Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
Tack för den positiva responsen!
Det är tänkbart, men inte särskilt troligt, att Hymme skrev som sin mor. Eftersom hon gissningsvis inte varit hans guvernant borde han dock ha haft en helt annan handstil. Hur många härmar fräldrarnas skrivsätt? Snarare hittar man väl ett eget.
En episod från studenttiden då jag lärde mig en del om att jämföra handstilar:
Jag var ordförande för en studentförening. I samband med upplösandet uppdagas att det fattades ett par tusen i kassan. Kassören utfrågades men medgav inget. När jag då menade att ärendet skulle tas vidare sattes plötsligt nästan exakt den förlorade summan i på kontot. Jag bad då postgirot om en utskrift av den instansade blanketten och jämförde senare med kassörens handstil. Inte helt identisk men tillräckligt.
Ditt inlägg # 207 är mycket intressant och givande! Du tar t. ex. upp sådant som jag själv har gått och funderat över under åratal.
Jag tror inte heller att "Hymme" hade en handstil som liknade sin mors. Problemet är här att detta var en konstnärlig familj. Kanske hade dessa familjemedlemmar större lätthet att efterlikna någon annans handstil?
I småskolan gick "Hymme" i folkskolan. Efter 5:e/6:e klass var det dags att börja realskolan och det verkar som om han fortsatte sina studier på någon skola i Stockholm. Han bodde ju på Drottningholm och detta tillhör Ekerö kommun.
Det skrivna som finns i meddelandefältet på vykortet verkar inte finnas någon likhet med t. ex. hans mors handstil. Detta skrivna är både slarvigt och märkligt skrivet. Detta är ej textat utan skrivet för hand.
Det textade i adressfältet: DALBO TOREKOV SKåne samt moderns skrivna namn har alla en stark högerlutning.
Tyvärr är det mycket litet material att gå efter. När man studerar närmare brevet som skall vara skrivet av maken Evert, så verkar också detta vara skrivet av hustrun - om nu inte de båda makarna hade ungefär samma handstil.
Kuvertet där Ebba Lundquists handstil återfinns kan man se att detta är stämplat
Drottningholm 15.7.66. Den här stämpeln däremot råder det inget tvivel när den är gjord.