• 1
  • 2
2008-04-07, 17:08
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chickenkiller
Anledningen till att jag frågar är att jag har satt in nya RAM-minnen och dem verkar ha blivit friterade, så ska byta dem och säga att det va fel på dem och undrar bara hur man ska göra när man ska sätta in de nya. Får bli diskbänken dårå. Undrar fortfarande lite hur plasthandskar skulle fungera dock, de leder ju ingen ström alls.
Hade allt varit ledande hade allt varit jordat.

Test1: gnid ett par blöta händer mot diskbänken och se hur mycket statisk laddning som byggs upp.
Test2: ställ dig på en heltäckningsmatta med favoritraggsockorna och gnugga för glatta livet, hur mycket laddning har nu byggts upp?
Det kan även kompleteras med test 3:
Gnugga en ballong mot en ylletröja, laddningen kan här lätt iaktas genom att föra ballongen nära hår, förutsatt att håret inte är allt för tjockt.
Citera
2008-04-07, 18:50
Medlem
Hejsan1s avatar
Jag passar på att fråga nåt som jag undrat och hört olika saker om:
Vart ska man koppla 'kabeln' på ESD-armbanden? I chassit eller i typ ett jordat element eller vad?
Citera
2008-04-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Jag passar på att fråga nåt som jag undrat och hört olika saker om:
Vart ska man koppla 'kabeln' på ESD-armbanden? I chassit eller i typ ett jordat element eller vad?

Ja som jag har förståt det så kopplas det till det gamla chassit då på insidan. Men det känns också lite knäppt, har alla ett gammalt chassi hemma, visst jag har det men säkert många som inte har det, kör man upp den klämman i arslet då eller?
Citera
2008-04-07, 21:05
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Ja som jag har förståt det så kopplas det till det gamla chassit då på insidan. Men det känns också lite knäppt, har alla ett gammalt chassi hemma, visst jag har det men säkert många som inte har det, kör man upp den klämman i arslet då eller?

Jag hoppas för din skull att ingen jordat ditt arsle
Citera
2008-04-07, 21:38
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frink
Test2: ställ dig på en heltäckningsmatta med favoritraggsockorna och gnugga för glatta livet, hur mycket laddning har nu byggts upp?
PC För Alla testade detta och gav några komponenter ett par stötar.

Datorn fungerade felfritt, men man ska ju inte ta onödiga risker.
Citera
2008-04-24, 21:41
Medlem
beaver_ses avatar
En bra test att läsa och som har lite bilder på hur korten kan se ut efter lite statisk el.
http://www.idg.se/2.1085/1.146312

Så det är värt att köpa ett sånt jordande armband.
tycker iallafall jag.
Citera
2008-04-24, 22:27
Medlem
Frinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
PC För Alla testade detta och gav några komponenter ett par stötar.

Datorn fungerade felfritt, men man ska ju inte ta onödiga risker.
Det var mer tänkt att illustrera hur statisk laddning byggs upp.
Att göra det och sen hantera känslig elektronik är bara dumt men behöver inte vara dödligt.
Dessutom kan skador visa sig långt senare.

Ungefär som att chansa när man plockar svamp.
Du kan klara dig helt utan men.
Du kan få något som du märker relativt snabbt att du inte skulle stoppat i dig.
Och har du riktigt otur käkade du någon av de starkare flugsvamparna, insjuknar ett dygn senare och dör/behöver ny lever samt njurar.

Det här är lite som backup, ingen behöver det förens filer förlorats/hårdvara förstörts
Citera
2013-12-22, 13:38
Medlem
Anon2s avatar
Jag förstår inte varför det skulle hjälpa att jorda sig mot t.ex. ett element eftersom själva komponenten, låt oss säga moderkortet har troligtvis en helt annan elektrisk laddning än elementet, så om man tar på moderkortet efter att ha tagit i elementet så slår det gnistor hursomhelst.
Är det bara jag i hela världen som har insett detta eller? Ingen annan nämner det.
Citera
2013-12-22, 13:59
Medlem
Bk9s avatar
Jorda sig via en skarvsladd är det bästa. Finns inget annat sätt att skydda sig på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in