2008-04-06, 21:36
Medlem
Börja i rätt ände, börja skriv..har du inget att skriva om: Lev istället och skriv när du har något att berätta. Forcera bara inte fram någonting för att du vill se dig själv som författare. Sånt pissar jag på
Citera
2008-04-06, 21:52
Medlem
Hippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
En författares liv är att skriva och läsa, icke att lata sig.

En författares liv innebär även att skaffa sig livserfarenhet. Resa runt och uppleva mycket olika kulturer, intervjua folk med mera med mera, så man har en god grund att stå på när man ska börja skriva.
Du skrev också att du ville ha nya, banbrytande ideer till dina böcker. Då ska du släppa tanken direkt att hämta inspiration från andra författare utan skriva allt från ett eget perspektiv.
Citera
2008-04-06, 22:18
Medlem
Då ska jag resa mycket runt om i Europa och i världen för att skaffa erfarenhet och träffa intellektuella, författare och konstnärer.
Citera
2008-04-06, 22:18
Medlem
Läs filosofi och psykologi, det är mitt råd. Eller facklitteratur överhuvudtaget. Det är ju främst genom dessa vi erhåller perspektiv på livet och kan förädla vår fantasi samt vårt kunnande. Skönlitteratur kan ju dock skänka, som du säger, ett förbättrat ordförråd, ökad fantasi (se emellertid upp för plagiat), samt upplysa om diverse berättartekniker. Följaktligen, anser åtminstone jag, är det rimligtvis bättre att blanda facklitteratur och skönlitteratur.

En duktig författare måste inte bara kunna skriva korrekt och begagna fina ord, tänk på det.
Citera
2008-04-06, 22:22
Medlem
supermassives avatar
Jag har alltid tyckt om att skriva. Och när jag gick i nian så var det min enda passion och jag ville gärna bli författare, eller ja.. något liknande i alla fall. Så jag kom på en toppenidé som jag började skriva på under nätterna/mornarna på sommarlovet till första året på gymnasiet.

Så på två månader ungefär så skrev jag 92 sidor och allt var i Times new roman och i 12 punkter. Jag tjöt av lycka när jag var klar.
Citera
2008-04-06, 22:29
Medlem
dagiss avatar
Jag som trodde att man skrev sig till att bli författare och inte läste sig till det.
För att bli författare ska du tycka om att skriva inte bara tycka om att vara författare.
Citera
2008-04-06, 22:30
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Börja i rätt ände, börja skriv..har du inget att skriva om: Lev istället och skriv när du har något att berätta. Forcera bara inte fram någonting för att du vill se dig själv som författare. Sånt pissar jag på

Håller med annars blir det som Herr Birro, någon slags sämre strindbergskopia.
Citera
2008-04-06, 22:33
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Då ska jag resa mycket runt om i Europa och i världen för att skaffa erfarenhet och träffa intellektuella, författare och konstnärer.

Intressanta människor helt enklet, oavsett bakgrund och "yrke". De kann finns i Tjottaheiti eller kanske i din trappuppgång. Ge dig ut och sök upp dem. Och skriv.
Citera
2008-04-06, 23:47
Medlem
Citat:
Anledning till att jag vill vänta med att läsa om 3,5 år är att jag f.n. är psykiskt sjuk och har på grund av det lässvårigheter.

Men du orkar ju skriva, och läsa, här på FB så lite klarar du ju att läsa? Jag tycker inte du skall vänta 3,5 år även om du har nedsatt läsförmåga nu pga din sjukdom. Hur sjuk är du, vad har du för diagnos, eller symptom om du inte vill säga din diagnos? Du skulle kanske orka läsa lite, säg 1 timme med ca 15 min paus i mitten, varje dag, om du skippar Finnegans Wake och Paradise Lost och istället väljer författare som är stilistiskt bra och skickliga men ändå lättlästa, tex Hemingway, Garcia-Marquez, Pär Lagerkvist. Om du inte orkar läsa så länge, läs då poesi - en bra dikt kan ta 5 min att läsa. En sonett/dag av Shakespeare eller sir Philip Sidney, ett par haiku/dag av Basho - lika lätt att läsa som ett inlägg här på FB men ger avsevärt mer litterärt sett!

Om du absolut inte kan läsa någon litteratur, försök konsumera annan konst då. Det minskar även risken för omedveten plagiering. Musik, målerisk konst, skulptur, arkitektur - all konst kan vara till hjälp för att lära en använda sina egna förmågor och dessutom är det alltid bra med stimulans, speciellt om man mår psykiskt dåligt.
Citera
2008-04-07, 00:07
Medlem
Måste börja med att säga att jag gillar din ambition skarpt. Självklart är den lätt att skratta åt, men det förändrar ingenting. Mitt tips till dig är att du inte bara ska läsa en massa för att man "ska" ha läst det, eller för att du ska ha avverkat nån viss litteratur för att på så sätt tillgodogöra dig dess egenskaper. Fundera istället på vad det är som är bra i litteratur. Identifiera de grepp och stämningar, upplägg och så vidare som du gillar och sätt igång med att leta efter detta i litteraturen. Sen får du heller aldrig haka upp dig i nåt utan alltid vara till 100% öppen för att allt du tidigare tyckt och trott varit fel och att det är nåt annat som är Det Rätta. Fast såklart utan att hålla det som troligt. Men kör hårt och läs varierat, det finns kvalitet i väldigt skilda saker och din uppgift att som sagt att identifiera vad som är bra och sedan använda det du kommit fram till.

Råder dig också att inte vänta med att börja läsa, litteratur kan fungera utmärkt som bot mot allehanda neuroser eller vad det är du har.
Citera
2008-04-07, 02:35
Medlem
Intressant ämne. Personligen har jag 2 färdiga feta synopser som jag ska bearbeta till romaner inom en snar framtid, och ett ämne som så att säga är i mitt huvud. Det är iallafall min dröm att få ge ut en bok. Jag är en människa som har svårt att ta mig för saker och detta är likadant. Bara att hoppas att jag får lite självdisciplin.
Citera
2008-04-07, 11:51
Medlem
blërgs avatar
Citat:
Trots mina unga ålder har jag stora ambitioner om att bli författare.

Vad vill du berätta då? Är inte det vad du bör komma på först?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in