2008-04-21, 09:32
Medlem
babblans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Det är så förbannat svensk att ha en sådan dubbelmoral!

Vi sitter och känner ett enormt medlidande med familjen runt Engla och hennes mamma allra mest.
Alla föräldrar kan tänka sig in i hennes situation!
Att låta sin flicka cykla själv första gången och ha tät telefonkontakt.
Att missa ett samtal och sedan inte få tag i henne.
Nästa gång man får "kontakt" med sitt älskade barn är när hon har hittats dumpad och sargad vid en torvmosse!

Det tänds ljus för Engla och ingen vill någonsin uppleva den mardröm som mamman går igenom!
Men skänka pengar till henne gör oss illamående!

Nej, hellre att hon i sitt kaos får lägga ner kursgården och hemmet där Engla växte upp!
Mig veterligen så är hon totalt oförmögen att jobba just nu och är nollad i sjukförsäkringssystemet.

Kan vi inte då visa vår medkänsla genom att hjälpa henne -och därmed minnet av Engla- genom att bidra så att en mamma i fullkomligt kaos och sorg inte behöver lämna hem och gård istället!

Jäkla hyckleri att först beklaga sorgen - att spy ut sin galla över svinet A.E som såg till att hela deras liv blev föstört- för att i nästa andetag sätta sig med armarna i kors och säga att jag beklagar din mardröm men hjälpa dig det vill jag inte för det gör mig illamående!!

Vad hade NI velat om NI satt i sitationen?

Jag blir illamående av era tankegångar istället!

Det är inte dubbelmoral för fem öre. Jag tycker fortfarande att det som hänt är fruktansvärt, jag vet också vilket vilket helvete familjen måste gå igenom nu. Men det känns jävligt osmakligt att i denna situation börja "tigga" pengar som ska gå till familjen.
Varför hänger kursgårdens framtid på ev bidrag just nu ? Varför får inte mamman sjukpenning om hon är sjukskriven?
Jag lider med familjen, jag tycker det som hänt är fruktansvärt, jag hoppas de får den hjälp de behöver av släkt och vänner och myndigheter, MEN jag tycker likt förbannat att det med fonden känns osmakligt. Det hade varit annat om det gått till att hjälpa barn i kris eller vad som helst, men det är min åsikt.
Citera
2008-04-21, 09:35
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Men då borde Anders E erkänna och visa polisen till den plats han har kastat Englas mobiltelefon

Jag misstänker att mobilen är en trofé och om han talar om var den är blir han ju av med både den och resten av sina troféer.
Citera
2008-04-21, 09:45
Medlem
Tuesdays avatar
Brittiska flickan Madeleines fondpengar gick senare delvis till försvarsadvokater när hennes föräldrar utpekades för inblandning i dotterns försvinnande. Det gjorde en del bidragsgivare förbannade, med all rätt. Det är alltid känsligt att starta fonder i barns namn i ett så tidigt skede, läs innan rättslig prövning har ägt rum och en mördare är dömd. Även Arbogafonden hade vunnit på att vänta en månad eller två.

Astrakan. Tro mig, AE kommer att dömas för mordet på Engla. Det finns teknisk bevisning så det råder inget tvivel om den saken. (Med reservation för att han lyckas ta livet av sig innan huvudförhandlingen) Familjen kommer att få skadestånd och ersättning i det fallet.

Andra av AE:s och andra gärningmäns offer kommer aldrig att se ett öre. De har betydligt större behov av människors hjälpsamhet och fondpengar. Tyvärr fungerar det så att den som visar upp sig i media är den som får sympatin, och här; fondpengarna. Jag tror att det är det som retar en del. Allmänheten kräver ett ansikte för att kunna identifiera sig med en persons öde. Alla andra "finns inte". Jämför med när Jenny, våldtäktsoffer, visade upp sitt ansikte och sina skador i Efterlyst. Vilket engagemang. Medan övriga brottsoffer glöms bort.
Citera
2008-04-21, 09:54
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cask Strength
Jag misstänker att mobilen är en trofé och om han talar om var den är blir han ju av med både den och resten av sina troféer.

