Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-04-07, 01:15
  #1
Medlem
Chickenkillers avatar
Ja hur är det med detta egentligen? Vet att man ska akta sig för det när man installerar olika datorkomponenter, framför allt RAM-minnen men hur ska man göra? Dels kan man ju ha sånna där armband som finns på komplett.se (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303162) men va gör man om man inte har en sån att tillgå? Funkar det med t.ex. gummihandskar? Va har ni för andra tips och trix?

//Fisksvettet
Citera
2008-04-07, 01:24
  #2
Medlem
endymions avatar
Man kan jorda sig i ett element genom att bara röra det, och stäng gärna av nätagget.
Citera
2008-04-07, 02:27
  #3
Medlem
Cheeseballs avatar
Ta på ett jordat element, har aldrig råkat ut för några problem när det gäller statiskt.
Citera
2008-04-07, 03:11
  #4
Medlem
Men det är just det, var tar man när man inte har några el-element? För det kan väl inte gälla vanliga vätskekylda lägenhetselement? är det väl?
Citera
2008-04-07, 05:57
  #5
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Men det är just det, var tar man när man inte har några el-element? För det kan väl inte gälla vanliga vätskekylda lägenhetselement? är det väl?
Har aldrig stött på ett vattenelement (nej dom är inte vätskeKYLDA, fast det hade allt varit nice på sommaren) gjorda av plast, ej heller rören som vattnet matas genom är av plast.
All denna metall lär stöta på jord förr eller senare.
Citera
2008-04-07, 06:25
  #6
Medlem
Faran med statisk elektrisitet är överdriven , det ska mycket till för att du ska ha sönder en komponent.
Citera
2008-04-07, 06:38
  #7
Medlem
Jag har då aldrig hört att något har gått sönder efter någon liten spik av statisk elektricitet...
Kanske är det överskattat men det borde väl räcka med att jorda av sig på ett element...

Byggde ihop min dator utan nått "armband" och den fungerar prima
Citera
2008-04-07, 07:44
  #8
Medlem
Dr.hankeys avatar
Jag har då aldrig råkat ut för nått sådant, iofs har jag aldrig haft nätagget igång när jag är och pillar i burken - är jävligt rädd för stötar.
Citera
2008-04-07, 08:20
  #9
Medlem
flukkes avatar
Visst är det väldigt liten risk att någonting händer.
Men det skulle ju vara jävligt surt om en komponent för några tusen år sönder pga att man snålar med ett esd band

Köp det i samband med en besällning, sen har du ju ett band att använda framöver
Citera
2008-04-07, 08:42
  #10
Medlem
När du beställer ifrån datorbutiken får du väl med ett engångsband.. Känns lite onödigt att köpa för 150;- när man i princip monterar datorn sen är det klart
Citera
2008-04-07, 11:36
  #11
Medlem
Noobermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoloth
Faran med statisk elektrisitet är överdriven , det ska mycket till för att du ska ha sönder en komponent.

Faran är inte överdriven.

En skada i en integrerad krets behöver inte visa sig med en gång - skadan kan ha uppstått i en del av kretsen som inte används ofta, skadan kan orsaka fel som visar sig som exempelvis en BSOD ibland.

Bäst är att aldrig ta kretskort ur sina plastpåsar förräns det är dags att installera i pc:n.

Håll till på diskbänken när du meckar så minskar risken för skador.
Undvik kläder av plast som tex fleecetröjor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/ESD
http://www.intel.com/design/packtech/ch_06.pdf
Citera
2008-04-07, 12:22
  #12
Medlem
Chickenkillers avatar
Anledningen till att jag frågar är att jag har satt in nya RAM-minnen och dem verkar ha blivit friterade, så ska byta dem och säga att det va fel på dem och undrar bara hur man ska göra när man ska sätta in de nya. Får bli diskbänken dårå. Undrar fortfarande lite hur plasthandskar skulle fungera dock, de leder ju ingen ström alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback