Citat:
Ursprungligen postat av millamin
Tjejen som följer med killar provocerar dem inte och gör det inte för att vara elak och utmanande. Killen som går med en sådan skylt gör det för att provocera, utmana, förarga och såra.
Tråkigt om man inte kan se den skillnaden, tycker jag.
Men JO....från killarnas håll provocerar hon dem, eftersom DE uppfattar att hon vill ha sex genom att följa med till hotellrummet.
Varför argumenterar du egentligen? Är ditt argument att man som tjej inte behöver sunt förnuft eller intelligens för att slippa råka ut för saker? Är ditt argument att du ska få göra vad du vill utan att riskera bli våldtagen?
För JA du ska få göra vad du vill utan att riskera våldtäkt. Och JA du ska kunna följa med vem du vill till ett hotellrum utan att råka ut för hemska saker. Och NEJ du ska inte BEHÖVA misstänka att något är fel om du hänger med två killar ut på en båt i två dagar.
Men lyssna nu: VERKLIGHETEN FUNGERAR INTE SÅ. Du har rätt i allt du TYCKER, men verkligheten ser inte ut så. Tjejer blir våldtagna, och våldtäktsmän finns det många.
Jag kan ta ett annat exempel, som inte går ut på att någon medvetet provocerar:
Jag som kille riskerar att bli nedslagen på stan i mycket högre utsträckning än exempelvis dig. Om jag ser ett killgäng araber stå nere i en mörk gränd en lördagnatt, så TAR JAG INTE DEN VÄGEN, eftersom jag riskerar att bli nedslagen bara genom att gå igenom "deras" gränd. Det är inte provokation av mig att göra det, men DE uppfattar det som en provokation om jag ska försöka hålla på min rätt att vistas i gränden lika mycket som dem.
Då går jag hellre en annan väg. Det kallas sunt förnuft, och är en lektion i hur man undviker våld med hjälp av att inse att världen inte fungerar som den borde.
Det finns liksom inget i exemplena som skiljer sig åt.
För övrigt kan jag ju tillägga att inte ens jag som kille hade hängt med fyra araber till ett hotellrum.