2008-04-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Det är hans jobb.

Slumpen hade och hade inte med det att göra. En sån här gärningsman är komplex på samma sätt som han är väldigt enkel att förstå sig på.

Slumpen är att han träffade på Engla, en tioårig flicka. Hade han i det läge han befann sig gett sig på en äldre kvinna?

Ja det hade han utan tvivel gjort. Jag tror och jag betonar ordet "tror", att han hade bestämt sig långt innan att attackera en kvinna och det hade kunnat bli precis vem som helst.

Som sagt, den här typen av gärningsmän kan vara oerhört komplexa eller oerhört enkla att förstå sig på. Komplexa i den meningen att dom väldigt ofta tänjer på marginaler i sina dåd (dvs har tur), samt att dom väldigt ofta av omgivningen uppfattas som "snuskpellar" som man helt enkelt ser till att inte inlåta sig i någon djupare kontakt med, men utöver att hålla sig undan funderar man inte mer på saken.

Enkla i den mening som nu uppenbarats. En lastbilschaffis som ligger på vägarna, har ett minst sagt stört förhållande till kvinnor, och som drivs av ett inre hat som bara växer för varje dag som går. Detta eftersom den här sortens människor känner sig mer och mer försmådda, svikna, övergivna ju längre tid som går.

Samtidigt som dessa gm är de svåraste att hitta är de samtidigt de enklaste om man vågar tro på sin instinkt och INTE tillmäta dessa personer egenskaper som gör att de skulle kunna undgå upptäckt.

Det gäller bara att söka på rätt ställen och inte falla tillbaka i gamla dogmer och feltänk.

Det här är en gm som rör sig tryggt "under ytan" hela tiden, och då är det följaktligen där man ska leta.

Sitter just nu på ett Hotell i mellansverige och ska i morgon leda en kurs. Jag kan säga att jag inte känner mig inspirerad.

Hade han inte fått "napp" i Stjärnfors (ex.vis pga att Engla hade cyklat hem 10 min. tidigare...) så hade han ju ex.vis kunnat vika in på någon skogsväg 5-6 km längre fram - samt klippt en motionsspringande kvinna som kom längs med landsvägen.........
Tänk - så det kan bli!

Fast kärnfrågan kvarstår: VARFÖR blev han inte lagförd för ca 7.5 år sedan? Varför nöjer sig svenskarna med ett uselt polisverk?
Citera
2008-04-15, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Den kompis som anmälde till polisen, efter Pernilla, VARFÖR gjorde han det inte fler gånger, om han nu var så övertygad att det var AE. Flata människor
Eller kontaktade hans bror? De var ju kompisar, så då måste han ju veta att han har en bror. Sedan var det en kompis som visste att han höll sig på lunarstorm och andra sidor för kids. Men gjorde han något? Nääää. Men sitta och gaffla på polisen kan de göra. De gjorde inte ETT skit själv. De kan f-n också ha dåligt samvete nu.

Fast det kan ju ändå inte vara anmälarens sak att behöva tjata på polisen. Han måste väl ändå kunna förutsätta att dom är professionella nog att inte titta på ett tips, konstatera att det är högintressant, och sedan låta det fastna i den interna byråkratin.
Citera
2008-04-15, 21:34
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Det var nåt om att kroppen var sargad. Ska kolla om jag hittar artikeln.

Edit: Den här var det nog
http://www.aftonbladet.se/nyheter/engla/article2257789.ab

Tack. Vilken ödesmättad bild de lyckats ta för denna artikel. När skymningen gör att man bara ser granarnas svarta konturer mot himlen.
Citera
2008-04-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minacash
Vem var det som tog bilderna på engla och saaben?
Har det varit nåt om det i media?

Det finns ledtrådar i tråden, i alla fall, för den som orkar leta. Själv tycker jag nog mest att han ska få vara anonym om han så önskar.
Senast redigerad av Parvix 2008-04-15 kl. 21:41. Anledning: Trött eller?
Citera
2008-04-15, 21:45
Medlem
lennons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaM
Jag är ju inte förvånad då det gäller polisen i Gävleborg.

Edit: Summan av det hela måste ju vara att polisen i detta fall är skyldiga till Englas död ur mitt perspektiv.

