2016-04-09, 22:52
Medlem
Citat:
Tyvärr endast papperskopior.

Detta brev + kuvert finns i Interpolutredningen.

OK

Jag har sysslat de senaste 30 åren (på fritiden) med att läsa handskrifter från 1400-talet och framåt.
Därmed inte sagt att jag skulle vara bäst, men har skaffat mig en del erfarenhet. Det du skriver om handstilen tror jag absolut på. Ju mer man läser ju bättre blir man på att tyda handskrift och det låter logiskt det du beskriver, men det kan vara svårt att avgöra om det är en nära anhörig eller personen som skrivit en text för hand. Dock uppfattar jag det som att du tolkar den skrivna texten som att det skulle vara modern som skrivit vissa ord. Kan nog vara så, och då försvinner vykortet helt ur "beviskedjan" eller vad man ska kalla det.
Senast redigerad av Linewizard2 2016-04-09 kl. 23:06.
Citera
2016-04-09, 23:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
StockholmsPolisen, Stockholm och Skåne.

Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2
OK

Jag har sysslat de senaste 30 åren (på fritiden) med att läsa handskrifter från 1400-talet och framåt.
Därmed inte sagt att jag skulle vara bäst, men har skaffat mig en del erfarenhet. Det du skriver om handstilen tror jag absolut på. Ju mer man läser ju bättre blir man på att tyda handskrift och det låter logiskt det du beskriver, det kan vara svårt att avgöra om det är en nära anhörig eller personen som skrivit en text för hand.

Det låter ju intressant. Då är du med andra ord kunnig på detta med att analysera handskrifter.

Jag har suttit och studerat detta vykorts text under åratal.

När jag sedan fick brevet + kuvertet så började jag naturligtvis att jämföra dessa texter. Även om jag endast är en amatör så finns det uppenbara likheter som bara inte går att missa faktiskt.

Jag säger inte nu att det var modern som skrev denna text på vykortet, utan enbart att det finns stora likheter framför allt gällande de tre S-en och avstånden till nästkommande bokstav i StockholmsPolisen, Stockholm och Skåne.

Har heller aldrig sett något som "Manne" skrev, så jag vet inte hur han skrev.
Citera
2016-04-09, 23:27
Medlem
Kunnig vet jag inte, det finns nog andra som forskar som kan ha synpunkter på detta, men hyfsat bra vill jag nog påstå.
Problemet är att man behöver ha så mycket handskriven text som möjligt att jämföra med.
Ofta är det så att typ mor/son skriver en del lika. Oftast skriver dock kvinnor annorlunda än män, särskilt vad gäller vår "moderna" skrivstil.
Citera
2016-04-09, 23:42
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta var alltså 1980.

Vet du hur det var 1965?

Beklagar att jag snurrar till det. Jag skriver infalla möjliga trådar varför jag hade snöat in på 1980 när jag skrev detta.
Jag måste ta tillbaks allt jag sagt. Det fanns postkupé på bohusbanan fram till 1968.

Det finns alltså en liten, liten chans att ett vykort dom postats på en station mellan Göteborg och Uddevalla åkt med till Göteborg och gått stämpeln Göteborg 1.
Mindre sannolikt, men inte helt omöjligt.
Beklagar tidigare inlägg med surr om 1980.
Citera
2016-04-09, 23:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Postkupé 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Beklagar att jag snurrar till det. Jag skriver infalla möjliga trådar varför jag hade snöat in på 1980 när jag skrev detta.
Jag måste ta tillbaks allt jag sagt. Det fanns postkupé på bohusbanan fram till 1968.

Det finns alltså en liten, liten chans att ett vykort dom postats på en station mellan Göteborg och Uddevalla åkt med till Göteborg och gått stämpeln Göteborg 1.
Mindre sannolikt, men inte helt omöjligt.
Beklagar tidigare inlägg med surr om 1980.

Jag misstänkte detta.

Intressant denna information du kommer med. Postkupé fanns alltså kvar på Bohusbanan mellan Uddevalla och Göteborg till 1968.

Om så skedde med det omtalade vykortet är ju helt omöjligt att uttala sig om, men bara vetskapen om att postkupé fanns 1965 är något man ändock måste ha i åtanke.

Undrar hur många stopp som fanns och vilka dessa kvar 1965?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bohusbanan
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-10 kl. 00:00.
Citera
2016-04-10, 08:39
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag misstänkte detta.

Intressant denna information du kommer med. Postkupé fanns alltså kvar på Bohusbanan mellan Uddevalla och Göteborg till 1968.

Om så skedde med det omtalade vykortet är ju helt omöjligt att uttala sig om, men bara vetskapen om att postkupé fanns 1965 är något man ändock måste ha i åtanke.

Undrar hur många stopp som fanns och vilka dessa kvar 1965?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bohusbanan

1965 stannade tågen vid varenda mjölkpall. Det fanns säkert en brevlåda vid varje stopp också.
Kanske det är mindre sannolikt att det gått till på detta sätt, men det går inte att utesluta.
Citera
2016-04-10, 12:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Mjölktåg" 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
1965 stannade tågen vid varenda mjölkpall. Det fanns säkert en brevlåda vid varje stopp också.
Kanske det är mindre sannolikt att det gått till på detta sätt, men det går inte att utesluta.

