2008-04-07, 10:57
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Ja, exakt! Men antagligen är inte flickan och mobilen på samma plats. Eller så är inte flickan i det skick så hon kan ringa. Då borde hon svarat under kvällen?

Jag menar tidigare, istället för att ringa var 10e minut... Många är noga med att barnen alltid har pengar på kortet just ifall det händer något.

Givetvis kan det som nu hände hänt snabbt men det kan ju tänkas att flickan hamnade i ett läge där hon kunde ringt efter hjälp (om det funnits pengar) istället tog det en stund innan mamman ringde igen och då kunde hon inte svara av någon anledning, hon kanske inte var kvar vid telefonen eller var för skadad.
Citera
2008-04-07, 10:57
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Om man registrerar kontantkortet finns det på Eniro. Lite ovanligt är det förstås.

Nej det är inte ovanligt, speciellt inte bland barn och ungdomar idag. Operatören erbjuder dessutom inte sällan "ring för 200 kr extra om du registrerar din mobil" vid köpet av kontantkortsmobiler. Alla förstår inte heller att när de nappar på erbjudandet hamnar de automatiskt på sajterna.

Vanligare bland barn att ha kontantkort än bland vuxna. På så sett garderar sig föräldrarna så att det inte rings för stora summor, telefonen lånas ut till kompisar osv. Barnen lär sig hushålla.
Citera
2008-04-07, 10:58
Medlem
Chandler Bings avatar
Enl Aftonbladet så är det ca 200 personer ute och letar, det låter lite. Nog kan väl alla som inte har nåt för sig ta och åka dit om man bor i närheten och ställa upp för en god sak. Jag hade åkt direkt. Tyvärr bor jag alldeles för långt ifrån.
Citera
2008-04-07, 11:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chandler Bing
Enl Aftonbladet så är det ca 200 personer ute och letar, det låter lite. Nog kan väl alla som inte har nåt för sig ta och åka dit om man bor i närheten och ställa upp för en god sak. Jag hade åkt direkt. Tyvärr bor jag alldeles för långt ifrån.
Jag ansåg ca 2000 vara tillbördigt men 200 är ju direkt löjligt.
Det borde ju för fan polisen få ihop själv. Stackars tös att ingen tog det på allvar direkt o drog igång ett jättesök, nu är det för sent tror jag.
Citera
2008-04-07, 11:05
Medlem
airbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Nej det är inte ovanligt, speciellt inte bland barn och ungdomar idag. Operatören erbjuder dessutom inte sällan "ring för 200 kr extra om du registrerar din mobil" vid köpet av kontantkortsmobiler. Alla förstår inte heller att när de nappar på erbjudandet hamnar de automatiskt på sajterna.

Vanligare bland barn att ha kontantkort än bland vuxna. På så sett garderar sig föräldrarna så att det inte rings för stora summor, telefonen lånas ut till kompisar osv. Barnen lär sig hushålla.

Trodde just därför att man valde att INTE registrera. I min bekanskapskrets reggar man såvitt jag vet telefonen på föräldern och inte på barnet men det verkar ju inte alltid vara fallet.
Citera
2008-04-07, 11:06
Bannlyst
Citat:
Jag menar tidigare, istället för att ringa var 10e minut... Många är noga med att barnen alltid har pengar på kortet just ifall det händer något.

Givetvis kan det som nu hände hänt snabbt men det kan ju tänkas att flickan hamnade i ett läge där hon kunde ringt efter hjälp (om det funnits pengar) istället tog det en stund innan mamman ringde igen och då kunde hon inte svara av någon anledning, hon kanske inte var kvar vid telefonen eller var för skadad.

okej, du menade så. Ja, det hade väl varit det bästa. Är själv noga med att ungarna kan ringa just om det skulle hända något. Men det är lätt att vara efterklok, mamman kanske också tänker så idag, undrar varför hon inte fyllde på kortet innan.
Citera
2008-04-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Där borde polisen i samarbete med mobiltelefonoperatörerna ha satsat på att sätta upp en eller flera mobila master så att man kynde ha krysspejlat in och lokaliserat vart signalen på mobiltelefonen kommer ifrån, på så sätt så kunde man ha hittat flickans mobiltelefon. Stort tjänstefel av polisen som inte vidtog den åtgärden direkt.