Hur menar du då? Han sitter ju lik förbannat inspärrad och kommer aldrig att kunna återse sina troféer oavsett. Eller tror du han gömt dom och iskallt räknar med att dom finns kvar om 20 år när han är en fri man igen?
Citera
2008-04-21, 10:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Hur menar du då? Han sitter ju lik förbannat inspärrad och kommer aldrig att kunna återse sina troféer oavsett. Eller tror du han gömt dom och iskallt räknar med att dom finns kvar om 20 år när han är en fri man igen?

Tanken på att de finns där ute gömda någonstans och att bara han vet var kanske eggar honom under fängelsetiden framöver?
Citera
2008-04-21, 10:12
Medlem
bonapartes avatar
Citat:
Det är så förbannat svensk att ha en sådan dubbelmoral!

Vi sitter och känner ett enormt medlidande med familjen runt Engla och hennes mamma allra mest.
Alla föräldrar kan tänka sig in i hennes situation!
Att låta sin flicka cykla själv första gången och ha tät telefonkontakt.
Att missa ett samtal och sedan inte få tag i henne.
Nästa gång man får "kontakt" med sitt älskade barn är när hon har hittats dumpad och sargad vid en torvmosse!

Det tänds ljus för Engla och ingen vill någonsin uppleva den mardröm som mamman går igenom!
Men skänka pengar till henne gör oss illamående!

Nej, hellre att hon i sitt kaos får lägga ner kursgården och hemmet där Engla växte upp!
Mig veterligen så är hon totalt oförmögen att jobba just nu och är nollad i sjukförsäkringssystemet.

Kan vi inte då visa vår medkänsla genom att hjälpa henne -och därmed minnet av Engla- genom att bidra så att en mamma i fullkomligt kaos och sorg inte behöver lämna hem och gård istället!

Jäkla hyckleri att först beklaga sorgen - att spy ut sin galla över svinet A.E som såg till att hela deras liv blev föstört- för att i nästa andetag sätta sig med armarna i kors och säga att "jag beklagar din mardröm men hjälpa dig det vill jag inte för det gör mig illamående"!!

Vad hade NI velat om NI satt i sitationen?

Jag blir illamående av era tankegångar istället!

Ok, om man inte vill skänka några pengar. Det är fullt förståligt. Men att kunna tänka sig att hjälpa men att själv få vara moralens väktare och tala om vart pengarna ska gå, och i det här fallet att hjälpa en förtvivlad mamma, då kan man lika gärna hålla tyst om A.E och hands bestialiska handlingar med!

Bra initiativ! Säg till när du börjar och berätta vad jag kan hjälpa till med. För du håller väl på med någon hjälpaktion just nu och jag hjälper dig gärna med den. Ska fråg runt bland vänner. Tack för att du styr upp detta vi behöver intitiativrika människor som du som handlar istället för att bara snacka.
Jag tycker att att du har helt rätt i att man inte ska uttrycka avsky mot brott och brottsligar om man inte har hjälpt dess offer. Jag har hört en del tala illa om nazismen utan att ha räddat en enda jude och det förskräcker mig. Att få tala nedsättande om mördare är en rättighet man måste förtjäna .

PS Jag blir illamående av folk som blir illamående för att de tror att andra blir illamående av att hjälpa andra. Vi vet inte hur Englas mammas situation ser ut just nu varför en eventuell hjälpaktion måste börja från hennes egen närhet där någon som känner hennes behov kan definiera hur hjälpen ska se ut. Du måste nog helt enkelt lära dig förstå att mord och då främst denna typ av barnamord kan vara ett trauma, om än i mycket mindre skala, för många fler än offrets anhöriga. Det är många som behöver uttrycka sin sorg och vrede. Har man egna barn så kan denna typ av brott ge upphov till stor ångest över vetskapen att denna man faktiskt varit fritt löpande på samma gator som våra barn. Vi är många som har skadats av AE (utan jämförelse med Englas anhöriga) och uttrycker vår avsky med egen rätt.
Citera
2008-04-21, 10:28
Medlem
babblans avatar
Citat:
Hur vet ni att hon kommer få ersättning osv?
Mig veterligen så tilldelas det skadestånd mm. efter att någon har blivit dömd!

Jag tycker i a f inte att det är fel att hjälpa Englas mamma i en fond.
Men helt riktigt så ska den i så fall kanske kallas någonting annat!
Jag kommer inte att skänka några pengar i det här fallet, tror jag.
Men om jag hade gjort det så hade jag inte hycklat och kommit med ord som illamående osv!

