Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Anledning till att jag vill vänta med att läsa om 3,5 år är att jag f.n. är psykiskt sjuk och har på grund av det lässvårigheter.
Men du orkar ju skriva, och läsa, här på FB så lite klarar du ju att läsa? Jag tycker inte du skall vänta 3,5 år även om du har nedsatt läsförmåga nu pga din sjukdom. Hur sjuk är du, vad har du för diagnos, eller symptom om du inte vill säga din diagnos? Du skulle kanske orka läsa lite, säg 1 timme med ca 15 min paus i mitten, varje dag, om du skippar Finnegans Wake och Paradise Lost och istället väljer författare som är stilistiskt bra och skickliga men ändå lättlästa, tex Hemingway, Garcia-Marquez, Pär Lagerkvist. Om du inte orkar läsa så länge, läs då poesi - en bra dikt kan ta 5 min att läsa. En sonett/dag av Shakespeare eller sir Philip Sidney, ett par haiku/dag av Basho - lika lätt att läsa som ett inlägg här på FB men ger avsevärt mer litterärt sett!
Om du absolut inte kan läsa någon litteratur, försök konsumera annan konst då. Det minskar även risken för omedveten plagiering. Musik, målerisk konst, skulptur, arkitektur - all konst kan vara till hjälp för att lära en använda sina egna förmågor och dessutom är det alltid bra med stimulans, speciellt om man mår psykiskt dåligt.