Tänk lite längre. Anders Eklund mördade och har erkänt mordet. Sedan så kunde ju polisen ha agerat snabbare i tipset om att AE kunde vara Pernilla Hellgren's mördare. Helt klart en skandal.

Nu blir ju detta utrett och vi kan hoppas att detta aldrig mera kan ske. Men vem vet om alla dessa besparingar och tidspress, säkert kan de ju ha med saken att göra

Jag är ganska säker på att samtliga som jobbat med detta fall och runtomkring mår ganska taskigt. Så tänk lite på fabror blå "innan drevet går"
Citera
2008-04-15, 21:45
Medlem
Heinzes avatar
Diskussioner om att media bara visar bilder på på svenska förövare får ni ta i Media & Journalistik.
/mod
Citera
2008-04-15, 21:48
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Advokat Silbersky delegerar hundjobbet till Kyrö.
Sedan när det blir rättegång då tar Silbersky över. Manschettjobb
På nåt sätt känns det bra att det blir Silbersky som får ta emot Sveriges samlade hat när han väl står i TV och jämrar sig å sin stackars klients vägnar. Ser fram emot det.
Citera
2008-04-15, 21:51
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
På nåt sätt känns det bra att det blir Silbersky som får ta emot Sveriges samlade hat när han väl står i TV och jämrar sig å sin stackars klients vägnar. Ser fram emot det.

Förstår inte att det ska vara så svårt att begripa att även gärningsmän ska ha rätt till bästa tänkbara försvar?

Deras intressen ska tas tillvara precis lika minutiöst som kärandens. Allt annat vore en ren skandal och känns totalt främmande utifrån svensk rättstradition.
Citera
2008-04-15, 21:51
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Bilan skall falla över polisernas ytterst bristfälliga arbete, inte över de som faktiskt har lämnat in tips.
Exakt! Och hade Sverige varit ett rättssamhälle, så hade AE blivit bortplockad redan efter sina överfall på 1990-talet, och då hade även Pernilla levt idag.
Citera
2008-04-15, 21:57
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-M Johansson
Förstår inte att det ska vara så svårt att begripa att även gärningsmän ska ha rätt till bästa tänkbara försvar?

Deras intressen ska tas tillvara precis lika minutiöst som kärandens. Allt annat vore en ren skandal och känns totalt främmande utifrån svensk rättstradition.
Visst ska dom det. Men det betyder ju inte att man inte får hata Silbersky när han står där och gnäller. Dessutom är det tveksamt att Silbersky skulle kunna höra ihop med begreppet "bästa tänkbara försvar", för alla vet vid det här laget att han ljuger sig blå utan att blinka och att hans klienter är allt annat än oskyldiga.

Och det är därför jag vill att just Silbersky ska få "julklappen" att valsa runt i media och ge folk intrycket att han försöker förklara bort det AE gjorde mot Engla och Pernilla.
Citera
2008-04-15, 21:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Återfallsgäst
Om jag inte helt misstar mig så har fotografens namn figurerat tidigt i tråden. Jag tror t o m att hans namn stod utsatt i samband med de första bildpubliceringarna. Jag kan ha fel, men många postningar är borta liksom ett flertal tidningsartiklar så det är svårt att kolla upp.
Jag kommer ihåg vilket namn som angavs. Problemet är bara att ingen är folkbokförd i Sverige med det efternamnet.
Citera
2008-04-15, 22:01
Medlem
L-M Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Visst ska dom det. Men det betyder ju inte att man inte får hata Silbersky när han står där och gnäller. Dessutom är det tveksamt att Silbersky skulle kunna höra ihop med begreppet "bästa tänkbara försvar", för alla vet vid det här laget att han ljuger sig blå utan att blinka och att hans klienter är allt annat än oskyldiga.

Och det är därför jag vill att just Silbersky ska få "julklappen" att valsa runt i media och ge folk intrycket att han försöker förklara bort det AE gjorde mot Engla och Pernilla.

Det du och andra inte förstår är att han SKA tillvarata varje liten tusendel av tvivel och alternativ gärningbeskrivning i varje fall han åtar sig. På något annat sätt kan det och ska det inte fungera.

Vore jag åtalad skulle jag hellre ha en advokat som gjorde allt för mig än en som avfärdade mig som en "mördare i mängden".

Så ska det fungera i en rättsstat. Sedan må man tycka vad man vill om just Leif Silbersky.

Det är en annan diskussion helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in