Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Jag reagerade också på stavningen (Hybner) på vykortet och tänkte först att det ev. kunde vara en förfalskning. Å andra sidan... Jag känner flera personer som skriver sitt namn med en annan stavning än den ursprungliga. Två stycken vars olika förnamn egentligen började på "K" men sedan många år stavar sina namn med "Ch". En som ursprungligen hade ett "F" mitt i namnet men som numera är utbytt till "Ph".
Hübner kan mycket väl ändrat sin stavning till Hybner, särskilt om han ofta kallades för Hymme.
Alltså... Den alternativa stavningen behöver inte tyda på någonting...
................
Kan tänka mig varför han skrev Hybner på vykortet. Han ville visa att det var han själv som skrivit vykortet. Många kände honom som Hymme, om en annan skrivit vykortet hade det kanske skrivits Hymme elt Huebner med tyskt u. Men kanske inte många visste att han fördrog denna stavning: Hybner. Hans sätt att identifiera sig för föräldrarna. ...... Han skrev ju "Var inte ängsliga", medveten om att i det läget kunde föräldrarna befara vad som helst. Han ville lugna, på bästa sättet.
Föräldrarna hade ju också sagt att det var sonen som verkligen skrivit vykortet.
............
OM han skrivit under tvång (Någon som stod bredvid och hotade: "Skriv så och så" och som tänkt sig posta det), hade han säkert inte skrivit Hybner.
Snarare med tyskt u då. Om den som ev tvingade honom hade kollat med folkbokföringen.
Eller bara Hymme, som alla kände till.
Om någon tvingat honom och som tänkte posta vykortet senare, så kanske planerna fortskred annorlunda än tänkt och vykortet blev liggande i väntan på beslut att posta det. Postade det året därpå. 23 / 6 -66, som flera utläst.
...
Inte ovanligt att en gärningsman före ett planerat mord, tvingar offret att skriva lugnande rader till sina anhöriga!
Detta kan förklara kanske, varför han glömde "i" (i Göteborg) och "på" ... Det kan ha varit en stressande
situation.
...
En tanke jag har är att de tre killarna med PV tog upp honom som lift efter att ha ändrat färdriktning.
De skulle ju egentligen söderut. Men bara för att bada. De kom på att de lika gärna kunde bada i och se sig om I Bohuslän. Under färden blev de osams med Hymme. Han representade mycket de inte gillade. Han var Stockholmare, "gillade inte flickor" (stod ovan), var "konstig konstnär", talade säkert annorlunda, andra slags kläder.
När de närmade sig Gerlesborg och befann sig i Hunnebostrand började de v snacka om betalning av bensin ...Hymme hade inte mycket pengar med sig.
Han kunde inte betala .. Då small det och han mördades?
..
Hur alla 4 sen kunde gå upp i rök är en gåta.
Hymme kan vara den som hittades under en sjöbod utanför Hunnebostrand mer än 30 år senare.
Men det fattas tre stycken!
Gemensamt självmord är långsökt (alla tre far med bilen ut i vattnet ex).
De tre tog jobb på en båt och såg till att försvinna?
...