2008-04-29, 11:58
Medlem
Ponera 1, att det i stället för Engla, 10, hade handlat om fru Ingrid Andersson, 58, från Farsta som fallit offer för en ogärningsman - en rapist och strypare och eldare?
Hade det DÅ varit läge (dvs diskussion) om en annalkande statsbegravning? Hade det DÅ gråtits några kokkodrilltårar? Hade "man" DÅ krävt ogärningsmannens snara stegling och hackning?

Ponera 2, att medierna INTE hade en publik som ällllskaaaar att suga i sig gottiga snaskhistorier? Vad skulle de ha levt på, då....?

Historien runt Engla ter sig alltmer som ett eländes spektakel. Särskilt då man vet, att hennes öde är glömt om en eller två stunder.
Citera
2008-04-29, 12:02
Medlem
darkdeds avatar
Ok detta med att visa hennes begravning på tv är överdrivet....

Jag är på nej sidan när det gäller det, men att visa mördaren hängas på tv är jag för!
Citera
2008-04-29, 12:07
Medlem
Dove of Peaces avatar
Jag tycker det är en fin gest av Englas familj att vilja dela denna stund med hela svenska folket.
Väldigt många har ju engagerat sig i "fallet Engla" det visar ju inte minst denna tråd här på FB och alla skriverier i tidningarna.
"Allt annan än ett värdigt avslut" "Fredrik Swahn teatersnyftade" "Mamman är väldigt mån om att suga ut allt" etc etc.
Varför måste vi vara så inskränkta i vårt tankesätt och tro så illa om alla våra medmänniskor? Att alla hela tiden försöker sko sig…
Varför inte se detta som en kärleksfull handling, att vi alla enas i ett sista farväl av lilla Engla som fick en allför kort stund på vår jord.
Om nu SVT väljer att visa begravningen så är det ju trots allt upp till var och en att välja om man vill se den eller inte.
Det är ju inte första gången en begravning visas på TV, hur många såg t ex prinsessan Dianas begravning?
Hur många kände henne personligen? Varför visades hennes begravning?
Jo, för att det finns fler än de närmst sörjande som vill deltaga och inte ges tillfälle på något annat sätt.
Jag tror att många med mig "behöver" denna stund för att göra ett avslut efter de senaste veckornas engagemang i denna tragiska händelse.
R.I.P. Engla
Citera
2008-04-29, 13:19
Medlem
Cobber Kains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SulFatrykarn
Jag tycker inte SVT ska visa begravningen, inte ens om familjen vill. Det är ingen riksangelägenhet, och varken media eller privatpersoner skall statuera för rikstelevisionen vilka dödsfall som är viktigare än andra. Det är ju lite av en rättvisegrej också, tänk barnen som stacks ner av en kvinman som fortfarande är på fri fot.. Varför lyftes inte deras död upp på samma sätt? Osv, det finns många fall där anhöriga anser att deras barn är värda att hyllas och firas. Men man kan inte göra undantag för enskilda.

Jaha, haha, de är det som är problemet - att det inte är rättvist? Fy fan för det här jävla sosselandet.
Citera
2008-04-29, 13:44
Bannlyst
Årets bästa!

Citat:
Ursprungligen postat av Cobber Kain
Jaha, haha, de är det som är problemet - att det inte är rättvist? Fy fan för det här jävla sosselandet.

Detta får man höra varje gång det är ett dramatiskt dödsfall.
- Tänk på alla som dör en naturlig död. Är inte deras död lika värd.
Samma som när det är bröstcancergalan: "Det är inte rättvist, tänk på alla som har prostatacancer/hjärtproblem/diabetes osv"
Jag tycker det är bra att barn kan engagera lika mycket som apan Ola

För min del tror jag att Englas familj är betydligt bättre på att bedöma hur de ska hantera sin sorg, än vad FB-medlemmar är.
Bokstavligt talat hela Sverige engagerade sig när hon försvann och jag gissar att familjen så detta som ett stort stöd. Då tycker jag det är naturligt att de vill dela med sig av Englas slutpunkt.
Jag har svårt att se hur detta skulle vara skadligt för familjer

Den TV-chef som tackat nej till detta hade varit sinnessjuk. På ett filosofiskt plan finns naturligtvis ett allmänintresse, eftersom Engla, bland annat, blivit en sinnebild för våld mot barn, tigande omgivning och polisens ibland katastrofala kompetens.
På ett mer lätträknat plan: SVT lär vinna ratingen på eftermiddagsprogram ganska duktigt den här dan.
Citera
2008-04-29, 14:32
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Bokstavligt talat hela Sverige engagerade sig när hon försvann...