Det var det jag trodde att även på Bohusbanan stannade tågen vid varje mjölkpall.

Åkte aldrig Bohusbanan vid den här tiden men andra tåglinjer som gjorde på detta sätt. Dessa tåglinjer kallades för "mjölktåg".

Att det är mindre sannolikt håller jag med honom men, precis som du också skriver, så går det inte att utesluta.
Citera
2016-04-10, 16:17
Medlem
Eastmancolors avatar
Tack för den positiva responsen!

Det är tänkbart, men inte särskilt troligt, att Hymme skrev som sin mor. Eftersom hon gissningsvis inte varit hans guvernant borde han dock ha haft en helt annan handstil. Hur många härmar fräldrarnas skrivsätt? Snarare hittar man väl ett eget.

En episod från studenttiden då jag lärde mig en del om att jämföra handstilar:

Jag var ordförande för en studentförening. I samband med upplösandet uppdagas att det fattades ett par tusen i kassan. Kassören utfrågades men medgav inget. När jag då menade att ärendet skulle tas vidare sattes plötsligt nästan exakt den förlorade summan i på kontot. Jag bad då postgirot om en utskrift av den instansade blanketten och jämförde senare med kassörens handstil. Inte helt identisk men tillräckligt.
Citera
2016-04-10, 18:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Drottningholm den 15 juli 1966.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Tack för den positiva responsen!

Det är tänkbart, men inte särskilt troligt, att Hymme skrev som sin mor. Eftersom hon gissningsvis inte varit hans guvernant borde han dock ha haft en helt annan handstil. Hur många härmar fräldrarnas skrivsätt? Snarare hittar man väl ett eget.

En episod från studenttiden då jag lärde mig en del om att jämföra handstilar:

Jag var ordförande för en studentförening. I samband med upplösandet uppdagas att det fattades ett par tusen i kassan. Kassören utfrågades men medgav inget. När jag då menade att ärendet skulle tas vidare sattes plötsligt nästan exakt den förlorade summan i på kontot. Jag bad då postgirot om en utskrift av den instansade blanketten och jämförde senare med kassörens handstil. Inte helt identisk men tillräckligt.

Ditt inlägg # 207 är mycket intressant och givande! Du tar t. ex. upp sådant som jag själv har gått och funderat över under åratal.

Jag tror inte heller att "Hymme" hade en handstil som liknade sin mors. Problemet är här att detta var en konstnärlig familj. Kanske hade dessa familjemedlemmar större lätthet att efterlikna någon annans handstil?

I småskolan gick "Hymme" i folkskolan. Efter 5:e/6:e klass var det dags att börja realskolan och det verkar som om han fortsatte sina studier på någon skola i Stockholm. Han bodde ju på Drottningholm och detta tillhör Ekerö kommun.

Det skrivna som finns i meddelandefältet på vykortet verkar inte finnas någon likhet med t. ex. hans mors handstil. Detta skrivna är både slarvigt och märkligt skrivet. Detta är ej textat utan skrivet för hand.

Det textade i adressfältet: DALBO TOREKOV SKåne samt moderns skrivna namn har alla en stark högerlutning.

Tyvärr är det mycket litet material att gå efter. När man studerar närmare brevet som skall vara skrivet av maken Evert, så verkar också detta vara skrivet av hustrun - om nu inte de båda makarna hade ungefär samma handstil.

Kuvertet där Ebba Lundquists handstil återfinns kan man se att detta är stämplat Drottningholm 15.7.66. Den här stämpeln däremot råder det inget tvivel när den är gjord.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-10 kl. 18:16.
Citera
2016-04-10, 19:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fundersam!

Citat:
Dock uppfattar jag det som att du tolkar den skrivna texten som att det skulle vara modern som skrivit vissa ord. Kan nog vara så, och då försvinner vykortet helt ur "beviskedjan" eller vad man ska kalla det.

Jag kan naturligtvis inte säga att denna text var skriven av modern men visst blir man fundersam.

Skulle det ev. ha varit på det sättet så blir det ju precis på det sätt som du skriver.
Citera
2016-04-10, 21:22
Medlem
Om Hymme skickade kortet, varför gjorde han det ?
Och från Göteborg ?
Modern visste ju att han gett sig iväg till konstskolan.
Jag skulle ha ringt hem när jag var framme, eller skickat kortet då.
Citera
2016-04-10, 22:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett telefonsamtal går snabbare att göra.

Citat:
Om Hymme skickade kortet, varför gjorde han det ?
Och från Göteborg ?
Modern visste ju att han gett sig iväg till konstskolan.
Jag skulle ha ringt hem när jag var framme, eller skickat kortet då.

Ja varför gjorde han det från Göteborg?

Har tidigare diskuterats en hel del men jag tror att detta gjordes i den andra tråden.

Att sonen skulle till Gerlesborgs konstskola var känt för båda föräldrarna och de godkände att han reste dit. Som reskassa fick han 100 kr av dem.

Han hade ju någon gång under dagen den 29/7 lämnat Torekov, så han hade ju inte varit borta länge från familjen när han skrev detta. Tyvärr går det inte att med säkerhet säga när han under dagen lämnade familjens förhyrda sommarvilla.

Om jag hade hört av mig redan från Göteborg, så hade jag gjort detta via ett telefonsamtal. Samma sak om jag hade väntat tills jag hade kommit fram till konstskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in