Har själv förlorat ett barn och att tro, eller ens misstänka, att i det totala mörker som Englas mamma befinner sig i så menar vissa på att hon profiterar på sin dotters död!!
Det kommer ta flera månader innan hon ens förstår att Engla är borta...

Mamman och syskonen kommer att få skadestånd för psykiskt lidande, mamman kommer också få skadestånd för de extra kostnader som uppstått pga brottet. Detta sker givetvis efter att dom fallit, så dom vet vem som är skyldig att betala!
Så du kommer inte att skänka några pengar? Men tycker inte du att det är tragiskt då och att AE är ett svin, man får ju bara tycka det om man är villig att hjälpa Carina med kursgården, annars är man ju en hycklare?
Faktum är att om Engla varit i livet så hade ingen brytt sig om kursgården eller deras hem, så hur illa det än låter så profiterar man på Englas död.
Det låter nästan så illa att man inte vill skriva det, men det går inte komma ifrån att det är fakta. Men jag är övertygad om att familjen har ett helvete just nu, och jag förringar inte deras sorg eller förlust på något vis.
Citera
2008-04-21, 10:39
Medlem
Citat:

han kommer inte sitta 20 år. förmodligen kommer han dömas till vård och ha permissioner om nåra år och vara en fri man om max 6-7 år.
Citera
2008-04-21, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel
han kommer inte sitta 20 år. förmodligen kommer han dömas till vård och ha permissioner om nåra år och vara en fri man om max 6-7 år.

inte en chans
Citera
2008-04-21, 11:03
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fetjävel

Det bedömer jag som noll procent troligt.

Han kommer få sitta ett bra tag. Oavsett om han döms till vård eller fängelse.

EDIT: Någon som vet hur länge en person som döms till rättspsykriatisk vård med särskild utskrivningsprövning i snitt sitter? Jag har hört någonstans att man i snitt sitter längre på rättspsyk än i fängelse för grova brott.
Senast redigerad av Flinta82 2008-04-21 kl. 11:10.
Citera
2008-04-21, 12:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Det väsentliga är väl inte om han själv får se sina troféer igen. I hans gömma kanske det finns väldigt många troféer som skull avslöja honom som gärningsman till andra liknande brott.
Citera
2008-04-21, 12:57
Bannlyst
Inte fet

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Astracan. Vi kanske ser till fakta i Englafallet. Vi vet att mamman kommer att få ersättning för förlorad arbetsinkomst, skadestånd, begravningskostnader ersatta osv. Vi kanske tänker på de brottsoffer som istället verkligen tvingas sälja hus och flytta in i en etta med kokvrå för att de aldrig ser skymten av ovan nämnda.

För övrigt växte inte Engla upp i huset, det var ingen släktgård eller barndomshem utan ett hus som mamman köpte härom året.

Detta har tagits upp i tråden flera gånger tidigare. Läs.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=10872045&postcount=7706

Enligt brottsskadenämnden är schablonbeloppet till någon som fått sin närmast anhöriga mödrad 50 000 kronor.
Till detta tillkommer troligen ytterligare 50% för människorovet.
Dessutom tillkommer, som nämnts ovan, ersättning för faktiska kostnader; begravning upp till 20 000, psykiaterarvoden, ofta i något år.
Detta går dock troligen på den allmänna sjukvården, eftersom det inte torde råda någon tvekan om att påverkats svårt psykiskt av traumat.
Detta innebär max 900 kronor.
Hon får också i vissa fall ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Inte ens försäkringskassan kommer att neka henne sjukskrivning för posttraumatisk stress, så den ersättning Eklund får betala för detta är 25% av hennes arbetsinkomst. Om mamman har en årsinkomst på 250 000 så blir det 62 500 kronor.
Om man räknar samman detta så blir ersättningen för mamman troligen
en bra bit under 200 000 kronor.
Merparten täcker de faktiska kostnaderna, så det är inget jag kan bli upprörd över.
Jag tycker tvärtom att det är sjukt låga ersättningar för brottsoffer med mord.
Detta har debatterats tidigare och lär nog bli föremål för ny diskussion i samband med rättegången.

KÄLLA: Brottsoffermyndigheten: http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=2064&ptid=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in