fler än ett perspektiv på en företeelse och att kunna integrera de olika perspektiven. T ex perspektiven "alkoholism är en sjukdom" och "alkoholism är ett eget val" kan integreras på så sätt att om alkoholism är en sjukdom, så kan det behandlas på samma sätt som t ex diabetes. Dvs, att man "botar" sig genom att vidta nödvändiga åtgärder (diabetes - undvika socker, alkoholism - undvika alkohol). Förenklat.
Citera
2008-05-18, 19:12
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Aaaaaaahahhahha du måste vara ett troll. Ingen kan ha så dålig självinsikt i verkligheten.

Hade jag haft dålig självinsikt hade jag säkerligen tänkt att din synpunkt var värd att beaktas.
Citera
2008-05-18, 19:17
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Jag vet inte vad integrative complexity heter på svenska. Tror inte att det kan översättas rakt av. Det handlar om förmåga att känna igen fler än ett perspektiv på en företeelse och att kunna integrera de olika perspektiven. T ex perspektiven "alkoholism är en sjukdom" och "alkoholism är ett eget val" kan integreras på så sätt att om alkoholism är en sjukdom, så kan det behandlas på samma sätt som t ex diabetes. Dvs, att man "botar" sig genom att vidta nödvändiga åtgärder (diabetes - undvika socker, alkoholism - undvika alkohol). Förenklat.
Okej, då tror jag att jag förstår, tack.
På vilket sätt anser du att din, enligt egen utsago, höga förmåga till "integrative complexity" tillämpas i denna tråden?

Eller var det bara något du nämnde utan anledning i förbigående - ungefär som att jag skulle dra upp att jag är en fena på latinska fisknamn (<--observera ordvitsen) i denna diskussion?
Citera
2008-05-18, 19:19
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Förenklat, använder du samma argumentation som våldtäktsmän gör.

Jaha. Känns inte som att det spelar så stor roll. Men uppenbarligen är våldtäktsmännen lite smartare än vissa andra då *host*

Men jag vill bara säga att mina åsikter inte på något sätt handlar om att våldtäktsmännen har mindre skuld, eller är mindre idioter och svin. Inte heller försöker jag lägga någon skuld på kvinnorna. Det enda jag säger är att kvinnorna i exemplet hade kunnat undvika våldtäkten genom att tillämpa lite sunt förnuft. Därför har de en del i det som skedde. Men allt fel ligger hos våldtäktsmännen!

Nu har jag bara talat för mig själv, men jag tror att många andra här inne håller med mig om det jag skrivit.
Senast redigerad av Dancerboy 2008-05-18 kl. 19:21.
Citera
2008-05-18, 19:20
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av &#9733;&#9733;&#9733;
Aaaaaaahahhahha du måste vara ett troll. Ingen kan ha så dålig självinsikt i verkligheten.

Haha, jodå det går nog
Citera
2008-05-18, 19:21
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Okej, då tror jag att jag förstår, tack.
På vilket sätt anser du att din, enligt egen utsago, höga förmåga till "integrative complexity" tillämpas i denna tråden?

Eller var det bara något du nämnde utan anledning i förbigående - ungefär som att jag skulle dra upp att jag är en fena på latinska fisknamn (<--observera ordvitsen) i denna diskussion?

Nja, det hänger mer samman med det oerhörda intresset för min intellektuella kapacitet. Du kanske har noterat att den har diskuterats?
Citera
2008-05-18, 19:24
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Jaha. Känns inte som att det spelar så stor roll. Men uppenbarligen är våldtäktsmännen lite smartare än vissa andra då *host*

Men jag vill bara säga att mina åsikter inte på något sätt handlar om att våldtäktsmännen har mindre skuld, eller är mindre idioter och svin. Inte heller försöker jag lägga någon skuld på kvinnorna. Det enda jag säger är att kvinnorna i exemplet hade kunnat undvika våldtäkten genom att tillämpa lite sunt förnuft. Därför har de en del i det som skedde. Men allt fel ligger hos våldtäktsmännen!

Nu har jag bara talat för mig själv, men jag tror att många andra här inne håller med mig om det jag skrivit.

Konsekvensen av dina åsikter är fortfarande densamma. Du inskränker, genom att överföra ansvar (dvs att kvinnorna hade "en del i det") på våldtäktsoffren.

Man kan förstås undvika att bli våldtagen om man inte existerar. Ungefär som att man kan undvika att få sin bil stulen om man inte äger någon bil.
Citera
2008-05-18, 19:28
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Konsekvensen av dina åsikter är fortfarande densamma. Du inskränker, genom att överföra ansvar (dvs att kvinnorna hade "en del i det") på våldtäktsoffren.

Man kan förstås undvika att bli våldtagen om man inte existerar. Ungefär som att man kan undvika att få sin bil stulen om man inte äger någon bil.

Man kan undvika att bli våldtagen om man inte följer med ett gäng invandrarkillar till ett hotellrum klockan fyra på natten.

Man kan undvika att få sin bil stulen om man inte lämnar den mitt på ett torg i baltikum med nycklarna i.
Citera
2008-05-18, 19:31
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Man kan undvika att bli våldtagen om man inte följer med ett gäng invandrarkillar till ett hotellrum klockan fyra på natten.

Man kan undvika att få sin bil stulen om man inte lämnar den mitt på ett torg i baltikum med nycklarna i.

Mjo, jag har förstått att du anser att kvinnors livsutrymme ska begränsas på bekostnad av våldtäktsmännens. Jag har ett lite annat perspektiv på den saken. Nämligen att det är våldtäktsmännens livsutrymme som ska begränsas.
Citera
2008-05-18, 19:34
Medlem
bullybrugds avatar
Citat:
Nja, det hänger mer samman med det oerhörda intresset för min intellektuella kapacitet. Du kanske har noterat att den har diskuterats?
Jo, det har jag noterat, precis som jag noterat att fröken inte varit sen med att angripa andras intelligens vid ett flertal tillfällen.
Men men, har man en sådan oerhört hög IQ och förmåga till svåra ord på engelska så är väl den saken helt naturlig.

Nu handlar ju förvisso inte tråden om dig, men jag anser ditt tänkande framstår som mer svart-vitt än dina motdebattörers, vilket i mitt tycke isåfall inte tyder på någon speciellt hög förmåga till "integrative complexity".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in