det håller jag med om....jag blir lite förfärad över att höra vad den där mannen svarade....han suckade och sa ...ja med är det så enkelt så borde ju Tele2 ändra sina rutiner. Han trodde sig redan ha fått experthjälp från tele2? Var brister det nånstans??? för någonstans har det absolut brustit?? jag tycker det är förfärligt av Tele2 att inte erbjuda det OCH jag tycker det är förfärligt att inte redan polisen VET om att sådant går att göra?? NÅGON inom polisen borde väl vara informerad om såna här saker...det är väl ytterst vanligt att personer har mobiler på sig, KAN man då krysspejla genom en mobil mast är det väl det första man gör när man vet att offret äger en mobil? shit jag blir helt paff jag hoppas alla svenska polisstationer går kurs efter detta, pratar ihop sig med teleoperatörerna,....det ska finnas en krisplan tycker jag. Så fort någon försvinner så ska det finnas mobila mastar att använda omgående. Alla vet ju att mobilen oftast dör efter några dygn.....suck?!?!
Citera
2008-04-07, 11:12
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Trodde just därför att man valde att INTE registrera. I min bekanskapskrets reggar man såvitt jag vet telefonen på föräldern och inte på barnet men det verkar ju inte alltid vara fallet.

Jag har reagerat på det där just för att jag tycker att det är idiotiskt att regga mobilen på barnet, med tanke på kontakter med okända via nätet etc. Tyvärr har jag noterat att det inte alls är ovanligt. Ett slags kompis/grupptryck där föräldrarna är dumma nog att inte stå emot. Jag vill också att kompisar ska kunna slå upp mitt mobilnummer! I min värld ger man sitt nummer till sina kompisar och de som behöver ha kontakt.
Citera
2008-04-07, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av llanserill
det håller jag med om....jag blir lite förfärad över att höra vad den där mannen svarade....han suckade och sa ...ja med är det så enkelt så borde ju Tele2 ändra sina rutiner. Han trodde sig redan ha fått experthjälp från tele2? Var brister det nånstans??? för någonstans har det absolut brustit?? jag tycker det är förfärligt av Tele2 att inte erbjuda det OCH jag tycker det är förfärligt att inte redan polisen VET om att sådant går att göra?? NÅGON inom polisen borde väl vara informerad om såna här saker...det är väl ytterst vanligt att personer har mobiler på sig, KAN man då krysspejla genom en mobil mast är det väl det första man gör när man vet att offret äger en mobil? shit jag blir helt paff jag hoppas alla svenska polisstationer går kurs efter detta, pratar ihop sig med teleoperatörerna,....det ska finnas en krisplan tycker jag. Så fort någon försvinner så ska det finnas mobila mastar att använda omgående. Alla vet ju att mobilen oftast dör efter några dygn.....suck?!?!

Väldigt tänkvärt inlägg. Man får hoppas att de i fortsättningen lär sig av detta. Att polis samt mobiloperatörer har tillsammans någon krisplan låter väldigt bra. Mobiler är ju ett väldigt bra sätt att hitta personer på. Det måste gå snabbare att pejla in någon. Militär kan säkert också vara hjälpliga med detta.
Citera
2008-04-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Väldigt tänkvärt inlägg. Man får hoppas att de i fortsättningen lär sig av detta. Att polis samt mobiloperatörer har tillsammans någon krisplan låter väldigt bra. Mobiler är ju ett väldigt bra sätt att hitta personer på. Det måste gå snabbare att pejla in någon. Militär kan säkert också vara hjälpliga med detta.

precis, militären åxå!

det har jag många ggr hört av folk, och tänkt själv...varför hjälper dom inte varran? någon militär-insatt? jag tror tom någon militär-inblandad snubbe beklagade sig över det själv nån gng...KAN det varit i Mccann-fallet, att det är lite beklagligt att inte polis tagit initiativ till samarbete,..det finns nog rätt mkt inom det militära som skulle vara till stor hjälp i olika brottsfall...
Citera
2008-04-07, 11:28
Medlem
Bluebeast72s avatar
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1104775.svd
Senaste nytt men egentligen inga nyheter. Om man tittar på eniros karta över området så vimlar det av småsjöar,berg o tjärn.
Finns många ställen att gömma en kropp så nu är det på tiden att kalla in varenda militär i länet.
Citera
2008-04-07, 11:32
Medlem
Karbonats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Ett fall som jag har ett vagt minne av som jag följde på lokalradion i Jönköpings län var ett mord på en liten flicka i Råslätt i Jönköping någongång under sommaren 1982 och några dagar senare så greps en 14-årig pojke som erkände mordet
Det var väl Jessica, 5 år, dödad med ett stort antal stiletthugg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in