2008-05-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skumrask
Jag frågade om du har någon personlig erfarenhet av det du talar om eller om det bara är ryggmärgssvar.

I det mesta jag säger utgår jag från mina egna erfarenheter. Det är lättast att diskutera då.
Citera
2008-05-13, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av millamin
I det mesta jag säger utgår jag från mina egna erfarenheter. Det är lättast att diskutera då.
Aha så när du då argumenterar mot att tjejen också har ett ansvar så handlar det om att du tar det personligt, eftersom du kanske inser att du hade kunnat ta ett smartare beslut och på så sätt aldrig råkat ut för det du råkade ut för?
Citera
2008-05-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brandbil
Efter att ha läst en del instickares inlägg i den här tråden är jag ju inte direkt förvånad att det finns folk som "stämplas" som korkade.

Du har så rätt!!!
Citera
2008-05-13, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ★★★
Aha så när du då argumenterar mot att tjejen också har ett ansvar så handlar det om att du tar det personligt, eftersom du kanske inser att du hade kunnat ta ett smartare beslut och på så sätt aldrig råkat ut för det du råkade ut för?

Jag argumenterar för det jag tycker är rätt, svårare än så är det inte.
Jag tycker det är helt galet att skuldbelägga tjejen ifråga. För var drar man gränsen för vad som är eget ansvar?
Citera
2008-05-13, 17:53
Bannlyst
Citat:
Jag argumenterar för det jag tycker är rätt, svårare än så är det inte.
Jag tycker det är helt galet att skuldbelägga tjejen ifråga. För var drar man gränsen för vad som är eget ansvar?
Vid sunt förnuft. Det är inte förnuftigt att följa med fyra araber till ett hotellrum efter en utekväll. Det är ingen som säger att det är tjejens fel, men hon kunde varit mer försiktig, och hon hade kunnat undvika våldtäkten.

Likadant gäller i alla andra brott i hela världen, varför ska det inte gälla våldtäkt? Om du går runt med en skylt det står "jag hatar blattar" på i Södertälje och sedan får stryk HAR DU JU SJÄLVKLART ANSVAR FÖR VAD SOM HÄNDER; EFTERSOM DU HADE KUNNAT UNDVIKA HÄNDELSEN. Det betyder inte att det är DITT fel att någon slår ner dig, för visst ska du få lov att tycka och uttrycka vad du vill utan att få våld riktat mot dig....men så fungerar inte verkligheten.
Citera
2008-05-13, 17:56
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Vid sunt förnuft. Det är inte förnuftigt att följa med fyra araber till ett hotellrum efter en utekväll. Det är ingen som säger att det är tjejens fel, men hon kunde varit mer försiktig, och hon hade kunnat undvika våldtäkten.

Likadant gäller i alla andra brott i hela världen, varför ska det inte gälla våldtäkt? Om du går runt med en skylt det står "jag hatar blattar" på i Södertälje och sedan får stryk HAR DU JU SJÄLVKLART ANSVAR FÖR VAD SOM HÄNDER; EFTERSOM DU HADE KUNNAT UNDVIKA HÄNDELSEN. Det betyder inte att det är DITT fel att någon slår ner dig, för visst ska du få lov att tycka och uttrycka vad du vill utan att få våld riktat mot dig....men så fungerar inte verkligheten.

Det där kan man faktiskt använda för att sammanfatta hela tråden. Förstår inte varför alla PK-idioter/feminister vägrar förstå det..
Citera
2008-05-13, 17:57
Medlem
Citat:

Jag tycker du drar exempel som inte är jämförbara riktigt. Viss jag är med på att det är en viss risk att följa med 4 okända killar. Men att jämföra det med att gå runt med en sådan skyllt i Södertälje. Det är en provocerande handling då man tigger om stryk, att följa med 4 killar på efterfest är inte en provcerande handling där man tigger om att bli våldtagen.
Citera
2008-05-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
Det där kan man faktiskt använda för att sammanfatta hela tråden. Förstår inte varför alla PK-idioter/feminister vägrar förstå det..

Jag fattar inte hur du kan tycka att det är en bra jämförelse ifråga. Tjejen som följer med killar provocerar dem inte och gör det inte för att vara elak och utmanande. Killen som går med en sådan skylt gör det för att provocera, utmana, förarga och såra.
Tråkigt om man inte kan se den skillnaden, tycker jag.
Citera
2008-05-13, 18:00
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Jag fattar inte hur du kan tycka att det är en bra jämförelse ifråga. Tjejen som följer med killar provocerar dem inte och gör det inte för att vara elak och utmanande. Killen som går med en sådan skylt gör det för att provocera, utmana, förarga och såra.

gahh, självklart är det inte en exakt liknelse. Men mer lik än att säga att det är lika smart att följa med fyra invandrare till ett hotellrum sent på natten än att stanna hemma
Citera
2008-05-13, 18:01
Medlem
Dancerboys avatar
Citat:
Jag tycker du drar exempel som inte är jämförbara riktigt. Viss jag är med på att det är en viss risk att följa med 4 okända killar. Men att jämföra det med att gå runt med en sådan skyllt i Södertälje. Det är en provocerande handling då man tigger om stryk, att följa med 4 killar på efterfest är inte en provcerande handling där man tigger om att bli våldtagen.

det är nästan precis lika mycket att tigga om stryk som att tigga om att bli våldtagen i dagens samhälle
Citera
2008-05-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dancerboy
det är nästan precis lika mycket att tigga om stryk som att tigga om att bli våldtagen i dagens samhälle

Okej, men jag köper iaf inte den jämförelsen tycker den är helfel på flera sätt.
Citera
2008-05-13, 18:50
Bannlyst
Citat:
Tjejen som följer med killar provocerar dem inte och gör det inte för att vara elak och utmanande. Killen som går med en sådan skylt gör det för att provocera, utmana, förarga och såra.
Men JO....från killarnas håll provocerar hon dem, eftersom DE uppfattar att hon vill ha sex genom att följa med till hotellrummet.

Varför argumenterar du egentligen? Är ditt argument att man som tjej inte behöver sunt förnuft eller intelligens för att slippa råka ut för saker? Är ditt argument att du ska få göra vad du vill utan att riskera bli våldtagen?

För JA du ska få göra vad du vill utan att riskera våldtäkt. Och JA du ska kunna följa med vem du vill till ett hotellrum utan att råka ut för hemska saker. Och NEJ du ska inte BEHÖVA misstänka att något är fel om du hänger med två killar ut på en båt i två dagar.

Men lyssna nu: VERKLIGHETEN FUNGERAR INTE SÅ. Du har rätt i allt du TYCKER, men verkligheten ser inte ut så. Tjejer blir våldtagna, och våldtäktsmän finns det många.

Jag kan ta ett annat exempel, som inte går ut på att någon medvetet provocerar:

Jag som kille riskerar att bli nedslagen på stan i mycket högre utsträckning än exempelvis dig. Om jag ser ett killgäng araber stå nere i en mörk gränd en lördagnatt, så TAR JAG INTE DEN VÄGEN, eftersom jag riskerar att bli nedslagen bara genom att gå igenom "deras" gränd. Det är inte provokation av mig att göra det, men DE uppfattar det som en provokation om jag ska försöka hålla på min rätt att vistas i gränden lika mycket som dem.

Då går jag hellre en annan väg. Det kallas sunt förnuft, och är en lektion i hur man undviker våld med hjälp av att inse att världen inte fungerar som den borde.

Det finns liksom inget i exemplena som skiljer sig åt.

För övrigt kan jag ju tillägga att inte ens jag som kille hade hängt med fyra araber till ett hotellrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in