Nej det gjorde dom inte. Som många andra skriver känner inte heller jag någon som brydde sig nämnvärt och jag slår vad om att om två veckor är hela köret glömt.
Citera
2008-04-29, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Detta får man höra varje gång det är ett dramatiskt dödsfall.
- Tänk på alla som dör en naturlig död. Är inte deras död lika värd.
Samma som när det är bröstcancergalan: "Det är inte rättvist, tänk på alla som har prostatacancer/hjärtproblem/diabetes osv"
Jag tycker det är bra att barn kan engagera lika mycket som apan Ola

Vem ska välja vilka som är värdefulla?

Ska varje barn som mördas föräras statsbegravning?

Barnet som stacks ner i jönköping av en ännu ej funnen gärningsman, förtjänar det svtbegravning? Bobby? Alla andra barn som dör årligen pga onaturlig död?

Då måste ju tänka längre än att låta sensations-snask-medierna styra ditt patos för vad som är rätt/fel
Citera
2008-04-29, 17:03
Bannlyst
Citat:

Barnet som stacks ner i jönköping av en ännu ej funnen gärningsman, förtjänar det svtbegravning? Bobby? Alla andra barn som dör årligen pga onaturlig död?

Då måste ju tänka längre än att låta sensations-snask-medierna styra ditt patos för vad som är rätt/fel
varför ska nån välja vilka som är värdefulla? konstig fråga av dej minst sagt..det handlar inte om att välja ut "den" som betyder mest. nu råkade det va englas öde som var huvudnyhet ett tag och som berörde folk mycket. kom inte dragandes med jantelag hit och dit. var glad att nån vågar fråga svt om att få låna lite utrymme. hur ofta tillåts våra medborgare det?

avundsjuka och jantelag - nej tack! våga vara den du är och ta för dej
Citera
2008-04-29, 17:14
Bannlyst
Citat:
är du ironisk nu, eller bara väldigt mycket "familjeliv" "änglamamma"
Detta är ingen ironi om du tror det, för det är en sista hälsning från oss som sörjer Engla
Citera
2008-04-29, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.T.(SÄPO)
varför ska nån välja vilka som är värdefulla? konstig fråga av dej minst sagt..det handlar inte om att välja ut "den" som betyder mest. nu råkade det va englas öde som var huvudnyhet ett tag och som berörde folk mycket. kom inte dragandes med jantelag hit och dit. var glad att nån vågar fråga svt om att få låna lite utrymme. hur ofta tillåts våra medborgare det?

avundsjuka och jantelag - nej tack! våga vara den du är och ta för dej

det handlar för fan inte om "avundsjuka"; det handlar om att vi inte kan ha statsbegravningar varje gång ett barn dör en onrturlig död. varför ska just engla vara värd en sån begravning menar du? vad är det som gör hennes död mer betydelsefull och värdefull än andra barn som dödas i sverige?
Citera
2008-04-29, 17:58
Medlem
Skriv till SVT:s VD och posta vad ni tycker

Eva Hamilton, eva.hamilton@svt.se

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=81959&lid=Adresser&from=menu
Citera
2008-04-29, 18:26
Bannlyst
Hehe

Citat:

Möjligen är jag färgad av att ha jobbat 20 år i sensationssnaskmedierna.
Barnet som stacks ned i Norrahammar (antar jag att du menar) ville föräldarna inte alls tala med pressen.
Bobbys föräldrar var av naturliga skäl inte så intresserade av att ordna en tv-sänd begravning.
Hur många föräldrar som velat ha tv-sända begravningar efter uppmärksammade mord har nekats av SVT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in